غذای پرچرب پس از ۳ روز به مغز آسیب می‌زند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت، محققان علوم پزشکی در دانشگاه ییل کانادا اعلام کردند مصرف غذا‌های پرچرب نه تنها بر ظاهر انسان تاثیر می‌گذارد که بر مغز نیز تاثیر منفی دارد.

دانشمندان گفتند: مصرف این گونه غذا‌ها سبب ایجاد بی نظمی در منطقه هیپوتالاموس مغز می‌شود که مسئول تنظیم وزن و متابولیزم بدن است. دکتر سبرینا دیانو و همکارانش گفتند: مصرف غذا‌های پرچرب به خصوص غذا‌هایی که مقادیر زیادی چربی و کربوهیدرات دارند به التهاب هیپوتالاموس می‌انجامد که این روند نیز به چاقی و سوء تغذیه منجر خواهد شد. دانشمندان گفتند التهاب در هیپوتالاموس فقط سه روز پس از مصرف غذا‌های پرچرب روی می‌دهد حتی پیش از آنکه بدن علائم چاقی رو آغاز کند.

عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت و ساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست. افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است. برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می‌کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آن‌ها افزایش نیافته است.

باید گفت چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است.
کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می‌دهد، امری اجتناب ناپذیر است. در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می‌یابد. در این حالت اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است؛ بنابر این تولید انرژی کاهش می‌یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.

error: Content is protected !!