سرخی وضعیت بعد از انجام سفرهای نوروزی/ ناقلان احتمالی درراه برگشت

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ بالاخره آنچه نباید می‌شد، با انجام سفرهای نوروزی شد و آمار مبتلایان به کرونا در روزهای پایان تعطیلات به بیش از ده هزار نفر رسید. با وجود آنکه خیلی‌ها در کشور مخالف انجام سفرهای نوروزی بودند اما معاون گردشگری کشور گفته بود که با رایزنی، تلاش می‌کنیم مسئولان ستاد کرونا را قانع کنیم که این سفرها انجام شود.

ولی تیموری در پیام نوروزی خود نیز گفت: امسال تلاش می‌کنیم به مسئولان کشوری ثابت شود که گردشگری و سفر عامل شیوع ویروس کرونا نیست.

از آن طرف؛ وزیر بهداشت نیز گفت دو نوع رنگ بندی کرونایی را یکی بر اساس وضعیت کنونی و دیگر خطرپذیری ویروس جهش یافته معرفی کردیم و دوستان رنگ بندی شادتر را که قرمز و نارنجی کمتری داشت، پذیرفتند و ما هم برای تک صدایی قبول کردیم.

پلیس راهور ناجا نیز تردد خودروهای شخصی در شهرهایی با وضعیت قرمز و نارنجی را ممنوع کرده و اعلام کرد که در صورت مشاهده تردد، جریمه خواهد کرد. همچنین با تغییر وضعیت شهرها نیز این جریمه شامل کسانی شد که از شهرها بیرون نیامده بودند و همچنان به سفرشان ادامه می‌دادند.

اکنون نیز وضعیت به گونه‌ای در حال پیشرفت است که نشان می‌دهد روز به روز به تعداد شهرهای سرخ افزوده می‌شود و تعداد مبتلایان نیز رو به رشد است. وزارت میراث فرهنگی نیز که اعلام کرده بود، مسافران باید در مراکز اقامتی رسمی اسکان یابند گزارش داد که در روز اخیر تنها ۳۰ درصد از مراکز اقامتی کشور پر بوده اند که آن هم متعلق به شهرهای شمالی و جزیره کیش بوده است.

حالا کم کم وضعیت شهرها به قبل از عید نوروز برمی گردد. دوباره یکی یکی شهرها به حالت قرمز در می آیند و ممنوعیت‌ها برای بسته شدن مراکز گردشگری شهرها بوجود می‌آید.

به عنوان مثال در سمیرم محدودیت ورود گردشگران اعلام شد. همچنین با توجه به مصوبه ستاد ملی و اعلام ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا درخصوص قرارگیری شهرستان‌های قزوین و تاکستان در محدوده رنگ نارنجی کرونایی، موزه‌ها و اماکن تاریخی شهر قزوین تعطیل شدند. جاذبه گردشگری دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ هم به‌طور کامل قُرُق و ورود مسافر به این منطقه ممنوع شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد خدمات سفر ایلام از ممنوعیت ورود تورهای گردشگری به شهرهای قرمز و نارنجی استان خبر داد.

این درحالی است که برگزاری تورهای گردشگری از نظر ستاد کرونا و وزارت میراث فرهنگی امن ترین روش سفر در نوروز اعلام شده بود. از آن سو پروازهای بین المللی به برخی از کشورها همچنان برقرار است مانند کشورهای آفریقایی. پرواز به شهرهای قرمز کشور ترکیه نیز همچنان ادامه دارد تا جایی که مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقریباً تمام مناطق ترکیه در وضع قرمز کرونایی قرار دارد، اما تمام پروازها و تورهای گردشگری به این کشور در جریان است. با توجه به اینکه تمام مدل‌های تست کرونا با ضریب خطا و منفی کاذب همراه است همین گردشگران می‌توانند ناقلان خاموش کرونای انگلیسی و زمینه ساز بحران تازه در کشور باشند.

حالا باید منتظر باشیم تا این مسافران از سفر بین المللی خود برگردند و مسافران نوروزی نیز تا دو روز دیگر به سفرشان پایان دهند آن موقع باید دید که آیا آمار مبتلایان از ۵ رقم بیشتر خواهد شد یا نه. مهمتر آنکه انجام این سفرها چقدر فایده به حال فعالان گردشگری داشته است.

error: Content is protected !!