طب سنتی| درمان "کبد چرب" با نسخه‌ ساده ابوعلی سینا

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ امروزه بیماری “کبد چرب” تقریباً قالب افراد را درگیر خود کرده است و در حوزه پزشکی نوین غیر از تجویز برخی داروها که با عوارض جانبی همراه است، درمان خاصی که منتج به رفع کامل کبد چرب شود، وجود ندارد.

اما بر اساس آموزه‌های طب سنتی، اکثر بیماری‌ها حتی برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج، درمان‌های بسیار ساده و بر اساس اصلاح تغذیه و رعایت برخی از پرهیز‌ها دارند؛ جالب اینکه همین بیماری کبد چرب در انواع و اقسام خود حتی در موارد حاد و توسعه‌یافته آن که گاهی منجر به “سیروز کبدی” می‌شود، پروسه درمان‌ ساده و بدون عارضه‌ای بر اساس دستورات طب سنتی دارد و در اکثر موارد در صورت رعایت برخی تدابیر ساده و پرهیزات ارائه‌ شده از سوی طبیب، به‌راحتی در بازه زمانی حدود ۲ ماهه قابل درمان هستند.

اما یکی از درمان‌های ساده برای کبد چرب، مصرف روزانه “شربت سکنجبین” است البته باید توجه داشت که درمان‌های طب سنتی نمی‌تواند درمانی تک‌بعدی و صرفاً با مصرف یک ترکیب گیاهی دارویی باشد بلکه برای درمان و حصول نتیجه حتماً باید پرهیزات و تدابیر توصیه‌شده نیز دقیق اجرا شود مثلاً برای درمان کبد چرب، در کنار مصرف شربت سکنجبین حتماً باید از مصرف آب یخ نیز پرهیز جدی داشت و هر لقمه غذا هم باید حدود ۲۰ مرتبه جویده شود؛ سایر تدابیر ضروری برای درمان کبد چرب در انتهای همین مطلب آمده است.

ابن‌سینا طرز تهیه “شربت سکنجبین” را به‌صورت ساده در کتاب “قانون” خود به این صورت آورده است:

مواد مورد نیاز: سرکه طبیعی انگور یک واحد، عسل ۲ واحد، آب ۸ واحد

طرز تهیه: سرکه، عسل و آب را با هم ترکیب می‌کنیم و به‌روی حرارت قرار می‌دهیم تا با شعله ملایم بجوشد تا یک‌سوم آب آن بخار شود؛ حین جوشیدن کف آن را جدا کنید و می‌توانید یک دسته نعناع هم برای رنگ و طعم بهتر حین جوشیدن به آن اضافه کنید.

پس از آماده شده این شربت، آن را در یک ظرف شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید و برای هر وعده مصرف، یک‌سوم لیوان از این شربت را با دوسوم لیوان آب جوشیده ولرم مخلوط و مصرف کنید.

زمان مصرف: ترجیحاً با شکم خالی یا یک ساعت بعد از غذا

تضمین سلامت کبد و درمان کبد چرب با این ۱۲ دستورالعمل ساده:

ــ پرهیز از مصرف آب یخ به‌ویژه در زمان‌هایی که دمای بدن بالاتر از حد طبیعی است مانند زمان خروج از حمام یا پس از فعالیت‌های سنگین ورزشی و بدنی

ــ پرهیز از مصرف آب میان غذا و یک ساعت قبل و بعد از صرف غذا

ــ جویدن کامل لقمه‌های غذا و پرهیز از سریع خوردن

ــ اجتناب از مصرف روغن‌های مایع تراریخته موجود در بازار و جایگزینی آنها با روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن ارده کنجد، روغن شحم گاوی، روغن دنبه و روغن زرد

ــ پرهیز از مصرف نوشابه‌‌های گازدار و خیلی سرد

ــ پرهیز از مصرف بی‌رویه بستنی‌ها به‌ویژه بستنی‌های صنعتی

ــ اجتناب از مصرف مواد غذایی فراوری‌شده صنعتی حاوی مواد نگهدارنده‌‌ای مانند “بنزوات سدیم”

ــ پرهیز از مصرف فست‌فودها و مواد کمپوتی و کنسروی

ــ اجتناب از مصرف مواد غذایی لزج مانند ماکارونی صنعتی، لازانیا و پنیر پیتزا

ــ مزمزه مقداری نمک در ابتدا و انتهای غذا

ــ انجام ورزش روزانه حداقل نیم ساعت

ــ پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!