فصل عطسه‌های بی‌امان

برای مقابله با آلرژی بهاری، این راهکارها را به یاد داشته باشید

سرفه‌های تمام‌نشدنی، التهاب چشم‌ها و آبریزش بینی، گرچه جان شما را تهدید نمی‌کنند، اما لااقل می‌توانند شیرینی روزهای متعادل فروردین را کمتر کنند. حساسیت فصلی، که با نزدیک‌شدن بهار، سراغ شما و میلیون‌ها فرد دیگر در گوشه و کنار جهان می‌رود، اغلب بیماری مهلکی تلقی نمی‌شود، اما معمولا آزاردهنده است و گاهی زمینه را برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره مبتلایانش فراهم می‌کند.

به گزارش هفته نامه آتیه نو، حساسیت فصلی، گرچه بیماری شایعی است، اما اغلب مبتلایانش از نشانه‌های اولیه بروز آن بی‌خبرند و بسیاری‌شان راه‌های موثر مقابله با آن را نمی‌شناسند. همین بی‌خبری کافی است، تا در این مطلب، از علائمی صحبت کنیم که شما را به عنوان یکی از افراد مبتلا به این بیماری معرفی می‌کنند و چند راه ساده اما موثر، برای مقابله با این بیماری را با شما درمیان می‌گذاریم.

با علائم آشنا شوید
بینی شما شبیه بینی نوجوان‌ها شده و دست‌ها و پاهای‌تان می‌خارد؟ روی پوست‌تان، گاه و بی‌گاه اگزما پیدا می‌شود و نفس‌تان، سنگین شده است؟ همه این نشانه‌ها می‌گویند که شما گرفتار آلرژی شده‌اید و نباید فراموش کنید که برای پیوستن به جمع مبتلایان این بیماری، حتما نباید تمامی نشانه‌های گفته‌شده را تجربه کنید.

از زمان حملات باخبر شوید
ماجرا، تنها به شکوفه‌کردن درخت‌ها و گرده‌افشانی گل‌ها محدود نمی‌شود. همین تلاش‌های به‌ظاهر کوچک و بی‌خطری که برای خانه‌تکانی انجام می‌دهید هم می‌تواند زمینه را برای عودکردن آلرژی قدیمی، فراهم کنند. گرد و غبار خانه و بوی شوینده‌ها وقتی با تغییرات فصلی همراه می‌شوند، می‌توانند آبریزش بینی، التهاب سینوس‌ها و حتی سردردهای آلرژیک را به جان شما بیندازند.

متهم اصلی را بشناسید
بسیاری از افراد، به بادمجان، حساسیت دارند و بسیاری دیگر با خوردن فندق، دچار آلرژی می‌شوند. اما شیوع حساسیت به این خوراکی‌ها، به معنای این نیست که بدن شما هم به خوردن‌شان واکنش نشان می‌دهد. تحریک‌کننده‌های آلرژی گاهی عجیب‌تر و گمنام‌تر از این موارد هستند و ممکن است که با پخش‌شدن گرده درخت چنار در هوا یا روییدن چمن در فضاهای سبز، نشانه‌های آلرژی، بیشتر سراغ شما بیایند. آنچه مهم است، این است که با شناسایی درست زمان بروز حملات، متهمان اصلی آلرژیک‌شدن‌تان را هم شناسایی کنید و در صورتی که نتوانستید دلیل اصلی بروز حملات آلرژیک را پیدا کنید، با انجام یک آزمایش تخصصی خون، محرک‌های آزاردهنده را پیدا کنید.

باور کنید عادت نمی‎کنید
توصیه‌های قدیمی را که می‌گویند با مصرف بیشتر مواد آلرژی‌زا، بدن‌تان به خوردن آنها عادت می‌کند، فراموش کنید. پرهیز از مصرف این خوراکی‌ها، موثرترین راه برای خلاص‌شدن از عوارض آلرژی است. یادتان نرود که برای کنترل وضعیت بدنی‌تان، باید از خوردن همه خوراکی‌هایی که ذره‌ای از ماده آلرژی‌زا را دارند، پرهیز کنید. برای مثال، اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید، فراموش نکنید که حق خوردن کیک خانگی را هم ندارید.

داروها را قطع نکنید
داروهای ضدآلرژی، تنها تسکین‌دهنده‌هایی نیستند که در زمان بروز علائم، آنها را مصرف کنید. برای محوشدن نشانه‌های آزاردهنده، باید داروهای تجویزشده را دقیقا در زمان‌های مشخص‌شده مصرف کنید و تا تمام‌شدن دوره درمان، فکر قطع‌کردن مصرف داروها را به ذهن‌تان راه ندهید. یادتان نرود که تمام‌شدن خارش پوست یا محوشدن اگزماها، به معنای درمان‌شدن شما نیست و نباید با محوشدن علائم، توصیه‌های پزشک را در مورد دوره مصرف داروها، فراموش کنید.

بینی‌تان را بشویید
استفاده از اسپری‌های شوینده بینی، می‌تواند مجرای تنفسی شما را از هجوم گرده‌های دردسرساز، مصون نگه‌دارد و تنفس شما را آسان‌تر کند. پس گذشته از پرهیزهای غذایی و دارودرمانی، راه‌هایی مثل روشن‌گذاشتن دستگاه بخور در خانه و شست‌وشوی مرتب بینی را هم امتحان کنید. اگر آلرژی شما، تنفس‌‌تان را نشانه گرفته باشد، این ابزارها کمک بزرگی به بهبود حال‌تان خواهند کرد.

error: Content is protected !!