سیستم لنفاوی تا چه اندازه برای سلامت کلی انسان مهم است؟/سیستم لنفاوی چیست و به چه درد میخورد؟

سیستم لنفاوی تا چه اندازه برای سلامت کلی انسان مهم است سیستم لنفاوی چیست و به چه درد میخورد

مایع لنفاوی حاوی تقریبا ۹۵ درصد آب است, از این رو, تامین آب مورد نیاز بدن برای سلامت و پاکی داخلی ضروری است, چرا که آب فراوان می تواند از گرفتگی لنف پیشگیری کند
همه ما می دانیم که بدن انسان دارای یک سیستم لنفاوی است, اما آیا به واقع می دانید این مجموعه چه کاری انجام می دهد و تا چه اندازه برای سلامت کلی انسان مهم است

به گزارش “ایزی هلث آپشنز”، سیستم لنفاوی مایع لنفاوی را از بافت های بدن به سیستم گردش خون حمل می کند. مایع لنفاوی گلبول های سفید خون را در سراسر بدن انسان حمل می کند و این سلول ها به مبارزه با عفونت کمک می کنند. لنف اسیدهای چرب و چربی ها را از دستگاه گوارش، و مواد سمی را از خون جذب و به سمت سیستم گردش خون انتقال می دهد. لنف گلبول های سفید خون را از غدد لنفاوی به استخوان ها انتقال می دهد.



این فرایند به پاکسازی بدن از محصولات زائد ناخواسته، تقویت سیستم ایمنی به منظور کمک به مقابله با بیماری و بهبود سطوح انرژی و سلامت کلی کمک می کند.



اما مشکل این است که لنف بر خلاف خون دارای یک سیستم گردش داخلی نیست تا در بدن به حرکت درآید. برای حرکت لنف ما به انقباض و آرامش عضله و خم و راست شدن مفصل نیاز داریم. به بیان دیگر، اگر کم تحرک هستید و احساس خوبی ندارید، احتمال این که نیازمند سم زدایی سیستم لنفاوی خود باشید، وجود دارد.



برای کمک به سیستم لنفاوی خود می توانید چند ترفند را مد نظر قرار دهید تا از شکل گیری احساس بد و ابتلا به بیماری فاصله بگیرید، که در ادامه به آنها اشاره می شود.



تامین آب بدن



آب یکی از اجزا اساسی حفظ سلامت محسوب می شود و همان گونه که می دانید بخش قابل توجهی از بدن انسان از این مایع تشکیل شده است. مایع لنفاوی حاوی تقریبا ۹۵ درصد آب است، از این رو، تامین آب مورد نیاز بدن برای سلامت و پاکی داخلی ضروری است، چرا که آب فراوان می تواند از گرفتگی لنف پیشگیری کند. یکی از نشانه های دریافت آب به میزان کافی شفاف یا زرد کم رنگ بودن ادرار است. اگر آب خالی برای شما جذابیتی ندارد می توانید به آن چند برش لیمو، چند برش خیار، مقداری نعناع یا آب لیمو تازه اضافه کنید. مصرف ادرارآورهایی مانند قهوه و چای را کاهش دهید و از الکل، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید.



پریدن



پریدن روشی خوب برای کمک به تخلیه لنف به واسطه عمل پمپاژ ناشی از پریدن به هوا و بازگشت به زمین است. با افزایش گردش خون، لنف نیز به گردش در می آید. انجام تمرینات پلایومتریک مانند پرش های اسکات می تواند روشی سرگرم کننده باشد. یک روش فوق العاده دیگر پرش روی ترامپولین یا مینی ترامپولین است. انجام پرش به مدت ۲۰ دقیقه می تواند اثری فوق العاده برای پاکسازی لنفاوی و کشش عضله داشته باشد.



بالا بردن پاها



به خاطر داشته باشید که سیستم لنفاوی مایع لنف را به سمت قلب حرکت می دهد و از این رو، بالا آوردن پاها می تواند به این فرآیند کمک کند. اگر از تناسب اندامی خوب برخوردار هستید و دچار سردرد نمی شوید، ایستادن روی دست ها یا سر روشی خوب برای بالا آوردن پاها محسوب می شود. روش کم دردسرتر دیگر خوابیدن روی زمین و بالا آوردن پاها در امتداد یک دیوار است. شما می توانید این موقعیت را به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر بدون بروز مشکلی خاص حفظ کنید.



اعمال فشار دستی



اعمال فشار پایدار و دستی در امتداد بدن در جهت قلب روشی خوب برای تخلیه لنفاوی است. این یک نوع ماساژ است، اما انجام آن روی پاها و دست ها مایع لنف را در مسیر سیستم قلبی عروقی به حرکت در می آورد. حرکات ریتمیک و دایره ای بهترین نتیجه را به همراه خواهند داشت. روش دیگر، اعمال فشار دستی با استفاده از یک برس خشک، بار دیگر در جهت قلب است.



مصرف مواد غذایی خام ارگانیک



رژیم غذایی از جمله عوامل کلیدی در سلامت انسان محسوب می شود و مصرف مواد غذایی ارگانیک که تا حد ممکن نزدیک به حالت خام خود هستند، بهترین گزینه است. استفاده از مواد غذایی ارگانیک از ورود سموم بیشتر به بدن انسان نسبت به میوه ها و سبزیجات معمولی که می توانند سرشار از آفت کش ها و علف کش ها باشند، جلوگیری می کند. همچنین، شما قصد دارید بیشترین میزان آنزیم ها را از آن مواد غذایی دریافت کنید و با مصرف میوه ها و سبزیجات در حالت خام یا نیم پز این امکان فراهم می شود. آنزیم ها به تجزیه مسمویت در لنف و خون کمک می کنند و خروج مواد مضر از بدن را بهبود می بخشند. همچنین، آنها شرایطی قلیایی را در بدن ایجاد کرده و حاوی آب هستند.




عصر ایران

error: Content is protected !!