شمار بستری‌ بیماران کرونایی گلستان از یک هزار نفر گذشت

عبدالرضا فاضل روز چهارشنبه با یادآوری این که روزانه بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا به صورت سرپایی مداوا می‌شوند و یا دارو دریافت می‌کنند، اظهار داشت: اگر آمار مبتلایان سرپایی را نیز به مجموع بستری‌ها اضافه کنیم، وضعیت امروز در گلستان از اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بدتر شده است.

وی با اشاره به این که وضعیت اورژانس‌ها و بخش‌های مختلف بیمارستانی و مراکز نمونه گیری کرونا در گلستان مملو از جمعیت است، افزود: از مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان، ۱۳۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳۳ نفر از آنان وخیم است.

فاضل باتاکید برضرورت رعایت همگانی شیوه نامه‌های بهداشتی پیشگیری و مقابله با کرونا، اضافه کرد: زدن واکسن تنها خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد اما تضمینی برای ابتلای دوباره فرد نیست بنابراین همه موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: برخی از کادر درمان، همکاران و پرسنل دانشگاه در استان با وجود تزریق هر ۲ نوبت دُز واکسن‌ کرونا، بار دیگر به این بیماری مبتلا شدند و اکنون در مرخصی یا قرنطینه هستند.

فاضل تاکید کرد: مردم باید همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی (حتی اگر واکسن تزریق کرده‌اند) از قبیل زدن ماسک، بهداشت فردی، فاصله اجتماعی، خودداری از حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی را رعایت کنند و حتی‌الامکان جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

به گفته وی، شیوع موج پنجم کرونا در گلستان و افزایش شمار بیماران سبب کاهش کادر درمان و افزایش فشار و حجم کاری بر سایر پرسنل درمانی این استان شده است.

فاضل تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های جمعیتی و ابتلا و بستری شمار بیماران، وضعیت در گلستان وخیم‌تر از تهران است و ممکن است با ادامه این روند در استان برای ارایه خدمت به بیماران با مشکل مواجه شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بابیان اینکه اگر منطقه و شهری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت سه بیمار بستری مبتلا به کرونا داشته باشد، آن منطقه قرمز خواهد بود، گفت: در گلستان شاخص بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا از پنج نفر به ازای یکصد هزار نفر جمعیت عبور کرده که این شاخص نشان می‌دهد استان در وضعیت فراتر از قرمز، بحرانی و وخیم قرار دارد.

فاضل افزود: هم اکنون وضعیت ۱۳ شهرستان گلستان قرمز و فراتر از آن است و تنها گمیشان در وضعیت نارنجی قرار دارد که آمارهای این شهرستان نشان می‌دهد باید منتظر قرمز شدن این‌ منطقه نیز باشیم.

وی یادآور شد: وضعیت بستری در شهرستان‌های آزادشهر، بندرگز، رامیان، کلاله، گرگان و مینودشت به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت به ترتیب ۶.۶، ۷.۹، ۶.۳، ۶.۳، ۷.۴ و ۱۳.۸ نفر است که این شرایط، شهرستان‌های مذکور را در وضعیت فوق قرمز (سیاه) و وخیم قرار داده است.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

error: Content is protected !!