شهروندان زنجانی نگران تاخیر در تزریق دُز دوم واکسن کرونا نباشند

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز قزلباش قبل از ظهر دوشنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، با اشاره به گردش بالای ویروس کرونا در شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرم‌دره، گفت: در هفته اخیر موارد مثبت پی‌.سی‌.آر شهرستان‌های مذکور بالای ۳۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمالاً شاهد وقوع پیک پنجم بیماری کرونا در هفته اول یا دوم تیرماه در استان زنجان خواهیم بود، ادامه داد: روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان به صورت قطره‌چکانی، نزولی بوده و همچنان ۲۰۰ تخت بیمارستانی توسط این بیماران اشغال شده و روند سرپایی کرونا نیز تقریباً ثابت است.

قزلباش ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۴۹ هزار و ۷۰۸ تست کرونا در استان زنجان گرفته شده که ۹۰ هزار و ۴۱۸ مورد آن مثبت شناسایی و ثبت شده است.

رئیس علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کووید – ۱۹ معنی‌دار کاهش پیدا نکرده است و مجموع مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته کووید – ۱۹ در هفته اول خردادماه، ۷۱۹۹ نفر و در هفته دوم خردادماه نیز ۶۹۸۵ نفر بوده است.

قزلباش افزود: مجموع مراجعان مشکوک به تفکیک جنسیت به این مراکز از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۶ خردادماه امسال، ۱۵۵ هزار و ۷۰۲ نفر خانم و ۳۳۳ هزار و ۶۰۹ نفر آقا بوده است.

وی ادامه داد: سالمندان بالای ۸۰ سال ۷۷.۶۸ درصد، سالمندان ۷۹ تا ۷۵ سال ۶۷.۷۴ درصد و سالمندان ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۲.۰۵ درصد پوشش داده شده است.

رئیس علوم‌پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه شهروندان زنجانی نگران تاخیر در تزریق دُز دوم واکسن کرونا در استان زنجان نباشند، گفت: به دلیل اخلال در ورود واکسن کرونا، واکسیناسیون با سرعت کمتری در حال تزریق بوده ولی با ورود واکسن در روزهای آتی، این روند با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

قزلباش با بیان اینکه میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا در استان ۵۹ سال و میانگین سنی فوت ناشی از ابتلا به بیماری کرونا نیز ۷۰ سال است، گفت: درصد موارد مثبت سرپایی در مدت مذکور از ۴۴.۶ درصد به ۱۳.۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با اجرای طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه پارسال، نسبت رهگیری افراد در تماس نزدیک با بیماران از ۲.۶ نفر در هفته اول آذرماه به ۸.۳ نفر هفته دوم خردادماه افزایش پیدا کرده است.

رئیس علوم‌پزشکی استان زنجان با انتقاد از روند روبه کاهش اتسفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشنی در استان زنجان گفت: احتمال وقوع پیک پنجم بیماری کرونا به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هفته های دوم و سوم تیرماه وجود دارد و در حال حاضر روند بیماری کرونا در همه شهرستان‌های استان زنجان با نوساناتی به صورت کاهشی است.

error: Content is protected !!