طب سنتی| بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به "دیابت" چیست؟!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر مهدی فهیمی در برنامه “انارستان” عامل بروز دیابت را غلبه سردی در بدن دانست و اظهار کرد: وقتی بدن به هر علتی رو به سردی رود، می‌تواند عامل بروز دیابت باشد؛ با افزایش سن هم بعد از ۵۰ سالگی که طبیعت بدن سرد می‌شود، سوخت و ساز کاهش می‌یابد اما می‌توان با فعالیتهای جسمی، گرمی را ایجاد و حتی سردی ناشی از افزایش سن را خنثی کرد؛ بی‌خوابیهای زیاد هم می‌تواند قند خون در بدن را افزایش دهد و باعث بروز بیماری دیابت شود.

وی افزود: بدن سالم معمولاً با یک حجم غذایی خاص و مقداری ترکیبات شیرین، ضعفش را برطرف می‌شود اما کسی که طبیعت پایه‌اش خیلی سرد شده است یقیناً باید حجم برداشت ترکیبات شیرین در بدنش بالاتر رود و بیشتر مصرف کند اما آیا سوخت و ساز بدن هم بیشتر می‌شود؟ خیر! مگر ورزش کند، حمام گرم بگیرد یعنی عضلات و طبیعت بدن خود را گرم کند تا سوخت‌وساز سلولی بالا رود.

دکتر فهیمی برای جلوگیری از بروز دیابت در دوران کرونا، انجام فعالیتهای بدنی را مهمترین اصل در سلامت دانست و خاطرنشان کرد: می‌توان در منزل  با ورزشهایی همچون طناب زدن، دراز و نشست کردن،  پای دوچرخه زدن و از این قبیل حرکات، حرارت بدن را افزایش داد و گردش خون را بالا برد و وضعیت قند خون را تنظیم کرد البته حتماً باید مبنای فعالیت ورزشی بر تعریق باشد یعنی ورزش کردن تا زمانی ادامه یابد که بدن عرق کند؛ عرق کردن بدن یعنی افزایش گردش خون و تخلیه صفرا که تخلیه صفرا باعث تعریق بدن می‌شود یعنی اصلی‌ترین عوامل کنترل‌کننده دیابت، اصلاح مزاجی از دیدگاه طب سنتی است.

این متخصص داخلی متذکر شد: نباید اجازه دهیم سوء مزاج که غلبه سردیها است، اتفاق افتد تا بخواهیم آن را کنترل کنیم؛ عوامل گرمابخش، تقویت‌کننده قوای بدن هستند پس قوای جسمی و روحی را باید تقویت کرد؛ در تقویت قوای روحی باید به اندازه کافی هیجان در بدن ایجاد شود یا از مباحث مربوط به هیجان که خیزش حرارت از عمق بدن شروع می‌شود و به سطح پوست می‌رسد لذت ببریم یعنی هیجان داشته باشیم؛ اگر مدتی بی‌هیجان زندگی کردیم یا هیجانی را برای خودمان تعریف نکردیم به مرور این مدل خاموش خواهد شد.

وی هیجانات مثبت، توأم با رفتار حرکتی را فوق‌العاده مفید خواند و گفت: بازیهای محلی ایرانی‌ها در قدیم هم هیجان روحی و هم هیجان جسمی داشت الان هم با توجه به کرونا می‌توانیم این کار را انجام دهیم. پارکها در آخر وقت روزها خلوت است و افراد می‌توانند زمانی را به فضای باز بروند و جایی که پروتکلها رعایت شود، ورزش و نرمش کنند.

فصل چهارم “انارستان” روزهای زوج هر هفته از شبکه افق درحال پخش است؛ در این برنامه متخصصان علم طب در حوزه سلامت از منظر طب سنتی به بحث و گفتگو می‌نشینند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/

error: Content is protected !!