عوارض میگرن و بیماری هایی که بر اثر میگرن به آن دچار می شوید

عوارض میگرن و بیماری هایی که بر اثر میگرن به آن دچار می شوید

میگرن نوعی سردرد شدید و طاقت فرساست که پیامدها و عوارضی هم در پی دارد در ادامه به مهم ترین عوارض میگرن اشاره می کنیم

اگر مبتلا به میگرن هستید، هر از گاهی دچار درد مداوم و ناامید کننده ای می شوید. اما متاسفانه میگرن فقط به سردرد محدود نمی شود. میگرن منجر به بروز مشکلات دیگری هم می شود. آگاهی از خطرات مربوط به میگرن می تواند کمک کند که اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.



در ادامه به مشکلاتی اشاره می کنیم که میگرن در پی خواهد داشت. بنابراین اگر به میگرن مبتلا هستید، مراقب این بیماری ها باشید.




سکته مغزی



یک سوم مبتلایان به میگرن در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند. میگرن سردردی است که با نورهای خیره کننده یا نقطه های سیاه در میدان دید و همچنین بی حسی و سوزن سوزن شدن صورت و دست ها همراه است. اگر خانمی هستید که بین ۳۵ تا ۴۵ سال سن دارید و به میگرن مبتلا هستید، بیشتر در معرض ابتلا به سکته ایسکمیک* ischemic می باشید.



* سکته مغزی ایسکمیکischemic : شایع ترین نوع سکته مغزی است. این نوع سکته با انسداد یا تنگی عروق خونرسان به مغز ایجاد می شود و منجر به کاهش شدید جریان خون به مغز (ایسکمی) می شود.



دکتر ریچار کرگ Richard Kraig، مدیر کلینیک میگرن در دانشگاه شیکاگو در این باره می گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که در مبتلایان به میگرن پلاکت های خون فعال شده و خطر بروز لخته خون افزایش پیدا می کند. به علاوه قرص های ضدبارداری هورمونی و سیگار کشیدن هر دو عواملی هستند که خطر بروز لخته خون را افزایش می دهند.



به همین دلیل دکتر کرگ به خانم هایی که مبتلا به میگرن هستند توصیه می کند از روش های دیگری به جز قرص های ضد بارداری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. البته سیگار نکشند. بررسی ها نشان داده اند افرادی که مبتلا به میگرن هستند و سیگار هم می کشند، سه برابر دیگران در معرض خطر سکته مغزی هستند.



مشکل قلبی





طبق بررسی های انجام شده میگرن خطر بروز بیماری های قلبی را در فرد مبتلا افزایش می دهد که البته ارتباط بین این دو به طور واضح روشن نیست. دکتر کرگ می گوید بیماران میگرنی که مبتلا به مشکلات قلبی نیز هستند باید بعضی داروهای محبوب میگرن، مانند تریپتان ها triptan را با احتیاط مصرف کنند. این داروها عروق خونی را در مغز و قلب منقبض کرده که این مسئله می تواند به قلب فشار وارد کند.



دردهای میگرنی باعث حملات بیشتر میگرن می شود، به همین دلیل لازم است دردها و علائم میگرن را برطرف کنید. مبتلایان به میگرن دارای مغز تحریک پذیرتری هستند، به این معنا که حتی اختلالات کوچک هم می تواند منجر به سردرد این افراد شود.



نخوردن یک وعده غذایی، نوشیدن قهوه در زمان نامناسب یا کم خوابی شبانه تمام عواملی هستند که منجر به بروز حمله میگرنی می شوند. در نتیجه لازم است مبتلایان به میگرن برنامه منظمی داشته باشند و اختلالی در این برنامه به وجود نیاورند.



مسئله دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در محل کار خود نیز مراقب برنامه غذایی و عملکردهای تان باشید. بعد از۹۰ دقیقه کار کردن بلند شوید به مدت چند دقیقه راه بروید. در طول روز حتما استراحت کنید و آخر هفته ها کار نکنید.




فیبرومیالژیا



افراد مبتلا به این اختلال مزمن – که منجر به درد گسترده عضلانی می شود – میگرن را نیز تجربه می کنند. علت این عارضه واضح نیست، اما این دو مشکل دارای علل ریشه ای مشابه هستند، از جمله توانایی بدن برای کنترل درد.



افسردگی



به گفته دکتر کرگ میگرن بیشتر در افرادی مشاهده می شود که دچار بیماری اختلال دو قطبی و افسردگی هستند. اختلال دو قطبی، افسردگی و میگرن همه شرایطی هستند که فرد در آنها دارای مغز تحریک پذیرتر است. بررسی ها نشان داده اند هر چه تعداد سردردهای شما بیشتر باشد، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستید.



مشخص نیست که آیا سردردها به طور مستقیم به افسردگی منجر می شوند یا خیر. اما سبک زندگی شما تاثیر زیادی بر روی بهبود خلق و خو و پیشگیری از میگرن دارد. دکتر کرگ در این باره توصیه می کند پیاده روی ۲۰ دقیقه ای در روز و خواب کامل شبانه به بهبود شرایط کمک زیادی می کند. خواب و پیاده روی هر دو عواملی هستند که تحریک پذیری مغز را کاهش داده و از بروز میگرن و افسردگی پیشگیری می کنند.



اضطراب




حدود ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به میگرن مزمن هستند، دچار اضطراب می شوند. میگرن مزمن عبارت است از ۱۵ یا بیشتر از ۱۵ حمله میگرنی در ماه. متخصصین معتقدند برخی افراد در نتیجه میگرن مزمن دچار اضطراب می شوند. با این حال این اعتقاد هم وجود دارد که روش ارسال پیغام ها در مغز از یک نورون به نورون دیگر در بروز این مشکل تاثیر دارد.




فلج بل



بررسی های زیادی در زمینه فلج بل انجام شده و نشان داده اند مبتلایان به میگرن دو برابر دیگران در معرض خطر ابتلا به فلج بل هستند. فلج بل شرایطی است که منجر به فلج شدن صورت می شود.



تحقیقی که بر روی صد هزار فرد مبتلا به میگرن انجام شد مشخص شد که ابتلا به فلج بل در بین مبتلایان به میگرن تقریبا دو برابر دیگران است. فلج بل شرایطی است که بر روی عصب هایی تاثیر می گذارد که حرکات و عضلات صورت را کنترل می کنند.



اینکه میگرن و فلج بل چه ارتباطی با هم دارند مشخص نیست، اما به هرحال التهاب، مشکلات قلبی یا مشکلات گردش خون عواملی هستند که می توانند ارتباط آنها را توضیح دهند.



بیماری پارکینسون



اگر سردردهای میگرنی شما با مشکلات بینایی همراه است، خطر ابتلای شما به بیماری پارکینسون نیز بیش از دو برابر خواهد شد، به ویژه اگر در میانسالی به میگرن مبتلا شوید. گرچه هنوز علل سردردهای میگرنی مورد بجث و بررسی هستند، اما محققان معتقدند مشکلات مربوط به انتقال دهنده های عصبی دوپامین هم نقش مهمی در این مسئله دارد. به علاوه محققان دریافته اند دوپامین در افراد مبتلا به پارکینسون نیز دچار اختلال است که می تواند این ارتباط را توضیح دهد.



تشنج



افراد مبتلا به میگرن دو برابر دیگران در معرض تشنج هستند و مبتلایان به تشنج نیز دو برابر دیگران در معرض ابتلا به میگرن می باشند.

error: Content is protected !!