طی سال گذشته در واکسن‌سازی به اندازه ۲۰ سال پیشرفت کردیم

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی بعد از ظهر شنبه در آئین رونمایی از واکسن اسپوتنیک تولیدی در ایران که در کارخانه اکتوورکو واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: واکسن اسپوتنیک وی در بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله ایران به ثبت رسیده و کارایی خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه شرایطی فراهم کرده‌ایم که دولت بعدی دغدغه‌ای برای واکسن کرونا نخواهد داشت، تصریح کرد: تا پاییز و زمستان علاوه بر نیاز داخل صادرکننده واکسن کرونا نیز خواهیم شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امروز و دیروز و روزهای آینده از ایام با اهمیت جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: اولین باری که خبر گرفتاری ویروس را از ووهان چین شنیدم گفتم خودتان را برای یک کارزار و یکی از پیچیده‌ترین موجودات بیماری‌زای جهان آماده کنید.

وی با بیان اینکه به عنوان یک ایمونولوژیست وقتی شاخص‌ها و خصیصه‌های آنتی‌ژنی این ویروس را بررسی کردم معجونی را یافتم که با تمام اجدادش متفاوت است، گفت: امروز اگر کسی ادعا کند این ویروس و آینده این بیماری را خوب شناخته مطمئن باشید، یکی از نشانه‌های نادانی او است.

نمکی با بیان اینکه امروز اگر تمام علم را جمع کنیم درصدی از رفتار این ویروس را می‌توانیم تشخیص دهیم و خیلی از ابعاد آن را شاید نتوانیم پیش‌بینی کنیم، اظهار کرد: یکی از ابعادی که برای ما روشن نبود واکسن این بیماری بود.

وی ادامه داد: سوالات متعددی در خصوص واکسن مطرح بود که امروز هم خیلی از ابعاد آن را نشناختیم.

هیچ بیماری کرونایی پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشد

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در رابطه با بیماری سه وظیفه اصلی داشتیم، تصریح کرد: نخست موج طوفان بیماری را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بیماری در پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشود.

وی بیان کرد: به جرأت می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در اوج تحریم‌های ظالمانه هیچ بیماری در پشت در هیچ بیمارستانی به هیچ دلیلی سرگردان نبود.

نمکی تصریح کرد: نه به دلیل عدم بضاعت اقتصادی و نه به دلیل برتری قومی و مذهبی و اعتقادی و حتی هیچ بیمار غیرکوویدی که نیازمند آی سی یو بود در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای اول نمی‌دانستیم یک بیمار کووید -۱۹ در بیرون از آی سی یو ۲۵ لیتر در دقیقه و درون آی سی یو تا ۳۵ لیتر اکسیژن نیاز دارد، چراکه برای ما متوسط اکسیژن طراحی شده در بیمارستان‌ها یک تا پنج لیتر در دقیقه بود.

نمکی گفت: در طول یکسال میزان تخت‌های آی سی یو ما دو برابر شد و نزدیک ۴۷۰ بیمارستان مجهز به دستگاه اکسیژن‌ساز شدند و امروز بیمارستانی نداریم که کمبود اکسیژن داشته باشد.

وی ادامه داد: ۱۴ هزار تخت بیمارستانی که ۳۰ درصد آن تخت آی سی است در حال افتتاح است که هر هفته در اوج تحریم‌های به شدت سخت افتتاح می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: رسالت دوم ما این بود که دارو، تجهیزات پزشکی و آنچه مورد نیاز پرسنل و بیماران است را فراهم کنیم.

تشت رسوایی رسوایی آمریکایی‌ها در تحریم دارویی ایران افتاد

نمکی تصریح کرد: این تشت رسوایی که هفته پیش از بام آمریکایی‌ها افتاد که با وجود گفتمان قبلی که ما برای تجهیزات پزشکی و دارو هیچ محدودیتی را برای ایران قائل نیستیم را به عنوان یک کذب محض رسوا کرد که رئیس جمهور آمریکا گفت ما از امروز مخالفتی با دارو و واکسن دادن به ایران نداریم.

وی با بیان اینکه اتفاق بزرگی که در این عرصه افتاد ما کمتر از دو ماه با تکیه بر دانش بومی آنچه مورد نیازمان بود فراهم کردیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس یک انقلاب در کشور ما اتفاق افتاد و امروز صادرکننده ماسک، دارو و مابقی تجهیزات هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وقتی گفتند رمدسیویر و فاویپیراویر در دنیا مؤثر است داغ این شاید بر دلمان می‌ماند اگر بیماران ما این تجهیزات را داشتند شاید مشکلی برای بیماران ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه وارد کردیم بلافاصله صنعت داخلی و چندین کمپانی ما هر دو داروی یاد شده را ساخت و امروز افتخار آمیز نیازی به واردات این ضد ویروس‌های نسبتاً مؤثر برای کووید _۱۹ نداریم.

نمکی با اشاره به اینکه رسالت دیگر ما در حوزه واکسن بود، با بیان اینکه در این زمینه هر خبری از هر جای دنیا شنیدم که واکسن تولید می‌شود، ورود کردیم، اظهار کرد: یک روزی حرف‌هایی را خواهم زد تا بدانید که چه هجمه‌هایی را ما با چه دلایلی تحمل کردیم و یکی از عمده‌ترین دلایل آن بازاری بود که دکان آن را برای بعضی‌ها بستیم.

اینکه قرار بود چین واکسن به ایران بدهد یک دورغ محض است

وی همواره سپاسگذار بخش خصوصی هستیم، بیان کرد: امروز آقایان می‌گویند قرار بود کشور چین واکسن به ایران بدهد این یک دورغ محض است، من مکاتبات را از ماه اردیبهشت سال ۹۹ دارم که با آنها مذاکره کردم، فقط در تولید مشترک اجازه می‌دهیم این کار انجام شود در غیر این صورت حرمت ایرانی را فدای این حرف‌ها نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در واکسن عقب هستیم، چراکه در سال ۱۲۹۹ پاستور را داشتیم و در سال ۱۳۰۳ رازی را داشتیم اما ۴۰ سال عقب افتادیم، تصریح کرد: با این وجود در یک سال گذشته به اندازه ۲۰ سال پیشرفت کردیم.

error: Content is protected !!