سلامت انتخابات و دغدغه‌های کرونایی

متولیان حوزه سلامت در خراسان رضوی می‌گویند روند کنوی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان رو به کاهش است اما با توجه به شکنندگی این وضعیت، رعایت دقیق موازین بهداشتی پیشگیرانه از سوی آحاد شهروندان در همه اجتماعات انتخاباتی تضمینی بر ممانعت از خطر طغیان مجدد ویروس کرونا است. 
استان خراسان رضوی با دارا بودن چهار میلیون و  ۶۰۰ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات، پس از تهران بالاترین جمعیت انتخاباتی کشور را در خود جای داده است. بر این اساس هشت درصد جمعیت کشوری واجدان شرایط رای دادن متعلق به خراسان رضوی است. 
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان رضوی به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، از این رو کلانشهر مشهد اکنون بزرگترین حوزه انتخابات الکترونیکی شورای شهر در کشور است.
 استاندار خراسان رضوی در این زمینه گفت: سلامت مردم در زمان برگزاری انتخابات با توجه به شرایط کرونایی باید مورد توجه ویژه‌ باشد و دستورالعمل‌های بهداشتی به همراه فاصله‌گذاری اجتماعی هم به نحو مطلوب رعایت شود.
محمدصادق معتمدیان افزود: در این دوره از انتخابات بخاطر شرایط کرونایی و برپایی انتخابات سالم، هزار صندوق اخذ رای به تعداد صندوقهای اخذ رای در خراسان رضوی افزوده شده است.
وی تعداد شعب اخذ رای پیش‌بینی شده در خراسان رضوی را پنج هزار و ۵۰ نفر عنوان و بیان کرد: ۸۲۰ شعبه از این تعداد سیار و بقیه ثابت است. 
استاندار خراسان رضوی همچنین از فعالیت ۱۲۰ هزار نفر عوامل اجرایی و امنیتی در انتخابات خراسان رضوی خبر و ادامه داد: ۲۰ هزار نفر از این تعداد عوامل انتظامی و امنیتی هستند که حفاظت و امنیت انتخابات را در سطح استان بر عهده دارند. 

هرگونه اجتماعی خطر شیوع کرونا را دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برپایی هرگونه اجتماع با هر بهانه‌ای می‌تواند خطر پیدایش موج جدید کرونا و گسترش این ویروس را درپی داشته باشد.

دکتر مهدی قلیان افزود: گرچه روند کنونی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی رو به کاهش است اما چون این وضعیت شکننده و ناپایدار است، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در تجمعات مرتبط با انتخابات خطر گسترش ویروی کرون را در پی دارد.

وی ادامه داد: ظرف روزهای اخیر نگرانی ما بیشتر از بابت فعالیتهای مرتبط با انتخابات شوراهای شهر و روستا بود زیرا تبلیغات نامزدهای این انتخابات به صورت سنتی و قومی حتی در منازل رواج داشت که نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی را مشکل کرده بود.  

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اما از بابت انتخابات ریاست جمهوری نگرانی کمتر بود چون بیشتر تبلیغات نامزدهای آن به صورت مجازی و از طریق مناظره‌های تلویزیونی صورت گرفت.. 
وی به روز برگزاری انتخابات یعنی فردا جمعه ۲۸ خرداد اشاره و بیان کرد: عوامل اجرایی در شعبه‌های اخذ رای از طریق “سامانه ماسک” پایش سلامت شده و همه دستورالعمل‌های بهداشتی لازم در این مکانها پیش، حین و پس از برگزاری انتخابات به دقت رعایت می‌­شود. 
دکتر قلیان افزود: بر این اساس سلامت همه عوامل اجرایی انتخابات در تمامی نقاط استان خراسان رضوی از نظر احتمال ابتلا به ویروس کرونا بطور مستمر در دست پایش است. 
وی ادامه داد: به منظور اطمینان مردم از سلامت عوامل اجرایی و رعایت پروتکل­های بهداشتی پیشگیرانه در شعبه‌های رأی‌گیری و برگزاری هرچه پرشورتر انتخابات دستورات بهداشتی به همه مکانهای برپایی انتخابات ابلاغ شده و عمل به آنها نیز بطور مستمر تحت نظارت قرار دارد. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رای‌گیری حتی‌الامکان باید در فضای باز با رعایت فاصله اجتماعی انجام شود و در صورت رای‌گیری در فضای بسته، تهویه مناسب و گندزدایی محیط مرتبا انجام می‌شود. 
وی افزود: عوامل اجرایی انتخابات فردا ملزم به استفاده از مواد خوردنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده در خارج از محل اخذ رای هستند. استفاده از خودکار شخصی توسط رأی دهندگان در همه شعبه‌های اخذ رأی الزامی است.
دکتر قلیان ادامه داد: همچنین در سطح همه شعبه‌های رأی‌گیری برای شستن دستها صابون مایع در سرویسهای بهداشتی موجود است و دستگاه ضدعفونی دست دنیز در آن مکانها بکار گرفته شده است. 
وی گفت: استفاده مستمر عوامل اجرایی، نظارتی و حفاظتی انتخابات و رأی دهندگان از ماسک بهداشتی صورت در همه مراحل رای‌دهی الزامی است. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیش‌بینی لازم برای آن دسته از رأی‌دهندگانی که امکان دارد ماسک بهداشتی صورت نداشته باشند هم صورت گرفته است. حتی در چیدمان میز و صندلی و صندوق رأی برای رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی فاصله دو متر ضرورتا رعایت شده است. 
وی گفت: حتی‌الامکان ورودی و خروجی مجزا برای شعبه‌های اخذ رای در نظر گرفته شده است. صندوق رأی سیار برای بیماران قطعی مبتلا به کرونا و یا بیماران مبتلا به بیماری زمینه‌ای در نظر گرفته شده است.

نظارتهای ویژه ۲۸ خرداد

رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: کمیته بهداشتی انتخابات در روز ۲۸ خرداد نظارت ویژه‌ای را بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه در محلهای رأی‌گیری اعمال خواهد کرد. 
علی‌اصغر حسنی افزود: بر اساس مصوبه ستاد انتخابات برای جلوگیری از ازدحام در محلهای رای‌گیری، بازرسان آموزش‌دیده وزارت کشور فعالیت دارند و با استفاده از چک‌لیستهای خاص این موضوع وضعیت را بطور مستمر پایش و گزارش می‌کنند.
وی ادامه داد: این اقدام سبب شده تا در صورت ثبت هر نوع تخلف در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و رفع مشکل صورت گیرد. 
رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نظارت بر محل برگزاری انتخابات نیز از ساعت هفت صبح امروز پنجشنبه ۲۷ خرداد ماه تا ۲۴ ساعت پس از پایان رأی‌گیری و خروج عوامل و نیروهای اجرایی و نظارتی ادامه دارد تا هیچگونه مشکلی در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود نداشته باشد. 
وی افزود: نظارت ویژه بر رعایت دستورالعمل بهداشتی در پای صندوق‌های رأی فردا جمعه ۲۸ خرداد ماه یکی از مهمترین مأموریتها در سال ۱۴۰۰ است لذا در همین خصوص نشستهای استانی و شهرستانی هماهنگی کمیته بهداشتی انتخابات در استانداری و فرمانداریهای خراسان رضوی برگزار شد. 

پایش سلامت مجریان انتخابات 

مدیر گروه سلامت بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گفت: تمامی افراد و عوامل اجرایی حاضر بر سر صندوقهای رای از نظر سلامتی و خطر ابتلا به ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفته‌اند و اگر فردی طی دو هفته اخیر به کرونا مبتلا بوده اجازه حضور در انتخابات را نیافته و افراد سالم به عنوان جایگزین آنها معرفی شده‌اند. 
محمد باباخانی افزود: ۵۸۰ کارشناس، مامور بهداشتی و بازرس بر رعایت اصول بهداشتی در ستادهای انتخابات مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی نظارت دارند که آموزش عوامل اجرایی انتخابات را نیز بر عهده دارند. 

وی ادامه داد: این نیروهای بهداشتی فردا جمعه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در همه شعبه‌های اخذ رای و همچنین طبخ و توزیع  غذا برای عوامل اجرایی نظارت دارند. 
مدیر گروه سلامت بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: بر اساس بازدیدهای انجام شده ۲۵ درصد ستادهای تبلیغات انتخاباتی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی پروتکلهای بهداشتی پیشگیری از کرونا را رعایت نکردند اما ۷۵ درصد دیگر پروتکلها را رعایت کرده‌اند. 
وی به ۴۲۰ مورد بازدید بهداشتی از فعالیت ستادهای انتخاباتی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره و بیان کرد: ۳۲۰ مورد از این موارد پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده‌اند.
باباخانی گفت: تخلفات بهداشتی ستادهای تبلیغات انتخاباتی به مسوولان بهداشتی و فرمانداریها اعلام شده است. 

پنج هزار و ۵۰ نفر شعبه رای‌گیری شامل ۸۲۰ شعبه سیار با فعالیت ۱۲۰ هزار نفر مجری و ماموران انتظامی و امنیتی فردا ۲۸ خرداد در سطح خراسان رضوی آرا مردم را در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای شهری و روستایی و میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری جمع‌آوری و ثبت می‌کنند. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۰۶۰ هزار و ۱۳۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۸۲ هزار و ۴۸۰ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین دو میلیون ۶۹۶ هزار و ۴۳۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۳۱ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. هیچ شهری در سطح کشور وضعیت آبی ندارد.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۲۸ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و ۸۷۸ هزار و ۶۹۴ شهروند دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به پنج میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۲ دوز رسیده است.

“پاندمی کرونا” در سطح جهان ۱۷۷ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۴۶۶ نفر را بیمار کرده و جان سه میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۷۵ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۱۶۱ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۵۳۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۴ میلیون ۳۵۲ هزار ۱۸۵ بیمار کووید  ۶۱۵ هزار و ۷۱۷ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه سیزدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

error: Content is protected !!