شناسایی ویروس هندی، آفریقایی و هیبرید هندی- کالیفرنیای کرونا در کشور

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سعید نمکی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی افزود: در مورد جهش های جدید ویروس متاسفانه در برخی استانها غیر از ویروس انگلیسی جهش های دیگری را پیدا کردیم.

شناسایی ۳۸ مورد ویروس آفریقای جنوبی

وی گفت: در استان هرمزگان سه نمونه محرز شده ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کرده بودیم، این سه نمونه به پنج مورد  قطعی و موارد مشکوک افزایش یافت مواردی که از دید ما تقریبا قطعی است حدود ۳۰ مورد جدید است و بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را از ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی داریم.

نمکی افزود: از هفته پیش به روسای دانشگاههای علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان ابلاغ کردم که با هم مجموعه سه ضلعی را برای مدیریت این ویروس تشکیل بدهند برای اینکه پارسیان، عسلویه و لامرد در استان فارس جاهایی بود که باید به شدت در این استانها پایش می کردیم،  کمیته هایی در این استانها حضور پیدا کردند، کارشناسانی از اداره مبارزه با بیماری های واگیر در این منطقه حضور پیدا کردند و این موج را همکاران به خوبی مدیریت می کنند.

مدیریت ویروس آفریقای جنوبی بسیار سخت است

وزیر بهداشت ادامه داد: مردم بدانند با نزدیک شدن به عید فطر با توجه به اینکه سال گذشته هم در این مناطق مثل هرمزگان، خوزستان و بوشهر و قسمت هایی از استان فارس مشکلاتی داشتیم، اگر مردم عید فطر را مراعات نکنند و با شیوع گرفتاری با ویروس کرونای آفریقای جنوبی را در این مناطق داشته باشیم، بسیار بسیار کار سخت تر از مدیریت ویروس انگلیسی می شود.

ویروس آقریقای جنوبی به درمان و واکسن جواب نمی دهد

وی گفت: ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی مشکلاتی زیادی دارد از جمله اینکه به درمان ها پاسخ نمی دهد، در برابر همه پروتکل های درمانی مقاومت دارد و از همه مهمتر اکثر واکسن هایی که تا امروز ساخته شده است، تقریبا روی این ویروس ناتوان هستند و اگر توانمندی مقابله آنتی بادی ویروس آفریقای جنوبی در  واکسن ها باشد، بسیار بسیار محدود است.

شناسایی سه مورد ویروس هندی در قم

نمکی افزود: متاسفانه درباره جهش ویروس هندی هم رصد می کنیم؛ مواردی تایید شد، در استان قم؛ سه مورد تایید شد که از بین هندی هایی که در این استان بودند، شناسایی کردیم، تمام ارتباطات این  افراد را ردیابی و رصد می کنیم، تمام این مجموعه را قرنطینه کرده ای و در استان قم به خوبی همکاران منپایش و قرنطینه کردند و موارد را تحت مراقبت دارند.

۱۰مورد ابتلا به ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی کرونا در آذربایجان غربی و یزد

وی گفت: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در ماکو و شوط در مجموعه ای که توسط کارگران هندی اداره می شد، حداقل ۱۰ مورد جدید را پیدا کردیم  که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی هایی است که می شد برای جمهوری اسلامی آورد.

نمکی ادامه داد: این ویروس در ماه جاری شناسایی شده و به سرعت خودش را به استان آذربایجان غربی رسانده. متاسفانه این ویروس را در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم ایرانی  داشت دیده شد، تمام این افراد در قرنطینه هستند،خوشبختانه تمام افرادی که با این افراد در تماس بوده اند با محوریت و فرماندهی خود من هر روز  رصد می شود، تیم هایی را اعزام کرده ام و  گزارش های آن را لحظه ای می گیرم. متاسفانه هر دو از نوع هیبرید هندی- کالیفرنیایی است که از نوع ویروس چموشی و  خطرناکی است و سوغاتی فروردین و اردیبهشت امسال است.

ادامه دارد…

error: Content is protected !!