سفیر ایران در روسیه: ایران درتولید واکسن، کانون منطقه ای می شود

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، جلالی در مصاحبه با روزنامه پرتیراژ “ایزوستیا” اظهار امیدواری کرد که تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران در آینده نزدیک آغاز شود و ایران می خواهد که کانون تولید واکسن روسی در منطقه شود.

وی افزود: «وقتی که واکسن اسپوتنیک وی تحت لیسانس فدراسیون روسیه در کشور ما تولید شد،  مسکو و تهران با یکدیگر تصمیم خواهند گرفت که این واکسن را به کجا بفرستند،  اما یک چیز احتمالا روشن است،  وقتی که ما واکسیناسیون ملت خودمان را به اتمام رساندیم، بدون تردید ما حاضر به کمک کردن به دیگران خواهیم بود».

گام اول در احیای برجام با آمریکاست
جلالی در پاسخ به این سوال که آیا تهران حاضر است در مقابل سیاست کاهش تحریم ها از سوی آمریکا، اجرای برخی از مفاد برجام را از سر بگیرد، اظهار داشت: «هم اکنون مذاکرات بین ایران و سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه در وین در حال انجام است. هنوز مشخص نیست که طرفها به چه نتایجی دست می یابند. همه مسئولان کشور ما یک صدا گفتند که این آمریکا است که از برجام خارج شد، آن را نقض کرد و برخلاف توافقنامه علیه ایران تحریم وضع کرد. به همین خاطر گام اول در احیاء توافقنامه را باید آمریکایی ها بردارند».

سفیر ایران تصریح کرد: آنها باید همه تحریم ها را لغو کنند، ما این را راستی آزمایی می کنیم تا ثابت شود که تحریم ها عملا لغو شده اند و ساختگی و فرمالیته نیست. سپس ایران اجرای همه تعهدات خود را از سر می گیرد. ما هیچ گاه از برجام خارج نشدیم، با این حال با توجه به عدم اقدام اروپایی ها و نقض تعهدات از جانب آمریکایی ها، ما سطح برخی از تعهدات مان را کاهش دادیم.  

وی تصریح کرد: ملت ایران نمی تواند صبر کند تا مذاکرات طولانی با آمریکایی ها به اتمام برسد؛  بخاطر اینکه علیه ما تحریم وضع شده است، ما با ویروس کرونا مبارزه می کنیم و با این چالش ها مقابله می کنیم. اما زمان مهم است، به همین خاطر ما می خواهیم که هرچه سریع تر مذاکرات را جمع بندی کنیم.

احیای عضویت نظام بانکی ایران در سیستم سوئیفت
وی درباره احیای عضویت نظام بانکی ایران در سیستم سوئیفت نیز گفت: در یکی از تعهدات تروئیکای اروپایی به عنوان عضو برجام، ارائه ساز وکارهای مالی ویژه، از جمله سوئیفت، برای اشخاص و همچنین نهادهایی است که در پروتکل الحاقی به آنها اشاره شده است. نهادهایی نظیر بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ما از جمله آنها هستند، آنها آنجا مشخص شده اند. به همین خاطر مطالبه ما کاملا با برجام مطابقت دارد و ما روی لغو همه تحریم ها، از جمله تحریم های مرتبط با سیستم سوئیفت و احیای عضویت ایران در این سیستم مصریم.

ایران حاضر به تعامل با کشورهای همسایه است
جلالی همچنین گفت: حضور قدرت های فرامنطقه ای و خارجی بدون تردید به منطقه آسیب می زند و البته اوضاع را در آنجا دشوار می کند. در این شرایط ما حاضریم با همه کشورهای همسایه رایزنی کنیم و همکاری مان را افزایش و توسعه بدهیم.

وی درباره نقش بین المللی و منطقه ای مسکو نیز اظهار داشت: روسیه کشوری است که بسیار به این منطقه نزدیک است و نقش بزرگی در آن بازی می کند. این کشور قصد تجاوزگری ندارد و حضور آن در بخش های مختلف دنیا برای حفظ صلح و امنیت مهم است.

error: Content is protected !!