سردرگمی بیماران و نبود سرم در داروخانه ها/نوش داروی نمکی کمیاب شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: درخواست سرم و چرایی نبود آن، سوال تکراری این روزهای مردم در داروخانه‌ها شده، بیمارانی که با تجویز پزشک برای دریافت سرم مراجعه می‌کنند اما دست خالی بر می‌گردند.

هم اکنون شیوع بیماری کرونا در پیک پنجم به حداکثر خود رسیده و سرایت و انتشار آن نسبت به سویه‌های اولیه به مراتب بیشتر شده است. همین امر تعداد بیماران بستری گلستان را تا ۸۰ برابر افزایش داده و به تبع آن دسترسی به تجهیزات، اقلام و داروهای مصرفی برای درمان بیماران دچار چالش شده است.

چند وقتی است که گلستان در خصوص تأمین سرم‌های تزریقی مورد نیاز بیماران کرونایی دچار مشکل شده و امکان خرید و تهیه این سرم‌ها در داروخانه‌های سطح شهر ممکن نیست و یا به سختی انجام می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای بیماران و خانواده‌های آنها در پی داشته است.

هرچند در تهیه سرم برای بیماران بستری مشکلی چندانی وجود ندارد اما کمبود سرم در بخش سرپایی و خبر «ممنوعیت توزیع آن در داروخانه‌های شهری» نگرانی‌های بسیاری را برای بیماران قرنطینه در منازل ایجاد کرده است.

با توجه به محدود بودن تخت‌های بیمارستانی گلستان، حدود دو هزار بیمار در منازل تحت درمان هستند که نبود سرم آنها را به سمت بیمارستان‌ها سوق داده و شرایط را بحرانی‌تر خواهد کرد.

سردرگمی بیماران برای تهیه سرم

یک شهروند گرگانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: چند روزی است که فرزندم به کرونا مبتلا شده و با توجه به وضعیت مناسب حال عمومی او، پزشک معالج برای وی استراحت در منزل را تجویز کرده است.

سردرگمی بیماران و نبود سرم در داروخانه ها/نوش داروی نمکی کمیاب شد

رحیم مقصودلو افزود: بر اساس نظر پزشک، فرزندم باید طی پنج روز، روزانه یک سرم دریافت کند.

خبر ممنوعیت توزیع سرم در داروخانه‌های سطح شهر دغدغه و مشکلات زیادی را برای بیماران کرونایی ایجاد کرده است وی بیان کرد: اما بنده بعد از مراجعه به حداقل پنج داروخانه نتوانستم داروهای مورد نیاز وی را تهیه کنم و همه به من پیشنهاد کردند که به داروخانه بیمارستان‌ها مراجعه کنم و در آنجا هم بیان شد که صرفاً سرم به بیماران بستری تعلق دارد.

مقصودلو گفت: از یک سو درمانگران، بیماران را ترغیب به درمان در منازل کرده و کمبود تخت را بر زبان می‌آورند و از سوی دیگر نمی‌توانند برای بیماران قرنطینه در منازل سرم تهیه کنند که خود این امر بیماران را سردرگم می‌کند.

نبود سرم پذیرفتنی نیست

آقای احمدی هم که در یکی از داروخانه‌ها به دنبال سرم بود، به خبرنگار مهر گفت: این هشتمین داروخانه است که برای خرید سرم به آن مراجعه کرده اما با پاسخ منفی روبرو شده‌ام.

وی بیان کرد: به بنده پیشنهاد شده که به شهرهای اطراف مراجعه کنم و حتی به اقوام و دوستان هم سپردم که برایم سرم تهیه کند اما تاکنون موفق به این کار نشده ام.

احمدی ادامه داد: شرایط بیماری برادرم شدت یافته و در یکی دو روز آینده اگر دارو دریافت نکند ممکن است به بستری نیاز پیدا کند که آن هم با وجود نبود تخت خالی، چالش اساسی است.

احمدی ضمن تقاضا از مدیران برای رفع این مشکل، گفت: داروهای به مراتب پیچیده‌تر از سرم در داروخانه‌ها یافت می‌شود ولی مسأله نبود سرم که ترکیب ساده ای دارد، برای مردم پذیرفتنی نیست.

سردرگمی بیماران و نبود سرم در داروخانه ها/نوش داروی نمکی کمیاب شد

بیماران کرونایی سرپایی در تنگنا قرار گرفتند

یک متصدی داروخانه هم با اذعان به کمبود سرم به خبرنگار مهر گفت: در یک ماه گذشته و علیرغم تماس‌های مکرر با شرکت‌های توزیع دارو موفق به خرید سرم نشدیم.

آقای بخشی زاده ادامه داد: پس از چندین روز تلاش، یکی از شرکت‌ها، صرفاً یک جعبه سرم به ما تحویل داد.

وی با بیان اینکه هرچند قیمت سرم تغییری نکرده اما عرضه آن با مشکل جدی روبرو شده است، اضافه کرد: به طور معمول روزانه ۲۰ جعبه سرم در داروخانه ما به فروش می‌رسد اما شرکت‌های پخش دارو فقط یک جعبه سرم به ما می‌دهند که تنها پنج درصد نیاز ما را تأمین می‌کند.

بخشی زاده ادامه داد: در ماه گذشته به اندازه کافی سرم خریداری کرده بودیم و تا یک هفته گذشته مشکلی نداشتیم اما در حال حاضر با وجود مراجعات مکرر مجبور هستیم طوری سرم را توزیع کنیم که هر نفر حداقل یک سرم دریافت کند.

وی گفت: شرکت پخش مدعی هستند که براساس دستورالعمل‌های دانشگاه اجازه فروش سرم به داروخانه‌های سطح شهر را ندارند و همین امر مشکلات عدیده ای را برای مردم به ویژه بیماران سرپایی کرونا ایجاد کرده است.

سرم دغدغه بیماران شده است

یک متصدی دیگر داروخانه هم به خبرنگار مهر گفت: از عید قربان به بعد شاهد افزایش تقاضا برای سرم در بازار هستیم که این امر ناشی از افزایش مبتلایان به کرونا بوده است.

سردرگمی بیماران و نبود سرم در داروخانه ها/نوش داروی نمکی کمیاب شد

وی افزود: پس از افزایش تقاضا، تلاش کردیم تا از شرکت‌های پخش سرم تهیه کنیم اما همه شرکت‌ها اعلام کردند که سرمی برای فروش ندارند.

این متصدی اضافه کرد: با توجه به اینکه همه سرم‌های موجود در بازار ساخت داخل هستند امکان خرید سرم خارجی هم وجود ندارد.

ملک گفت: با تماس‌های مکرر، تعداد محدودی سرم تهیه شد که این میزان بسیار کمتر از نصف سرم مورد نیاز بیماران است.

وی متذکر شد: مدیران دارویی کشور باید قبل از آنکه شرایط اضطراری در بازار ایجاد شود به میزان کافی سرم ذخیره می‌کردند تا این روزها مردم علاوه بر درد و رنج بیماری دغدغه خرید سرم را نداشته باشند.

کمبود سرم امری کشوری است

برای اطلاع از چرایی کمبود سرم به سراغ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان رفتیم، پانیذ صدرایی به خبرنگار مهر گفت: کمبود سرم مقوله کشوری بوده و تنها مختص استان نیست اما با این حال شرایط ما از سایر استان‌ها بهتر است و در بخش بستری مشکلی نداریم.

پانیذ صدرایی افزود: با توجه به افزایش بیماران کرونایی در گلستان که سه برابر پیک اسفندماه ۹۸ بوده، مشکلاتی زیادی در تهیه سرم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مصرف سرم در کشور به ۶ برابر آن تجاوز کرده است، گفت: تعداد سرمی که در کشور تولید می‌شود پاسخگوی نیاز تمام بیماران کشوری نیست البته ما تلاش کردیم که در بخش بستری مشکل ایجاد نشود و در بخش سرپایی هم تأمین سرم در حال انجام است اما مانند سابق نیست و روزانه توزیع می‌شود.

صدرایی بیان کرد: همه داروخانه‌ها سرم ندارند و این دارو در برخی از داروخانه‌ها شبانه روزی، داروخانه‌های نزدیک درمانگاه‌ها و داروخانه‌های کشیک توزیع می‌شود.

وی توضیح داد: شرایط این هفته نسبت به هفته گذشته بهتر شده و تلاش کردیم ورودی‌های سرم به استان را افزایش دهیم و اگر این روال ادامه داشته باشد و سیاست‌های جدیدی اعمال نشود اوضاع بدتر از این نخواهد شد.

صدرایی مشکل سرم در کشور را تأمین بطری‌های آن برشمرد و گفت: هم زمانی پیک‌های کرونا در اکثر استان‌های کشور مشکلاتی را ایجاد کرده اما اگر شیوع بالا تنها به چند استان محدود بود، می‌شد با هدایت سرم به آنجا مشکلات را برطرف کرد.

این روزها بیماران کرونایی علاوه بر درد و رنج بیماری، نگرانی و دغدغه تهیه سرم را دارند که این امر مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده لذا لازم است مسئولان با برنامه ریزی صحیح این دغدغه را برطرف کنند.

error: Content is protected !!