علت تبخال لب | درمان تبخال لب

علت تبخال لب درمان تبخال لب

علت تبخال لب تبخال لب یک عفونت ویروسی می باشد که در ابتدا شبیه یک تاول کوچک است اما بعد از مدتی دردناک می شود و احساس مور مور شدن به شخص دست می دهد در این مقاله به علل پیدایش و نشانه ها و پیشگیری و درمان تبخال لب اشاره شده است

علت تبخال لب چیست؟


شاید بسیاری از مردم ندانند که تبخال یا به طور دقیق تر تبخال لب در اصل یک عفونت عود کننده ویروسی است بدین معنا که ویروسی در ابتدا وارد بدن شده و بعد هر چند وقت یک بار بیماری عود کرده و علائم آن بروز می کند. یکی از بهترین نمونه های بیماری های عفونی عود کننده همین تبخال لب است. بیماری تبخال به وسیله یکی از اعضای خانواده ویروسی هرپس ایجاد می شود. ویروس تبخال لب ۱HSV نام دارد و نوع دیگر این ویروس یعنی ۲HSV عامل ایجاد تبخال دستگاه تناسلی است که شباهت زیادی به همین زخم تبخال دهانی دارد. البته هر کدام از این ویروس ها می توانند به جای یکدیگر نیز باعث بروز تبخال شوند. بیماری تبخال یک بیماری مسری است و ویروس آن مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باید از شخص دیگری وارد بدن شود. در مورد تبخال هر گونه تماس با فردی که زخم تبخال روی صورتش وجود دارد (مثلاً روبوسی) می تواند باعث انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری شود. یکی دیگر از راه های شایع انتقال تبخال استفاده از لوازم غذاخوری، تیغ یا حوله دیگران است. نکته اینجاست که حتی در زمانی که تبخال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحاً دلمه بسته باز هم به شدت مسری است و می تواند باعث انتقال بیماری شود.



نشانه های تبخال چیست؟


علایم و نشانه های تبخال به این صورت است که در مرحله اول یک تاول کوچک و دردناک پر از مایع، روی یک نقطه سرخ و دردناک پوست بروز می کند که معمولا روی لب ها و نواحی داخلی دهان است.


سپس درد شدید و احساس مورمور شدن به سراغ بیمار می آید که اغلب یکی دو روز قبل یا بعد از بروز تاول ها است که این علامت بسیار مهمی است. خصوصا احساس مورمور شدن و درد خفیف از علایم اولیه تبخال است که می تواند به عنوان یک زنگ خطر محسوب شود.


اگر شخصی در این مرحله متوجه عفونت تبخال شود، با استفاده از اقدامات پیشگیرانه که در ادامه در مورد آنها صحبت می شود می تواند جلوی تبخال را بگیرد.


در هر صورت پس از تشکیل تاول ها، سیر بیماری ادامه می یابد و تاول ها نهایتا می ترکند و از آنها خونابه خارج می شود و سپس یک زخم قهوه ای رنگ با ظاهری ناخوشایند تشکیل می شود.


معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روی لب ها ظاهر می شود. اما گاهی روی سوراخ های بینی، چانه یا انگشتان دست هم دیده می شود و گرچه غیرمعمول است اما ممکن است تبخال در داخل دهان هم بروز کند _ اما تنها برروی لثه ها یا کام سخت – که در سقف قرار دارد.


اگر زخمی روی بافت های نرم درون دهانتان ظاهر شود ممکن است آفت باشد ولی مطمئناً تبخال نیست.


علائم تبخال ممکن است تا حداکثر ۲۰ روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. تاول ها شکل می گیرند، می ترکند و ترشح می کنند. سپس کبره زردرنگی تشکیل می شود و نهایتاً با ریختن آن پوست صورتی رنگی در زیر ظاهر می شود و تبخال بدون گذاشتن جا بهبود می یابد



چگونه از بروز تبخال پیشگیری کنیم؟


از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید. به هنگام تبخال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید. با مالیدن روزانه داروی آسیکلوویر می توان بیماری درمان کرد.



درمان تبخال چیست؟


۱٫ مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر شود.


۲٫ در ۲۴ ساعت اول پس ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را تا حدود یک ساعت روی محل قرار دهید. این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی شود.


۳٫ به هیچ وجه چشم دچار عفونت هرپسی را نمالید.


۴٫ برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، زمانی که قرار است مدت زیادی را در بیرون از خانه بگذارنید، روی لبهای خود پماد اکسید روی یا کرم ضدآفتاب بمالید.


۵٫ استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت در بهبود آن موثر است.


۶٫ دستکاری نکردن ضایعات یکی از راههای درمان بیماری است.


۷٫ از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید.


۸٫ در این حالت مسواکی نو برای شستشوی دندانها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.


۹٫ مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات ، کاکائو ، غلات ، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.


۱۰٫ در نهایت ورزش ، تمدد اعصاب و دورکردن افکار منفی و کاهش فشار عصبی و استرس در درمان و پیشگیری از تب خال موثرند.

error: Content is protected !!