سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تعطیلات پیش‌رو و تلاش برخی از شهروندان برای رفتن به مسافرت به رغم وجود محدودیت‌های تردد بین استانی، نگرانی از شیوع هرچه بیشتر کرونا را افزایش داده است.
براساس مصوبه کمیته امنیتی ، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا، تردد بین استانی از ساعت ۱۲ دیروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ممنوع شد و تا ساعت ۱۲ روز ۱۷ خرداد ادامه خواهد یافت.

سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف حاکی از آن است که بخشی از مردم سفر به نقاط شمالی کشور را برای تعطیلات پیش‌رو در دستور کار قرار داده‌اند به گونه‌ای که براساس اعلام سرپرست پلیس راه مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۰ دستگاه خودروی متخلف به خاطر ورود غیرمجاز به این استان جریمه شدند.
سرهنگ هادی عبادی همچنین از تمکین صاحبان ۶۰۲ دستگاه خودروی غیربومی برای بازگشت به مقصد از مبادی ورودی مازندران با دستور پلیس خبر داده و گفته است: انصافا شهروندان عزیز طی این مدت با احساس مسئولیت نسبت به مقررات منع تردد بین استانی بویژه سفر به مازندران برخورد کردند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز با اشاره به اعمال محدودیت های تردد خودروهای شخصی با پلاک غیربومی در استان و اعمال جریمه از مسافران خواسته است به سلامت مردم گیلان و خودشان اهمیت بدهند و محدودیت ها را جدی بگیرند.
همچنین رییس پلیس راه استان همدان به مسافران هشدار داده است که پیامک «نقض مقررات کرونایی» در مرحله نخست به عنوان تذکر برای مالکان خودروهایی بی توجه به رعایت ممنوعیت و محدویت های تردد ارسال می شود و پس از بررسی و محرز شدن تخلف، خودرو جریمه و اعمال قانون می شود.

سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در خصوص شمار مبتلایان به کرونا نیز براساس اخبار منتشر شده توسط مراکز و دفاتر ایرنا، شیوع ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به این ویروس در بسیاری از استان‌های کشور روندی کاهشی دارد اما تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در برخی از استان‌ها از جمله‌ هرمزگان و برخی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان و کرمانشاه همچنان رو به افزایش است.
روند تزریق واکسن کرونا به گروه‌های مختلف مردمی نیز در استان‌های مختلف براساس اولویت‌ بندی مشخص شده تداوم دارد و هر روز بر شمار افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند افزوده می‌شود.
کنترل ورودی مسافران خارجی از مرزهای کشور نیز همچنان با جدیت در حال انجام است به گونه‌ای که براساس اعلام معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر خراسان رضوی، با اجرای طرح مراقبت بهداشتی در مبادی ورودی مرزهای استان سه هزار و ۷۹۴ مسافر خارجی مشکوک به ابتلا به کرونا شناسایی شدند.
غلامرضا صیادی به خبرنگار ایرنا گفته است این تعداد از ۲۵ اسفند پارسال تا ۱۲ خرداد ماه امسال و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.
به گفته وی تاکنون ۶۴ هزار و ۱۳۰ مسافر خارجی در ورودی‌های این استان تب‌سنجی شده‌اند که از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا تست تشخیصی گرفته شده و برای پیگیری‌های بعدی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شده‌اند.

سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌ها
در استان هرمزگان براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی، شرایط استان از نظر شیوع کرونا بسیار حاد و بحرانی است.
به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، در شبانه روز گذشته ۹۸۲ مورد مثبت در هرمزگان شناسایی شده که این عدد یک رکورد تازه از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون محسوب می شود.
وی بیان کرده است متاسفانه با وجود هشدارهای بسیار نسبت به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، شاهد بی توجهی برخی از مردم هستیم که در سایه این بی توجهی ها روند شیوع این ویروس در هرمزگان بسیار صعودی شده و هر روز شاهد ثبت رکورد تازه ای در شناسایی مبتلایان به کووید ۱۹ می باشیم.
وی آمار بستری های کرونا در هرمزگان را نیز صعودی اعلام کرد و افزود: در شبانه روز گذشته ۱۴۲ فرد مبتلا در بیمارستان های استان بستری شدند و مجموع بستری ها در هرمزگان به ۵۴۱ نفر رسید که وضعیت ۷۷ نفر از این شمار ناپایدار اعلام شده و ۱۵ نفر نیز در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند.
در استان کرمانشاه هم فرماندار سرپل‌ذهاب از اجرای محدودیت‌های شدید و سختگیرانه با توجه به شرایط قرمز کرونایی در این شهرستان خبر داده و بر ضرورت همکاری مردم و تلاش و تعامل دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت شرایط تاکید کرده است.
همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده که با فوت هفت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و۳۴۴ نفر رسیده است.
به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری، با افزوده شدن ۳۳۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۸ هزار و ۳۵۹ نفر رسیده است.
در استان لرستان هم براساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، چهار شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۵۹ نفر رسیده است.
دکتر مریم کوشکی اعلام کرده است: ۱۷۸ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان لرستان شناسایی شده و شمار مبتلایان به ۱۱۷ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است.
در البرز نیز ۸۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و به تخت های مراقبتی ویژه انتقال یافتند.
به گفته دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، اکنون ۶۴۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمار ستان های استان تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.
از استان چهارمحال و بختیاری نیز خبر رسیده است روند مبتلایان به کرونا سیر نزولی را طی می‌کند به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان، بیان کرده است تعداد بیماران سرپایی استان در مقایسه با روزهای اوج موج چهارم کرونا به یک چهارم کاهش یافته است.
مجید شیرانی افزود: در حالی که در روزهای اوج موج چهارم کرونا در استان به طور متوسط روزانه تست ۵۰۰ بیمار سرپایی در استان مثبت می‌شد اما این تعداد در هفته جاری روزانه به ۱۲۵ نفر رسیده است.
همچنین در استان اردبیل روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا ادامه دارد؛ در این استان ۳۹ فرد بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته شناسایی شدند که ۸۲ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۱.۵ ماه قبل است.
 بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۲۸ نفر کاهش، به ۲۰۵ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.
در یزد هم براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، طی شبانه‌روز گذشته ۷۲ بیمار جدید مشکوک به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.
به گفته ابراهیم سلمانی، هم‌اکنون  ۲۸۶ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
استان ایلام نیز روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا را طی می‌کند و براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان، یک فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت شده و مجموع فوتی های استان به ۷۹۴ نفر افزایش یافته است.
به گفته دکتر محمد کریمیان، ۶۲ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۹۳۳ نفر رسیده‌اند.

سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین اخبار از روند واکسیناسیون کرونا در استان‌ها
بیان شایعه‌های مختلف در فضای مجازی در مورد واکسن کرونا، برخی مردم را با تردیدهایی در تزریق این واکسن مواجه کرده است که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در واکنش به این شایعه‌ها بیان کرده است که تاکنون واکسن کرونا هیچ عارضه ای در این استان برای دریافت کنندگان نداشته است.
به گفته دکتر مهرداد بابایی، بیش از ۱۱۲ هزار نفر تاکنون در استان البرز علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند که هیچ کدام از آنان عارضه ای نداشته اند.
وی بیان کرده است اکنون واکسیناسیون در استان البرز با استقبال گسترده مردم همراه است و روند اجرای کار نیز به خوبی پیش می رود.
رییس مرکز بهداشت خوزستان هم با بیان اینکه واکسن زدن نه تنها یک اقدام بهداشتی بلکه یک تکلیف و مسئولیت اجتماعی است، بیان کرده است: امروزه همزمان با افزایش فعالیت های واکسیناسیون، گروه هایی در فضای مجازی شروع به تبلیغات بر علیه واکسن کرونا کرده و واکسن ستیزی را در جامعه به راه انداختند.
به گفته وی، این گروه ها با شایعات فراوان مردم را از زدن واکسن می ترسانند به عنوان مثال می گویند اگر واکسن بزنیم بدنمان فلزاتی را به خود جذب می کند که خطرناک است یا اینکه گفته می شود تزریق واکسن موجب عقیم شدن فرد، بیماری و مرگ او می شود که این چنین نیست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم مردم اطمینان داده است به هیچ عنوان نگران تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا نباشند.
پیمان نامدار گفته است هر چند طبق اعلام قبلی به برخی گروه های هدف، از حدود یک هفته پیش، نوبت تزریق دوم واکسن کرونا فرا رسیده است، ولی براساس اعلام أخیر وزارت بهداشت، ۲۱ تا ۹۰ روز، دوره زمانی بین دو تزریق است و این یعنی اینکه از همین امروز، ۶۰ روز برای تزریق نوبت دوم، فرصت داریم.
در استان قم نیز دانشگاه علوم پزشکی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است تزریق دوز دوم واکسن کرونا در قم از هفدهم خردادماه آغاز خواهد شد.
همچنین سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر استان کرمانشاه گفته است، از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون، تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ دوز واکسن در روانسر تزریق شده است.
به گفته دکتر محی‌الدین امینی، این واکسیناسیون برای کادر بهداشت و درمان شهرستان روانسر و گروه های هدف بالای ۶۵ سال تزریق شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه تا کنون ۳۹هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ از هر چهار نوع آن وارد این استان شده، گفته است: بیش از ۳۱ هزار دوز آن در نوبت اول و بیش از چهار هزار دوز نیز در نوبت دوم به افراد تزریق شده است.

سیزدهم خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنج شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با فوت ۱۷۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.
براساس این اطلاعیه از دیروز تا امروز (سیزدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۰۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۰۰ نفر رسید.
وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون ۲ میلیون ۵۰۸ هزار و ۹۰۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۲۴  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.
وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۸۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۳۲ هزار و ۹۲۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.  مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۱۷ دوز رسید.
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!