شیرین اما بیماری‌زا!

احتمالا می دانید که شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت انسان خوب نیستند. در حقیقت، مصرف نوشابه های رژیمی، که با این ترکیبات شیمیایی شیرین شده اند با هر چیزی از میگرن و آسیب کلیوی تا حمله قلبی و سکته مغزی پیوند خورده است.

شیرین اما بیماری‌زا!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث آپشنز”، مطالعه ای جدید دلیل دیگری را برای پرهیز از مصرف شیرین کننده های مصنوعی ارائه کرده است که شامل اثر سمی آنها بر میکروب های روده می شود.

مطالعه ای در دانشگاه نانیانگ سنگاپور شش شیرین کننده مصنوعی شامل آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین، نئوتام، و اس‌سولفام پتاسیم – K و ۱۰ مکمل ورزشی حاوی این شیرین کننده های مصنوعی را مورد بررسی قرار داده و دریافت زمانی که آنها وارد دستگاه گوارش می شوند، از قدرت کافی برای نابودی میکروبیوم روده برخوردار هستند.

در حقیقت، پژوهشگران دریافتند که غلظت تنها یک میلی گرم در میلی لیتر شیرین کننده های مصنوعی برای باکتری های طبیعی روده سمی است.

سلامت ضعیف روده می تواند منجر به شکل گیری خطرات سلامت مختلفی شود که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره شده است.

بیماری قلبی

سلامت روده و به ویژه ترکیب میکروبیوم روده بر خطر ابتلا به بیماری قلبی اثرگذار است. از این رو، شیرین کننده های مصنوعی می توانند اثر مستقیمی بر مرگ ناشی از یک حمله قلبی داشته باشند.

 سیستم ایمنی ضعیف

حدود ۸۰ درصد از سیستم ایمنی بدن انسان در روده است، از این رو، سلامت ضعیف این بخش به معنای یک سیستم ایمنی ضعیف است. اگر به طور مداوم بیمار می شوید، مصرف شیرین کننده های مصنوعی می تواند یکی از دلایل این شرایط باشد.

اختلالات خودایمنی

همانند مشکلات سیستم ایمنی که پیش‌تر به آن اشاره شد، سلامت ضعیف روده و بیماری های خودایمنی رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. تیروئیدیت هاشیموتو، آرتریت روماتوئید، بیماری ام‌اس، و لوپوس تنها برخی از بیماری های خودایمنی هستند که ممکن است در معرض خطر ابتلا به آنها قرار داشته باشید.

چاقی

میکروبیوم ناسالم روده می تواند افزایش وزن را تسهیل کند و روند کاهش وزن را نیز بسیار دشوار سازد. از این رو، نوشیدنی های رژیمی می توانند به جای برطرف کردن مشکل چاقی هرچه بیشتر آن را تشدید کنند.

سلامت روانی ضعیف

روده به عنوان مغز دوم انسان نیز شناخته می شود. بروز مشکل در مغز دوم شما می تواند بروز مشکلاتی در مغز نخست شما را در پی داشته و احتمال ابتلا به مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه و بیش فعالی را افزایش دهد. استفاده از محصولات حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند نوشیدنی های رژیمی می تواند علائم بیماری را تشدید کند.

مشکلات پوستی

سوریازیس، اگزما یا حتی آکنه می توانند با میکروبیوم روده شما در ارتباط باشند. اگر با مشکلات پوستی مواجه هستید، تا حد امکان از شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید.

آسم

زمانی که میکروبیوم روده از حالت تعادل خارج شده باشد، این شرایط می تواند مشکلات آسم و حتی عفونت های سینوسی را افزایش دهد. برای کنترل علائم از مصرف شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید.

دیابت

پژوهش ها پیوندی مستقیم بین مشکلات قند خون و مشکلات روده را نشان داده اند. در حقیقت، نتایج یک مطالعه نشان داد، انتقال میکروبیوم سالم به موش های مبتلا به دیابت، بهبود مشکلات قند خون آنها را به همراه داشته است. برای پرهیز از مواجهه با دیابت، پرهیز از شیرین کننده های مصنوعی را مد نظر قرار دهید.

بیماری پارکینسون

آیا می دانستید که ۷۵ درصد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در ابتدا مشکلاتی در روده خود را تجربه می کنند؟ پژوهش ها نشان داده اند که مشکلات در مهارت های حرکتی که بیماران مبتلا به پارکینسون از آن رنج می برند با بروز تغییرات در باکتری های روده افزایش می یابند. این به معنای آن است که حفظ سلامت روده می تواند نقش چشمگیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون داشته باشد.

بیماری التهابی روده

تغییرات در سلامت روده، به ویژه کاهش در سطوخ باکتری های خوب می تواند با ظهور بیماری التهابی روده مرتبط باشد. پرهیز از شیرین کننده های مصنوعی و حفظ سلامت روده می تواند به پیشگیری از این بیماری ها کمک کند.

سرطان روده بزرگ

مشکلات میکروبیوم روده احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز افزایش می دهد. هیچ شیرین کننده مصنوعی ارزش مواجهه با این بیماری ویرانگر را ندارد.

شیرین کننده های مصنوعی پنهان

به خاطر داشته باشید که شیرین کننده های مصنوعی تنها در نوشیدنی های رژیمی وجود ندارند و آنها را می توان در محصولات غذایی مختلف از جمله موارد زیر یافت:

نان ها و شیرینی های گندم کامل

ماست

پاپ کورن های مایکرویوی

شکلات داغ

بستنی ها

خوشبوکننده های دهان

سس کچاپ

شربت شکلات

ژله و پودینگ 

error: Content is protected !!