فرمول غذایی برای مقابله با آرتریت

آرتریت بیماری است که موجب التهاب و انحطاط در مفاصل می شود. در نتیجه، آرتریت می تواند بسیار دردناک باشد و توصیه می شود اقدامات لازم برای پیشگیری از پیشرفت آن صورت بگیرد. اگر از آرتریت رنج می برید رژیم غذایی یکی از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید زیرا برخی مواد غذایی می توانند به بهبود این شرایط کمک کرده در شرایطی که برخی دیگر آن را تشدید می کنند.

فرمول غذایی برای مقابله با آرتریت

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “استپ تو هلث”، اگرچه دنبال کردن یک رژیم غذایی خاص برای بهبود شرایط آرتریت ممکن است دشوار باشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد. در نظر گرفتن پیامدهای آزاردهنده و دردناک عدم انجام این کار می تواند مشوق خوبی برای ایجاد تغییر در رژیم غذایی باشد. همچنین، توصیه های پزشک خود را به دقت دنبال کنید تا در حفظ کیفیت ایده آل زندگی موفق باشید.

غذاهایی که باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به آرتریت قرار بگیرند

برای مبارزه با مشکلاتی که به واسطه آرتریت شکل می گیرند، باید توجه ویژه ای به آنچه مصرف می کنید داشته باشید. تلاش کنید مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره شده است را در رژیم غذایی خود جای دهید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از نخستین مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به آرتریت حضور داشته باشد. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که از اثر ضد التهابی برخوردار هستند.

توصیه شده است در هفته دو بار ماهی سالمون مصرف شود تا از بیشترین فواید این ماده غذایی بهره‌مند شوید. از گزینه های دیگر که می توان به جای ماهی سالمون استفاده کرد می توان به ماهی تن یا ساردین اشاره کرد.

همچنین، برای پیشگیری از تکراری شدن عطر و طعم غذا می توانید هر بار یکی از این ماهی ها را استفاده کنید.

سویا

اگر یک سبک زندگی گیاهخواری را انتخاب کرده اید، ماهی ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد. در این مورد، شما می توانید از سویا و محصولاتی که از آن تهیه می شوند استفاده کنید.

سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است و شما می توانید با مصرف محصولات مختلف سویا مانند توفو، جوانه های سویا، و شیر سویا نیز از فواید این ماده غذایی بهره‌مند شوید.

سویا یک ماده غذایی کامل است زیرا از محتوای چربی کم و فیبر و پروتئین زیاد برخوردار است. بر همین اساس، این ماده غذایی التهاب را کنترل می کند و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.

با توجه به تنوع محصولاتی که از سویا تهیه می شوند شما می توانید در هر وعده غذایی خود از آنها استفاده کنید و تنها باید چگونگی ترکیب آنها با مواد دیگر را فرا بگیرید.

روغن های گیاهی با کیفیت خوب

همه ما می دانیم که روغن زیتون فوق بکر حاوی چربی های مفیدی است که سلامت قلب را بهبود بخشیده و با التهاب مبارزه می کنند. با این وجود، روغن زیتون تنها گزینه ای نیست که در اختیار ما قرار دارد.

بیشتر روغن های گیاهی دارای ویژگی های مشابه هستند. همچنین، آنها فواید مغزها و دانه های خوراکی که از آنها استخراج شده اند را ارائه می کنند.

از دو جایگزین خوب برای روغن زیتون می توان به روغن دانه آووکادو و روغن آفتابگردان اشاره کرد. هر دو این روغن ها حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند و می توانند عطر و طعم جدیدی نیز به غذاهای شما ببخشند.

غذاهایی که افراد مبتلا به آرتریت باید از آنها پرهیز کنند

از غذاهایی که افراد مبتلا به آرتریت باید به هر ترتیب ممکن از آنها پرهیز کنند تا میزان التهاب در بدن آنها کاهش یابد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای سرخ شده و فرآوری شده

کاهش مصرف غذاهای سرخ شده در روغن زیاد گزینه ای کلیدی برای افراد مبتلا به آرتریت محسوب می شود. این قبیل غذاها التهاب را در بدن افزایش می دهند و این عاملی مشکل آفرین برای افراد مبتلا به آرتریت است.

در عوض، شما می توانید غذاهای بخارپز، گریل شده، پخته یا تهیه شده در فر را جایگزین آنها کنید. این اقدام برای برخی افراد می تواند چالش برانگیز باشد، اما با کمی اراده می توانید به نتایج دلخواه دست یابید.

اگر در ایجاد این تغییرات با مشکل مواجه شده اید می توانید از کمک یک متخصص تغذیه استفاده کنید تا یک رژیم غذایی اختصاصی برای شما برنامه ریزی شود. این سرمایه گذاری نتایجی عالی به همراه خواهد داشت و طی چند ماه قادر خواهید بود شرایط را زیر کنترل خود درآورید.

قندها و شیرین کننده ها

مواد غذایی دیگری که افراد مبتلا به آرتریت باید از آن پرهیز کنند قندها، شیرین کننده ها و موادی از این دست هستند. متاسفانه، این مواد در بسیاری از محصولاتی که خریداری می کنیم وجود دارند.

بر همین اساس، سناریو ایده آل سرمایه گذاری روی محصولات طبیعی و آماده کردن غذا در خانه است. به عنوان گزینه جایگزین برای شکر می توانید مصرف استویا، عسل ارگانیک، و شربت آگوا را مد نظر قرار دهید.

گزینه دیگر ادویه ها هستند. شما می توانید از فواید گیاهان دارویی مانند نعناع و ریحان، طعم دهنده های طبیعی مانند عصاره وانیل و ادویه هایی مانند هل و بادیان رومی ستاره ای بهره‌مند شوید.

محصولات لبنی

یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتریت باید تا حد امکان تهی از محصولات لبنی باشد. این گروه از مواد غذایی می توانند موجب تحریک و افزایش التهاب اطراف مفاصل شوند.

اما این شرایط در تمام موارد رخ نمی دهد، از این رو باید توجه داشته باشید آیا مصرف محصولات لبنی برای شما مشکل آفرین است یا خیر.

اگر باید از محصولات لبنی پرهیز کنید، تامین پروتئین از منابع غذایی دیگر که سرشار از این ماده مغذی هستند را فراموش نکنید.

error: Content is protected !!