سازمان ملل: بیماری روانی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند

 بیماری روانیکارشناسان بهداشت سازمان ملل متحد امروز اظهار کرده‌اند که سایه تهدید یک بحران در حوزه سلامت روان، بر سر ما قرار دارد؛ چرا که میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان با مرگ و بیماری محاصره شده و به انزوا، گرسنگی و اضطراب ناشی از بیماری کووید ۱۹ رانده شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دوورا کستل، رئیس بخش بهداشت روان در  سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: ” انزوا ، ترس ، عدم اطمینان و آشفتگی اقتصادی همه باعث ایجاد اضطراب روانی می‌شوند.”

کستل ضمن ارائه گزارش آمریکا و راهنمای سیاست در مورد کووید ۱۹ و سلامت روان ،افزود:”احتمال افزایش تعداد و شدت بیماری‌های روانی وجود دارد؛ و دولت‌ها باید این مسئله را در محوریت اقدامات مقابله‌ای خود قرار دهند.”

او در نشست خبری به خبرنگاران گفت: ” سلامت روان و تندرستی تمام جوامع به طور جدی تحت تأثیر این بحران قرار گرفته و به همین منظور بایستی فوراً دراولویت قرار گیرد”.

گزارشی که سازمان جهانی بهداشت ارائه داده است، چندین منطقه و بخش‌هایی از جوامع – شامل کودکان و نوجوانان دورافتاده از دوستان و مدرسه و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که شاهد آلوده شدن و مرگ هزاران بیمار از ویروس کرونا هستند- را به عنوان اقشار در معرض خطر اضطراب روانی معرفی می‌کند.

مطالعات و بررسی‌های نوظهور، بر تأثیر کووید ۱۹ بر سلامت روان در سطح جهان صحه می‌گذارند. روانشناسان از اضطراب کودکان خبر می‌دهند و افزایش موارد دچار افسردگی و اضطراب در چندین کشور به ثبت رسیده است.

گزارش سازمان ملل متحد همچنین اضافه می‌کند که میلیون‌ها نفر نیز تاکنون درآمد و معاش خود را از دست داده، یا با این خطر مواجه هستند که این موضوع آن‌ها را به لحاظ اقتصادی در وضعیت متزلزلی قرار می‌دهد. در عین حال، تکرار اطلاعات نادرست و شایعات در مورد بیماری همه‌گیر کرونا و عدم اطمینان مردم در مورد پایداری این وضعیت، آن‌ها را دچار احساس اضطراب و ناامیدی نسبت به آینده می‌کند.

گزارش فوق همچنین اقدامات عملی را که سیاست‌گذاران می‌توانند به منظور”کاهش رنج عظیم صدها میلیون نفر از مردم و  کم کردن هزینه‌های بلندمدت اجتماعی و اقتصادی برای جوامع” انجام دهند، تشریح کرده است.

این اقدامات شامل جبران سرمایه‌گذاری ناچیز در حوزه خدمات روان‌شناختی، تأمین “سلامت روان اضطراری” از طریق روش‌های درمانی از راه دور مانند مشاوره تلفنی برای کارکنان سلامت حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا، انجام کار فعالانه برای افراد دچار افسردگی و اضطراب و افراد در معرض خطر بالای خشونت خانگی و فقر شدید است.

error: Content is protected !!