سخنگوی ستاد ملی: رعایت شیوه نامه‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است

به گزارش، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح آخرین اخبار از روند مقابله با کرونا و واکسیناسیون پرداخت.

وی با بیان اینکه این ویروس در سراسر کشور در حال گردش است، گفت: با توجه به قدرت بالای سرایت، ما باید بیشتر به سمت رعایت کردن شیوه نامه‌های بهداشتی حرکت کنیم. 

او ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از ۹۰ به زیر ۵۰ درصد رسیده که این نشانه چه موضوعی است؟، آیا ویروس ضعیف شده است، خیر بلکه ویروس جهش پیدا کرده و شدیدتر و با قدرت بیشتری از قبل هم دارد عمل می‌کند.

رئیسی گفت: ما عمیقا ناراحت هستیم و از مردم می خواهیم که این موضوع را جدی بگیرند و جدی تر به دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها عمل کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به موضوع واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و افزود: تمام ۷۵ مرکز تزریق واکسن در تهران و ۸۰۰ مرکز در سطح کشور بدون مشکل کار واکسیناسیون هموطنان را انجام داده‌اند و تا چهارشنبه ۶ مرداد ماه، همه افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شوند.

رئیسی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر با وضعیت نارنجی و ١١۴ شهر زرد داریم که این موارد نشان می‌دهند وضعیت فعلی خطرناک بوده و سرایت و میزان ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش است.

وی تاکید کرد: این موضوع زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود که در صورت ادامه ندادن باید شاهد از دست رفتن عزیزانمان باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه درخصوص مخالفت با واردات واکسن توسط بخش خصوصی، گفت: هیچ مخالفتی در این خصوص نشده است. صادقانه با مردم باید صحبت کنیم، ما تا این لحظه ۳۵ مجوز برای واردات واکسن صادر کرده‌ایم اما دریغ از اینکه یک دز واکسن توانسته باشند وارد کشور کنند.

وی افزود: نه اینکه بخش خصوصی ضعیف است حیر، چرا که این شرکت‌ها داروهای کمیاب را وارد  می‌کنند اما امروز واکسن یک موضوع فرا سلامتی است و واکسن معامله دولت با دولت است و کشورها به شرکت خصوصی در دنیا واکسن نمی‌فروشند.

رئیسی تصریح کرد: امروز واکسن به یک کالای سیاسی و استراتژیک در دنیا تبدیل شده است و ما سراغ نداریم که یک بخش خصوصی واکسن را از جایی خریده باشد.

او گفت: اگر یک شرکت خصوصی بخواهد از چین یا روسیه واکسنی بخرد باید نامه از دولت ایران داشته باشد چرا که در غیر اینصورت کشورهای مبدا به این شرکت واکسن نمی‌فروشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: حال وقتی که سفیر ما در کشورهای تولید کننده واکسن است دیگر نیازی به معرفی بخش خصوصی نبوده و سفیر ایران نماینده کشورمان محسوب می‌شود.

رئیسی در ادامه درخصوص زمان قطع شدن زنجیره ویروس کرونا گفت: زنجیره این ویروس منحوس زمانی قطع می‌شود که ایمن سازی انجام و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

او ادامه داد: برای رها شدن از همه گیری ویروس کرونا، صرفاً ایمن سازی یک یا چند کشور کافی نبوده زیرا زنجیره ویروس کرونا زمانی قطع می شود که ایمن سازی انجام شود و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

وی افزود: اگر کشورهای زیادی دز اول واکسن را بزنند خیلی بهتر از آن است که چند کشور محدود در دنیا و اروپا دو دز واکسن را تزریق کنند، حتی اگر کشوری ۷۰ درصد مردم خود را واکسینه کند نمی تواند بگوید مردم کشور ایمن شده و ماسک‌ها را می‌توانند بردارند.

رئیسی گفت: سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند بیشتر مردم دنیا واکسن کرونا را تزریق کنند و زمانی که زنجیره ویروس در دنیا قطع شود، مردم می‌توانند ماسک ها را بردارند.

وی در ادامه با تاکید براینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تمام جهان برای شکست رنجیره انتقال کرونا واجب است، افزود: هر واکسنی که مورد تایید سازمان‌های بین المللی است باید تزریق شود تا ایمنی جمعی ایجاد و زنجیره ویروس قطع شود.

رئیسی گفت: کشورهایی که واکسیناسیون بالایی را انجام داده‌اند ممکن است که پیک اپیدمی در این مناطق رخ دهد اما میزان مرگ و میر در این کشورها کاهش پیدا می‌کند و ما باید به سمت واکسیناسیون عمومی برویم.

او در پایان تصریح کرد: آمریکا و دیگر مناطقی که میزان واکسیناسیون آنها بالاست اما واکسن را به دیگر کشورها می‌فرستند، به طور مثال آمریکا و اروپا ۲۰ میلیون دز واکسن به آفریقا فرستاده‌اند چرا که خودشان می‌دانند که زدن واکسن به مردم شان به تنهایی موثر نیست.

error: Content is protected !!