طب سنتی| چگونه یبوست را درمان کنیم؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ یبوست یکی از مشکلات گوارشی شایع است که معمولاً به دلیل کاهش حرکات روده رخ می‌‌دهد.

یبوست ممکن است با علائمی نظیر دشواری در دفع یا وجود مدفوع سفت در افراد بروز یابد یا این‌‌که تعداد دفعات اجابت مزاج به یک بار یا کمتر از یک بار در سه روز برسد. 

مطالعات علمی نشان داده است که زنان، افراد متأهل، افراد مسن و چاق، با احتمال بیشتری برای ابتلا به یبوست مواجه هستند. 

از منظر طب سنتی، بی‌‌نظمی در رژیم غذایی، یکی از شایع‌‌ترین علل یبوست است؛ مصرف وعده‌‌های غذایی به طور منظم و در ساعات مناسب و خوب جویدن غذا به کاهش این مشکل گوارشی کمک می‌‌کند. 

توصیه‌‌هایی کاربردی برای پیشگیری از یبوست

عادات غذایی نامناسب را ترک کنید! عادات غذایی نامناسب مانند خوب نجویدن غذا، صحبت کردن، تماشای تلویزیون و مطالعه در هنگام غذا خوردن از عادات غذایی نامناسبی است که باعث ایجاد یبوست می‌‌شود. 

از خوابیدن بلافاصله پس از غذا و خوردن غذا در زمان سیری، درهم خوری و پرخوری پرهیز کنید. 

مصرف فیبر نامحلول را کاهش دهید

فیبرها موادی هستند که توسط آنزیم‌‌های دستگاه گوارش هضم نمی‌‌شوند اما باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می‌‌شوند؛ اگر مواد غذایی خشک مانند نان سفید (مانند نان‌‌های فانتزی و بدون سبوس)، برنج و غذاهای سرخ شده را زیاد مصرف می‌‌کنید، مصرف آن‌‌ها را کاهش دهید؛ مصرف نان سبوسدار در تلیین طبع مؤثر است. 

توصیه‌‌های طب سنتی برای رفع یبوست

از غذاهایی همچون سوپ، خوراک کدو، آش چغندر، شیربرنج و فرنی استفاده کنید و کمی روغن بادام شیرین، روغن زیتون یا کنجد به این غذاها بیفزایید. 

آب عدس و آب کلم می‌‌تواند ملین باشد اما جرم عدس و کلم، قابض است و باید از خوردن آن‌‌ها در زمان یبوست خودداری شود.

اگر حجم مدفوع اندک است، از میوه و سبزی بیشتری استفاده کنید؛ مصرف سیب بدون پوست، گلابی و مرکبات برای رفع یبوست توصیه می‌‌شود. 

همچنین میتوانید چند عدد انجیر خشک  را هنگام شب در یک لیوان شیر ریخته و آن را داخل یخچال نگهداری کنید؛ هنگام صبح که انجیرها به خوبی داخل شیر خیس خورده و نرم شده اند، آنها را میل کنید؛ این امر در درمان یبوست بسیار نافع است. 

مصرف خورش‌‌هایی با رنگ سبز مانند خورش کرفس و قرمه سبزی برای پیشگیری از یبوست و مصرف خورش آلو اسفناج برای درمان آن بسیار کمک‌‌کننده است.  

مصرف اسفیدباج برای درمان یبوست توصیه می‌‌شود؛ اسفیدباج، آب‌‌گوشتی است که در تهیه آن از گوشت جوجه مرغ، بزغاله و سایر گوشت‌‌های دارای هضم راحت به اضافه سبزیجاتی مثل اسفناج، کدو، ماش و جو پوست‌‌کنده و ادویه‌‌جات گرم استفاده می‌‌شود.

شربت‌‌های مفید برای درمان یبوست

مصرف مایعات کافی به درمان یبوست کمک بسیار شایانی می‌‌کند؛ مصرف نوشیدنی‌‌هایی مانند شربت آلو و شربت گل محمدی باعث رفع یبوست می‌‌شود.

برای تهیه شربت آلو، مقداری آلوی شیرین را شسته و آن را در ظرفی ریخته و آنقدر آب به آن بیافزایید که آب روی آلوها را بگیرد؛ سپس با حرارت ملایمی آن را بپزید؛ بعد آن را صاف و به آن شکر تا ترنجبین اضافه کنید و سپس میل کنید. 

طب سنتی , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

ماساژ شکم با روغن برای کمک به درمان یبوست

روغن‌‌مالی شکم با روغن زیتون یا بنفشه به حرکت روده‌‌ها و برطرفشدن یبوست کمک خواهد کرد؛ برای این کار، دست‌‌تان را به روغن آغشته کنید و از سمت معده به طرف پایین ماساژ دهید.

ماساژ شکم از ناف به سمت اطراف به صورت دورانی و در جهت عقربه‌‌های ساعت نیز میتواند کمک‌‌کننده باشد. 

انتهای پیام/

error: Content is protected !!