فاصله مناسب فرزندآوری/جزئیات سند ملی صیانت از جمعیت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حامد برکاتی، اظهار داشت: پس از اجرای آزمایشی سند ملی صیانت از جمعیت در ۴ استان، اجرای کشوری آن در دستور کار قرار گرفت و از فردا ۳۰ اردیبهشت و همزمان با روز ملی جمعیت در کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: یکی از معضلات اجرایی شدن برنامه‌ها، تأمین منابع مالی است اما در این راستا با دستور و همکاری وزیر و معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۱۳۰ میلیارد تومان جهت اجرای برنامه صیانت از جمعیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص داده شد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: برنامه صیانت از جمعیت، برنامه همه معاونت‌های وزارت بهداشت است و فقط مربوط به معاونت بهداشت این وزارتخانه نیست. معاونت توسعه مدیریت و منابع اقداماتی همچون صیانت از اعتبارات ناباروری، تأمین مالی درمان ناباروری، اعمال تسهیلات حمایتی بانوان کارمند و تأمین نیروی انسانی را انجام داده است. وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که پرسنل رسمی آن ۹ ماه مرخصی و مرخصی ساعتی بانوان را رعایت می‌کند.

برکاتی یادآور شد: معاونت درمان وزارت بهداشت اقدامات بسیار مهمی همچون ترویج زایمان طبیعی رایگان، راه اندازی و تجهیز هزار و ۸۰۰ واحد LDR(واحدهای اختصاصی زایمان)، توسعه خدمات زایمان بی درد، برگزاری دوره‌های توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات زایمان، بازنگری تعرفه خدمات زایمان، کاهش ۵.۵ درصدی سزارین، بهسازی و تکمیل ۲۴ مرکز دولتی دانشگاهی درمان ناباروری، پوشش حمایتی دارو و درمان و اعمال جراحی از زوجین نابارور و مراقبت و نظارت بر سقط‌های غیرقانونی را انجام داده است.

وی تصریح کرد: چندین اقدام در راستای صیانت از جمعیت بین دو معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت انجام شده که یکی از آنها امضای تفاهم نامه ادغام خدمات ناباروری در نظام شبکه بهداشتی کشور بوده است. در حال حاضر زوجین نابارور به ما مراجعه می‌کنند اما ناباروری از ابتدا قابل درمان است و در این زمینه غربالگری از خانه‌های بهداشت آغاز می‌شود.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: معاونت‌های تحقیقات و فناوری، آموزشی، حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، فرهنگی و دانشجویی و سازمان غذا و دارو نیز برنامه‌های مفصلی در زمینه صیانت از جمعیت تهیه و ارسال کرده اند.

برکاتی یادآور شد: آموزش‌های هنگام ازدواج از ۲ ساعت به ۶ ساعت افزایش پیدا کرده و با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، امکان ارائه این آموزش‌ها به صورت مجازی با توجه به همه گیری بیماری کووید ۱۹ وجود دارد.

وی با اشاره به انجام دو بررسی ملی در زمینه سقط جنین و ناباروری گفت: در مطالعه بررسی شیوع ناباروری در کشور که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهد که ۱۲ درصد از زوجین کشور دارای ناباروری اولیه و ۱۶.۴ درصد از آنها دارای ناباروری ثانویه هستند که البته باور ما این است که با شروع ادغام خدمات ناباروری در نظام شبکه بهداشتی کشور، این آمارها رو به کاهش خواهد رفت.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر تمام منابع معتبر دنیا، فاصله مناسب فرزندآوری را بین ۱۸ تا ۲۴ ماه می‌دانند. با همکاری و تعاملاتی که با انجمن‌های علمی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که فاصله مناسب فرزندآوری برای زنان کمتر از ۳۵ سال، ۱۸ تا ۲۴ ماه است و برای زنان بیشتر از ۳۵ سال، فاصله مناسب، حداقل ۱۲ ماه است. در حال حاضر ۱۷ درصد از باروری‌های کشور، بعد از سن ۳۵ سالگی است و زوجین، باروری خود را به تأخیر می‌اندازند.

error: Content is protected !!