طرح‌­های نوآورانه "گیاهان دارویی" در حوزه دامپزشکی حمایت می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری اعلام کرد که طرح­های دارای اولویت برای این ستاد، در حوزه کاربرد گیاهان دارویی در دامپزشکی مورد حمایت قرار می‌­گیرند.

شرکت‌­های تولیدکننده، موسسات و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه تولید داروها و محصولات دامپزشکی بر پایه گیاهان دارویی، از جمله مخاطبان این طرح هستند.

با توجه به اهمیت صنعت پرورش دام در کشور، بومی­‌سازی فناوری­‌های مرتبط با حوزه دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس اولویت­‌های حمایتی ستاد در حوزه کاربرد گیاهان دارویی در دامپزشکی اعلام شده است. این ستاد با اعلام حمایت از پروژه­‌های مبتکرانه در این حوزه، سعی دارد تا ضریب نفوذ گیاهان مفید در علم دامپزشکی را افزایش دهد.

این ستاد، در راستای جهش تولید، از طرح­‌ها و پروژه‌­های تجاری­سازی، در این عرصه حمایت می‌کند. تولید داروهای گیاهی جایگرین آنتی بیوتیک­‌ها در درمان بیماری‌های باکتریایی (به­ ویژه کلی باسیلوز و سالمونلوز ) در دام، طیور و آبزیان، از جمله طرح­‌های پیشنهادی این ستاد برای تجاری سازی است.

تولید داروهای گیاهی ضد کوکسیدیوز (کوکسیدیو استات و کوکسیدیوسید) و تولید فراورده‌­های گیاهی تامین کننده اسیدهای آمینه متیونین و لیزین، نیز از دیگر طرح‌­های است که از ظرفیت خوبی برای تولید برخوردار هستند.

این ستاد همچنین، تولید داروهای درمان بیماری های ویروسی طیور نیوکاسل، برونشیت، آنفلوانزا و گامبورو را نیز یکی از محورهایی می‌­داند که می­‌تواند مورد توجه شرکت­‌های فعال در این عرصه قرار گیرد.

تولید داروهای گیاهی ضد انگل خارجی و تولید داروهای گیاهی ضد انگل های داخلی (ضد نماتد، سستود و ترماتد) نیز از جمله طرح‌­های است که می­‌تواند تجاری­سازی شود.

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری، همچنین تولید داروهای گیاهی اختصاصی زنبور عسل( ضد واروا و نوزما) را نیز به عنوان یک پیشنهاد برای اجرا به شرکت­های فناور ارائه کرده است.

شرکت­‌های فعال در این حوزه می­‌توانند با ارسال پروپوزال به همراه یک نامه درخواست با سربرگ رسمی به ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، به همراه دیگر مدارک درخواستی در این طرح شرکت کنند.

طرح‌­های ارسالی باید مبتنی بر کاربرد خلاقانه و فناورانه  از گیاهان دارویی حول محور مشخص شده باشد و ذکر نام گیاهان دارویی مورد استفاده در پروپوزال الزامی است. علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به سایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری، مراجعه کنند.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!