عدم اجرای محدودیت‌های قرمز کرونایی در قائمشهر

به گزارش ایرنا ، قائمشهر یکی از چهار شهرستان مازندران است که بر اساس ارزیابی ۱۱ تیر ماه سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت. با این که قرمزی قائمشهر طی چهار روز گذشته پررنگ تر شد و تعداد مناطق قرمز مازندران هم به ۹ شهرستان در تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک افزایش یافت ، ولی بازار قائمشهر بدون اعمال محدودیت های کرونایی فعالیت دارد.

بر اساس تعریف ستاد ملی مقابله با کرونا ، در شهرستان هایی که وارد رنگ بندی قرمز کرونایی می شوند تنها مشاغل سطح یک مجاز به فعالیت هستند و ورود و خروج به این رنگ بندی هم با محدودیت همراه می شود.

بازدید های میدانی خبرنگار ایرنا طی روزهای گذشته بویژه امروز سه شنبه نشان می هد که کسبه قائمشهر به صورت عادی  فعالیت دارند و نظارتی هم برای جلوگیری از فعالیتشان وجود ندارد. این وضعیت سبب ایجاد شک و تردید در میان شهروندان قائمشهری نسبت به جدی بودن رنگ بندی قرمز کرونایی شهرستان شده است.

شهروندانی که خبرنگار ما با آنان گفت و گو کرد ، این پرسش را مطرح می کردند که اگر وضعیت شهرستان قرمز است پس چرا از اعمال محدودیت های مرتبط با این رنگ در شهرستان از جمله برای فعالیت مشاغل سطوح مختلف خبری نیست.

پیش از این رییس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر به ایرنا گفته بود که میانگین رعایت پروتکل های کرونایی در این شهرستان به ۵۰ درصد رسیده است و نسبت به تداوم  عادی انگاری شهروندان باراز نگرانی کرده بود.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند برای کنترل شیوع ویروس کرونا سطح رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی باید به حدود ۹۰ درصد افزایش یابد.

با متخلفین برخورد می‌شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در شرایط قرمز کرونایی تنها مشاغل سطح یک اجازه فعالیت دارند و مشاغل سطح ۲ ، ۳ و ۴ باید نسبت به بستن محل کسب و کارشان اقدام کنند.

مجید ابراهیم نژاد افزود : جهت نظارت بر عملکرد بازار و اصناف پنج اکیپ متشکل از نمایندگان اتاق اصناف، صنعت، نماینده فرمانداری، بهداشت و نیروی انتظامی در دو نوبت صبح و عصر در حال سرکشی و بازدید هستند و با متخلفین هم برخورد خواهد شد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون فعالیت تمامی تالارها و قهوه خانه ها ممنوع است و رستوران ها هم تنها به صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند ، گفت : مشاغل سطح یک هم باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به مشتریان خدمات ارائه دهند و همچنین با اصنافی خودشان از زدن ماسک خودداری کنند و یا به مشتریان بدون ماسک خدمات ارائه دهند ، برخورد خواهد شد که کمترین آن جریمه نقدی خواهد بود.

ابراهیم نژاد با بیان اینکه طی چهار روز گذشته پنج واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در قائمشهر پلمپ شد، افزود : از بازاریان و اصناف می خواهیم تا به منظور کنترل شیوع کرونا با بازرسان همکاری و نسبت به بستن مغازه هایشان اقدام کنند تا بتوانیم از این وضعیت قرمز کرونایی خارج شویم.

بستری ۱۰۰ بیمار کرونایی

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در وضعیت قرمز کرونایی تنها مشاغل سطح یک با رعایت پروتکل ها حق فعالیت دارند، گفت : بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باید نسبت به معرفی مشاغلی که شیوه نامه ابلاغی کرونا را رعایت نمی کنند، اقدام نمایند.

دکتر محمد گران افزود : متاسفانه تجمعات روند بستری بیماران کرونایی را در قائمشهر افزایش داده است به گونه ای که تنها در روز گذشته ۳۲ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان های رازی و ولیعصر قائمشهر بستری شدند.

وی با اعلام این که آمار بیماران  بستری در بیمارستان های شهرستان به یکصد نفر رسید ، نسبت به تشدید سرعت شیوع کرونا در این منطقه ابراز نگرانی کرد و  گفت : بیمارستان های قائمشهر تا دیروز کمتر از ۸۰ بیمار کرونایی بستری داشتند و با وجود ترخیص شدن تعدادی از آنها باز هم یکصد نفر دیگر امروز روی تخت  های بیمارستان دوران تشدید بیماریشان را پشت سر می گذارند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با اظهار این که برای کاهش بستری بیماران کرونایی همه باید به شبکه بهداشت و کادر درمان کمک کنند ، افزود : در خوشبینانه ترین حالت اگر تمامی استانداردها درمانی در کشور با حضور تمامی کادر درمانی رعایت شود ، تنها ۲۵ درصد بر روند کنترل بیماری و تضمین سلامتی جامعه اثرگذار است و ۷۵ درصد بقیه را مردم باید با رعایت پروتکل های بهداشتی تامین کنند.

فرماندار قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ابلاغیه کرونایی در قالب دستورالعمل به اصناف و بازاریان اعلام شده است ، گفت : از اصناف و بازاریان می خواهیم تا به منظور کنترل بیماری کرونا در این شهرستان نسبت به بستن مغازه های خود تا ۱۰ روز آینده اقدام نمایند.

یحی یوسف پور افزود : از همشهریان و اصناف تقاضای همکاری داریم تا بتوانیم از این شرایط کرونایی خارج شویم.

وی گفت: هم اکنون آمار بیماران بستری در بیمارستان های این شهرستان رو به افزایش است ، بنا بر این از بازرسان و بویژه حوزه بهداشت می خواهیم تا با جدیت بیشتری بر رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله در بازار نظارت کنند.

بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان و بی اعتنایی به محدودیت های مربوط به مشاغل سطوح مختلف در مازندران از جمله قائمشهر در حالی است که طبق تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک ، تنها در ۷۲ ساعت گذشته رنگ زرد ۹ شهرستان استان به نارنجی یا قرمز تغییر یافته است. همچنین تعداد مناطق دارای رنگ قرمز مازندران هم از چهار به ۹ شهرستان افزایش یافته است.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون بیش از یکهزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. 

error: Content is protected !!