سن غربالگری سرطان روده کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری ساینس، این خط مشی‌های جدید در پی افزایش قابل توجه موارد ابتلا به سرطان روده در میان شهروندان کمتر از ۵۰ سال و در هماهنگی با اقدام انجمن آمریکایی سرطان که در سال ۲۰۱۸ میلادی سن شروع آزمایش های نظارتی سرطان را به ۴۵ سال کاهش داد، تدوین و توصیه شده‌اند.

افزایش نگران کننده میزان ابتلا به سرطان روده در میان افراد جوان‌تر از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱ درصد از موارد سرطان روده و ۱۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان افراد کمتر از ۵۰ سال بروز کرد. این آمار بسیار نگران‌کننده است و محققان به افراد ۴۵ سال به بالا توصیه می‌کنند به طور مستمر تحت غربالگری سرطان روده قرار گیرند.

روده بزرگ آخرین بخش از دستگاه گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک ضایعات غذا خارج و ضایعات آماده دفع می‌شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق دستگاه گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.

مراحل اولیه سرطان معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر ۶ ماه یک بار توصیه می‌شود. تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس تخلیه نشدن کامل مدفوع، نازک شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهمترین علایم هشدار بیماری هستند.

آزمایش خون و مدفوع رایج‌ترین روش‌های تشخیصی هستند. در صورت مشاهده علایم بیماری، برای تشخیص نهایی از کولونوسکوپی و نمونه برداری استفاده می‌شود. افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری روده یا انواع سرطان را دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.  

عوامل متعددی از جمله بی تحرکی، استعمال سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد. میوه و سبزیجاتی مانند انار، انگور، گلابی، قارچ، عدس، سویا و نخود سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث جلوگیری از التهاب و بیماری‌های روده شوند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA منتشر شده است.

error: Content is protected !!