طب سنتی|رعایت این ۱۱ تدبیر "سلامت کبد" شما را تضمین می‌کند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ صحت و سلامت بدن به‌میزان زیادی به سلامت کبد شما بستگی دارد چرا که در مبانی طب سنتی، کبد از اندام‌های رئیسه بدن محسوب می‌شود که کارکردهای متعددی را به‌عهده دارد.

تغذیه نامناسب و عدم رعایت موارد حفظ‌الصحه می‌تواند سلامت کبد را تهدید کند مثلاً مصرف مداوم آب یخ و خوراکی‌هایی مانند بستنی‌ می‌تواند منجر به “کبد چرب” شود و حتی در صورت عدم درمان مناسب، منجر به سیروز کبدی و از کار افتادن این عضو حیاتی بدن شود.

در طب نوین، درمان نارسایی‌هایی کبدی و سیروز کبدی از درمان‌های صعب‌العلاج محسوب می‌شود و بسیاری از بیماران کبدی حتی پس از طی کردن مراحل طولانی درمانی خود با استفاده از داروهای شیمیایی، موفق به بازیابی مجدد سلامت کبد خود نمی‌شوند و بر اساس آمار وزارت بهداشت، مرگ‌ومیر ناشی از عوارض کبدی در صدر آمار مرگ‌ومیر کشورمان قرار دارد.

اما بر اساس آموزه‌های طب سنتی، دستورالعمل‌های ساده‌ای برای مراقبت از کبد وجود دارد که رعایت این تدابیر و دستورالعمل‌ها می‌تواند سلامت کبد شما را تضمین کند.

رعایت این موارد سلامت کبد شما را تضمین می‌کند:

ــ پرهیز از مصرف آب یخ به‌ویژه در زمان‌هایی که دمای بدن بالاتر از حد طبیعی است مانند زمان خروج از حمام یا پس از فعالیت‌های سنگین ورزشی و بدنی

ــ پرهیز از مصرف آب میان غذا و یک ساعت قبل و بعد از صرف غذا

ــ جویدن کامل لقمه‌های غذا و پرهیز از سریع خوردن

ــ اجتناب از مصرف روغن‌های مایع تراریخته موجود در بازار و جایگزینی آنها با روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن ارده کنجد، روغن شحم گاوی، روغن دنبه و روغن زرد

ــ پرهیز از مصرف نوشابه‌‌های گازدار و خیلی سرد

ــ پرهیز از مصرف بی‌رویه بستنی‌ها به‌ویژه بستنی‌های صنعتی

ــ اجتناب از مصرف مواد غذایی فراوری‌شده صنعتی حاوی مواد نگهدارنده‌‌ای مانند “بنزوات سدیم”

ــ پرهیز از مصرف فست‌فودها و مواد کمپوتی و کنسروی

ــ اجتناب از مصرف مواد غذایی لزج مانند ماکارونی صنعتی، لازانیا و پنیر پیتزا

ــ مزمزه مقداری نمک در ابتدا و انتهای غذا

ــ پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری.

انتهای پیام/+

error: Content is protected !!