سایه کرونا بر المپیک توکیو

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری بلومبرگ، اگرچه در حال حاضر شماری از کشورها موفق به مهار تقریبی این بیماری مهلک شده اند، اما این مساله شامل ژاپن نمی شود و شمار مبتلایان روز به روز در این کشور رو به افزایش گذاشته است.

اعلام حالت فوق العاده

در حالیکه دو ماه به زمان برگزاری المپیک مانده، به سبب شیوع بیماری کرونا در توکیو و چند شهر دیگر ژاپن حالت فوق العاده اعلام شده است.

در تاریخ ۸ خرداد ماه، دولت ژاپن اعلام کرد تصمیم گرفته است با هدف مهار شیوع کرونا وضعیت اضطراری در توکیو و ۸ استان دیگر را تا ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) تمدید کند.

قرار بود وضعیت اضطراری در هوکایدو، توکیو، آیچی، اوساکا، هیوگو، کیوتو، اوکایاما، هیروشیما و فوکوئوکا روز دوشنبه این هفته پایان یابد اما مقامات مربوطه تصمیم گرفتند تا این وضعیت را تا ۲۰ ژوئن، همزمان با موعد پایان وضعیت اضطراری در اوکیناوا، تمدید کنند.

دولت ژاپن همچنین تصمیم گرفت تا اقدامات سختگیرانه ای برای مقابله با کرونا در استان های سایتاما، چیبا، کاناگاوا، گیفو و میه را تا روز ۲۰ ژوئن تمدید کند.

اقدامات سختگیرانه در استان های گونما، ایشیکاوا و کوماموتو تمدید نخواهد شد و طبق برنامه، روز ۱۳ ژوئن /۲۳ خرداد/ پایان خواهد یافت.

سایه کرونا بر المپیک توکیو

 

تشدید نگرانی های ناشی از المپیک

برپایه این گزارش، در حال حاضر بسیاری از مردم  ژاپن نگران تبعات بعدی بیماری کرونا هستند و خواستار به تعویق افتادن این رویداد بزرگ ورزشی شده اند.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می دهد شمار دیگری از شهروندان ژاپنی خواستار تعلیق المپیک شده اند. نگاهی به روند واکسیناسیون در ژاپن حاکی است تنها ۲.۳ درصد از مردم ژاپن در برابر کرونا واکسینه شده اند. این درحالیست که تقریبا ۵۰ درصد از مردم آمریکا دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند. همچنین یک سوم از مردم اروپا نیز در برابر کرونا واکسینه شده اند.

به گزارش ایرنا، کونو تارو وزیر مسئول واکسیناسیون دیروز شنبه (۸ خرداد ماه) در جمع خبرنگاران گفت: نرخ واکسیناسیون از هدف تعیین شده از سوی نخست وزیر سوگا یوشیهیده مبنی بر انجام یک میلیون واکسیناسیون در روز عقب تر مانده است.

او افزود: مقامات بهداشت و درمان کشور با سه چالش حصول اطمینان از تهیه تعداد کافی واکسن، رسیدگی به مساله کمبود پرسنل با صلاحیت تزریق واکسن و متقاعد کردن جوانان برای دریافت واکسن روبرو هستند.

کونو همچنین گفت در حال حاضر، دولت به اندازه کافی واکسن تهیه کرده است و تلاش می کند از کافی بودن تعداد پرسنل مراکز واکسیناسیون اطمینان حاصل کند.

سایه کرونا بر المپیک توکیو

احتمال ظهور گونه‌ای جدید از ویروس کرونا

خبرگزاری یونایتدپرس نیز نوشته است: «ناوتو یوایاما» رییس اتحادیه پزشکان ژاپن هشدار داد که المپیک توکیو می‌تواند موجب ظهور گونه‌ای جدید از ویروس کرونا شود و زندگی ورزشکاران و جمعیت محلی این کشور را به خطر اندازد.

به گفته ناوتو برگزاری المپیک در توکیو می تواند وضعیت اپیدمیولوژیک را به طور جدی پیچیده کند و حتی به ظهور نوع «المپیک» ویروس کرونا کمک کند.

رییس اتحادیه پزشکان ژاپن که در کنفرانس مطبوعاتی باشگاه خبرنگاران خارجی ژاپن صحبت می کرد، در تضاد با ادعاهای قبلی اعضای کمیته بین المللی المپیک گفت که بازی های تابستانی می تواند محل بروز عفونت های جدید باشد.

وی افزود: واکسن های کرونا و آزمایش این ویروس، مانع از انتشار انواع مختلف کووید-۱۹، در جریان بازی های المپیک نمی شود. با ورود بسیاری از انواع جهش های کرونا به یک مکان و در یک شهر، «فرصتی برای ادغام یا ترکیب سویه های مختلف وجود دارد» تا یک گونه جدید و خطرناک ایجاد کند.

به گفته رئیس اتحادیه پزشکان ژاپن، نمایندگان ۲۰۰ کشور به این رویداد ورزشی می آیند و انواع کووید – ۱۹ را از سراسر جهان به ژاپن می آورند. تمام سویه های جهش یافته این ویروس که در مکان های مختلف وجود دارد، در توکیو جمع می شوند. ما حتی نمی توانیم احتمال بروز فشار جدیدی را که پس از المپیک به وجود می آید، انکار کنیم.

یوایاما گفت: ژاپن در حال حاضر با موج چهارم بیماری همه گیر کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کند و مقامات محلی نمی توانند حتی احتمال بروز یک ویروس جدید را با قطعیت انکار کنند.

بازی های المپیک توکیو قرار بود از ۲۴ جولای تا ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ برگزار شود. به دلیل همه گیری ویروس کرونا، این رقابت به مدت یک سال به تعویق افتاده است و اکنون از ۲۳ ژوئیه تا ۸ آگوست ۲۰۲۱ برگزار می شود.

error: Content is protected !!