سرعت‌گیری واکسیناسیون برای شکست خیز پنجم کرونا در سمنان

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع ویروسی ناشناس به نام کرونا که اکنون بعد از حدود ۱۸ ماه کمی آشناتر می‌نماید، متخصصان جست‌ و جوی راهی برای درمان، کاهش عوارض یا پیشگیری از ابتلا به آن را آغاز کردند. پزشکان همواره معتقد بودند بهترین راه درمان کرونا، پیشگیری از ابتلا است. بنابراین تمامی تلاش‌ها ابتدا بر فاصله‌گذاری اجتماعی و لغو تجمعات و سپس بر کشف و تولید واکسنی موثر معطوف شد.

زمان تولید و میزان اثرگذاری واکسن‌ها نقل هر بحث و گفت و گویی بود و مردم با بیم و امید در این مورد گفت و گو می‌کردند. عده‌ای به علم پزشکی روز اعتماد داشتند و عده‌ای نیز از یافتن راهی برای نجات از این ویروس ناامید بودند تا اینکه سرانجام در آذر ۹۹ اولین واکسن کرونا در جهان تزریق شد که بارقه امیدی در جان مردم خسته و مضطرب دنیا باشد.

سرعت‌گیری واکسیناسیون برای شکست خیز پنجم کرونا در سمنان

در ایران، واکسیناسیون کادر درمان که مستحق‌ترین گروه برای دریافت واکسن بودند، از بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد. پس از آن تا آغاز واکسیناسیون عمومی، روند تزریق در کشور با سرعتی نه چندان مناسب پیش رفت تا اینکه تزریق عمومی واکسن کرونا در کشور از تیر ۱۴۰۰ با تاخیر آغاز شد و افراد سالمند به عنوان اولین گروه‌های عمومی مردم واکسن کرونا دریافت کردند. پس از آن، سرعت واکسیناسیون در ایران و در استان سمنان رفته رفته بیشتر شد به طوری که طبق گفته استاندار، تا کنون حدود یک سوم مردم استان سمنان مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در اعلام آخرین آمار شیوع کرونا اعلام کرد: ۵۵ بیمار جدید با تشخیص قطعی ابتلا به کووید۱۹ از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شدند، بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به هشت هزار و ۵۹۶ نفر رسید و بیست و هشت هزار و ۵۲۷ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند. از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۷۱۲۳ مورد مثبت کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شدند.

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت روز سه شنبه اعلام کرد: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه شنبه ۷۰۹ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و این ویروس بار دیگر یک رکورد جدید تلفات روزانه را به نام خود ثبت کرد. ویروس کرونا طی مرداد ماه تلفات روزانه را چندین بار جابجا کرد و ۳۱ مرداد ماه به رکورد بی سابقه مرگ ۶۸۴ طی ۲۴ ساعت رسید.

واکسیناسیون ٣٣ درصد جمعیت بالای ١٨ سال استان سمنان علیه کرونا 

استاندار سمنان می‌گوید: ٣٣ درصد از جمعیت بالای ١٨ سال استان با تلاش دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود و بیمارستان های سطح استان، واکسن کرونا دریافت کردند.

علیرضا آشناگر ابراز داشت: این آمادگی وجود دارد که در صورت دریافت دُزهای بیشتر، جمعیت بیشتری از استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند و سرعت این روند افزایش یابد. 

وی افزود: بر اساس گزارش های ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، استان سمنان به قله پیک پنجم سرایت و ابتلا به بیماری کرونا رسیده و سیر نزولی در حال شکل گرفتن است.

افتتاح ۶ مرکز واکسیناسیون طی همکاری سپاه و بسیج با دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان، تاثیر بسزایی در افزایش سرعت روند واکسیناسیون داشته به طوری که در حال حاضر نوبت واکسیناسیون کرونا در استان سمنان به ۵۰ ساله‌ها رسیده است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در آیین افتتاح بزرگترین مرکز واکسیناسیون استان می‌گوید در صورت تامین واکسن کافی، تا یک ماه آینده تمامی اهالی سمنان علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

بزرگترین مرکز واکسیناسیون استان در سمنان افتتاح شد

مرکز تجمیعی واکسیناسیون «شهید قاسم سلیمانی» به عنوان بزرگترین مرکز واکسیناسیون استان سمنان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سپاه و بسیج استان روز یکشنبه در سالن غدیر این شهر افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در آیین افتتاح این مرکز با اشاره به وعده وزارت بهداشت در خصوص تامین سریع واکسن مورد نیاز این استان گفت: تمام مردم استان در صورت تامین واکسن تا یک ماه آینده با به کارگیری ظرفیت مراکز واکسیناسیون واکسینه می‌شوند.

نوید دانایی ابراز داشت: مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید سلیمانی دارای ۱۴ غرفه است که در هر غرفه سه نیرو حضور دارند، یکی از نیروهای حاضر در هر غرفه مسئول تزریق واکسن و  ۲ نفر دیگر مسئول ثبت اطلاعات مراجعه کنندگان در سامانه هستند.

وی بیان کرد: این مرکز همچنین دارای امکانات جانبی مانند اتاق پزشک و اتاق احیا برای زمان وقوع مشکل یا عوارض جانبی احتمالی پس از دریافت واکسن است.

وی ابراز داشت: فضای موجود در مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید سلیمانی وسیع و دارای تهویه مناسب است و خطر گسترش ویروس در این فضا وجود ندارد.

سرعت‌گیری واکسیناسیون برای شکست خیز پنجم کرونا در سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: سپاه و بسیج از ابتدای شیوع کرونا با دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه در قالب «طرح شهید قاسم سلیمانی» همکاری داشتند.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی در ابتدا در سه حوزه حمایتی، نظارتی و مراقبتی فعالیت داشت و اکنون با افتتاح مرکز واکسیناسیون شهید قاسم سلیمانی، فعالیت در حوزه واکسیناسیون نیز به این طرح افزوده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در جهان درگیری تمام کشورها با ویروس جهش یافته کرونا را نشان می‌دهد بیان کرد: امید است واکسیناسیون سریع و دقیق بتواند روند جهش این ویروس را متوقف کند.

دومین مرکز واکسیناسیون دامغان افتتاح شد

دومین مرکز واکسیناسیون شهر دامغان در محل سالن مدیریت بحران شهرداری روز دوشنبه با حضور مسوولان استان سمنان و شهرستان دامغان آغاز به کار کرد.

این مرکز به همت سپاه ناحیه دامغان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، با نام سردار قاسم سلیمانی» در سالن شهرداری راه اندازی شد.

فرمانده سپاه ناحیه دامغان در حاشیه افتتاح این مرکز در گفت‌وگو با ایرناابراز داشت: این مرکز با ۶ غرفه و در ۲ شیفت آماده ارائه خدمات واکسیناسیون کووید-۱۹ به گروه‌های هدف خواهد بود.

سرهنگ محمدحسین تقی‌پور ادامه داد: ۶ غرفه این مرکز به نام شهیده شیرین روحانی‌راد، شهید قاسم میرحسینی، شهید مصطفی بدرالدین، شهید محسن حججی، شهید محسن فخری زاده و شهید شیخ محمد تهرانی، نامگذاری شده است. 

 وی افزود: در صورت تامین واکسن، روزانه تا ۲ هزار نفر در این مرکز واکسینه می‌شوند و این مرکز با هدف تسهیل و تسریع در روند واکسیناسیون، کنترل ویروس کرونا، کمک به کادر درمان و ایجاد امید و نشاط در جامعه آغاز به کار کرده است.

فرمانده سپاه ناحیه دامغان گفت: عوامل این مرکز قابلیت دارند تا در صورت وجود افراد سالمند، واکسن خودرویی را نیز در این مرکز انجام دهد.

۹۰ درصد فرهنگیان استان سمنان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان درگفت و گو با ایرنا ابراز داشت: مقدمات واکسیناسیون جامعه فرهنگی استان از ابتدای مرداد فراهم شد و تا ۱۵ مرداد بیش از ۹۰ درصد از این افراد دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

محمد دستورانی گفت: جامعه هدف طرح واکسیناسیون فرهنگیان، شامل معلمان مدارس دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه فرهنگیان و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس می‌شود که در قالب فهرست‌های مشخص با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود و استان سمنان در ۱۰ مرکز مشخص دز اول را دریافت کردند. 

وی افزود: آن دسته از فرهنگیان که به دلایل ابتلا یا مشکوک بودن به کرونا یا داشتن بیماری زمینه‌ای از تزریق واکسن جا ماندند، تا قبل از آغاز سال تحصیلی دز اول واکسن را دریافت می‌کنند.

سرعت‌گیری واکسیناسیون برای شکست خیز پنجم کرونا در سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مقدمات تزریق دز دوم واکسن فرهنگیان در حال آماده‌سازی است و در زمان مقرر انجام می‌شود.

دستورانی بیان کرد: سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر به صورت مجازی آغاز می‌شود اما بعد از پایان واکسیناسیون معلمان و دانش آموزانِ دارای بیماری زمینه‌ای و تامین زیرساخت‌های بهداشتی مدارس، از پایان پاییز به صورت حضوری ادامه یابد.

وی افزود: تخصیص بودجه به منظور تامین زیرساخت‌های بهداشتی مدارس از اولویت‌های دولت است و به زودی انجام می‌شود.

دستورانی با بیان اینکه برقراری ارتباط دانش‌آموزان با فضای حقیقی مدرسه ضرورت دارد بیان کرد: کلاس‌های حضوری همچنان با گروه‌بندی‌های محدود و تعداد کمی از دانش‌آموزان برگزار می‌شود تا با رعایت فاصله‌گذاری، ارتباط دانش‌آموزان با فضای مدرسه حفظ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: تزریق واکسن به دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای بستگی به ورود یا ساخت واکسن سازگار با گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال دارد و به محض تامین واکسن مناسب، دانش‌آموزان در مدارس خود واکسینه می‌شوند.

طبق اعلام پزشکان متخصص و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیشتر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در شرایط فعلی به افراد غیر واکسینه اختصاص دارد و واکسیناسیون به وضوح موجب کاهش فوت و جلوگیری از بستری مبتلایان می‌شود. بنابراین امید است با سرعت‌گیری بیش از پیش واکسیناسیون و تزریق واکسن به افراد بیشتر، روند جهش ویروس کرونا متوقف شود و رفته رفته به روزهای ایمن‌تر نزدیک شویم.

error: Content is protected !!