علائم افسردگی با کاهش سریع عملکرد کلیه ها مرتبط است

به گزارشخبرنگار مهر به نقل از مدیکال اکسپرس، افسردگی یک بیماری شایع در بزرگسالان میانسال و افراد مسن است و می‌تواند به بروز انواع مشکلات روحی و جسمی منجر شود.

تحقیقات قبلی ارتباطی بین علائم افسردگی و کاهش سریع عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه را نشان داده است.

در مطالعه فعلی، اطلاعات ۴۷۶۳ فرد توسط محققان دانشگاه پزشکی نان فانگ چین بررسی شد.

در آغاز مطالعه، ۳۹٪ از شرکت کنندگان دارای علائم افسردگی بالا بودند، و طی یک دوره پیگیری متوسط ۴ ساله، ۲۶۰ (۶٪) شرکت کننده کاهش سریع عملکرد کلیه را تجربه کردند.

بین علائم افسردگی در ابتدای مطالعه و کاهش سریع عملکرد کلیه در طی دوره پیگیری ارتباط معنی داری وجود داشت. شرکت کنندگان دارای علائم مکرر افسردگی، ۱.۴ برابر بیشتر از شرکت کنندگان فاقد علائم افسردگی، کاهش عملکرد سریع کلیه را تجربه کردند.

دکتر «شیان هو کین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیماری مزمن کلیوی یک فاکتور پرخطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و مرگ و میر در سراسر جهان است. بنابراین، شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح ممکن است منجر به تشخیص و پیشگیری به موقع از این بیماری و عوارض مربوط به آن شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در حالی که مطالعه ما علیت را نشان نمی‌دهد، اما نشان داد که علائم افسردگی به طور قابل توجهی با کاهش سریع عملکرد کلیه در میان بزرگسالان با عملکرد طبیعی کلیه ارتباط دارد.»

محققان بر غربالگری علائم افسردگی و مداخلات روانشناختی مؤثر برای پیشگیری از بیماری مزمن کلیوی تاکید دارند.

error: Content is protected !!