علت سردرد در ساعت‌های روزه‌داری

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دلیل اصلی سر دردهای مرتبط با روزه داری، افت قند خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی از جمله کافئین و نیکوتین است که وابستگی ایجاد می‌کند.

نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سردردهای میگرنی نیز در دوران روزه داری تشدید می‌شوند زیرا مواردی مانند سر دردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی باعث افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر تشدیدی بر میگرن دارد.

وی خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصری در مصرف دارو، روزه بگیرند.

این کارشناس به جهت کاهش سر دردهای ناشی از روزه داری توصیه کرد: روزه داران در فاصله افطار تا سحر باید آب و مایعات کافی بنوشند که در این زمینه مصرف سبزیجات و میوه در وعده سحری نیز مهم است.

علیزاده ادامه داد: قرار نگرفتن در گرما و نور مستقیم خورشید، انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی شدید در معرض نور خورشید، ترک سیگار قبل از ماه مبارک و یا به حداقل رساندن مصرف آن، کم کردن مصرف قهوه و چای پر رنگ و گاهی استفاده از قرص مسکن در وعده سحری برای کاهش سر درد توصیه می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بیماران کلیوی و روزه داری این بیماران در ماه مبارک، اظهار کرد: نقش مهم کلیه‌ها در بدن، تصفیه خون و دفع مواد زائد است که در صورت عدم مصرف کافی آب و مایعات، کلیه‌ها نمی‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: در ماه مبارک و فصل گرما، فرصت کافی برای تأمین مایعات بدن وجود ندارد لذا روزه داران مبتلا به اختلالات کلیه باید برنامه منسجم برای مصرف مایعات و آب کافی در ماه رمضان داشته باشند تا کلیه به راحتی عمل کند.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه اضافه کرد: کنترل نمک دریافتی در این ایام ضروری است و افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند، برای روزه داری باید با پزشک خود مشورت کنند.

علیزاده تصریح کرد: به بیماران دیالیزی روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

error: Content is protected !!