فعالیت آنژیوگرافی گنبد در گرو رفع اختلاف مالک و پزشکان

هنوز شیرینی افتتاح مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس به کام و دل اهالی منطقه شرق گلستان ننشسته بود که خبر اختلاف مالی بین سرمایه گذار بخش خصوصی و پزشکان متخصص برای حضور در این مرکز بر سر زبان‌ها افتاد و صحت این خبر با پذیرش نکردن از بیماران امید مردم منطقه را به ناامیدی تبدیل کرد.

ساکنان شرق گلستان که امیدوار شده بودند با راه اندازی این مرکز از رنج سفر چند صد کیلومتری به گرگان و کردکوی برای انجام آزمایش آنژیوگرافی خلاص می شوند در روزهای اوج گیری دوباره کرونا باید همچنان هزینه‌های مضاعف ایاب و ذهاب را به جان خریده و با وجود راه اندازی مرکز مشابه در گنبد، برای انجام آزمایش راهی مرکز و غرب گلستان شوند.

استاندار گلستان ۱۹ بهمن پارسال در مراسم افتتاح این بخش درمانی و بهره‌برداری از برخی تجیهزات بیمارستانی در گنبدکاووس گفته بود که تجهیزات، پرسنل، ساختمان و پزشکان متخصص بخش آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم(ص) با صرف اعتبار افزون بر ۴۷۰ میلیارد ریال به طور کامل فراهم شده است.

هادی حق شناس افزود: بخش جراحی قلب بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس نیز به زودی و با رفع برخی اشکالات جزیی راه‌اندازی می‌شود تا بیماران شرق گلستان مجبور نباشند برای درمان به مرکز یا غرب استان مراجعه کنند.

افتتاح بخش آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبد در دهه فجر ۹۹ توسط استاندار گلستان

تعطیلی مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس چند ماه پس از بهره برداری ساکنان شرق گلستان را نگران کرده و آن ها در گفت و گو با ایرنا خواستار رفع مشکل از سوی مسوولان ارشد استان و منطقه شدند.

یکی از شهروندان آزادشهری از استاندار گلستان خواست در موضوع استفاده از مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس ورود کند زیرا راه‌اندازی این مرکز تخصصی برای مردم شرق استان و بیماران قلبی اهمیت زیادی دارد.

علی سمیعی افزود: شنیده شده که تعطیلی مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس به سبب نبود توافق میان بخش خصوصی و پزشکان متخصص قلب است که انتظار داریم مسوولان ارشد استان با اتخاذ سیاست درست نگرانی مردم به خصوص بیماران قبلی را برطرف کنند.

وی ادامه داد: براساس ادعای پزشکان، بخش خصوصی در پرداخت حق الزحمه انصاف را رعایت نمی‌کند و شاهد لجبازی‌هایی در این رابطه هستیم که نه بخش خصوصی و نه پزشکان از موضع خود کوتاه نمی‌آیند که دود این مشکل به چشم مردم شرق گلستان می‌رود.

خلف وعده مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و بخش خصوصی برای راه‌اندازی و آغاز به‌کار بخش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی گنبدکاووس از اواسط سال قبل، سبب راه‌اندازی پویش و کمپین مردمی با افزون بر ۱۰ هزار عضو در فضای مجازی توسط فعالان اجتماعی، رسانه‌ای و برخی پزشکان در این شهرستان شد.

دکتر سید حسن طباطبایی متخصص قلب و عروق در گنبدکاووس به عنوان عضو تیم پزشکی درگیر در بحث مرکز آنژیوگرافی این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: چند بند قرارداد بین سرمایه‌گذار و پزشکان از جمله فسخ یکطرفه قرارداد از طرف سرمایه گذار مورد قبول پزشکان نیست.

وی ادامه داد: از نظر پزشکان، دانشگاه علوم پزشکی باید تعیین کننده توانایی و قابلیت متخصص برای ادامه فعالیت در این مرکز باشد نه اینکه بر اساس سلیقه و به صورت یک طرفه قرارداد فسق شود.

این پزشک متخصص گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان الزامی برای بخش خصوصی در بحث تعیین مبلغ و درصد مشخص به عنوان حق العلاج پزشکان فعال در مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس نگذاشته و نحوه عقد قرارداد توافق طرفین است.

طباطبایی افزود: در ایران رسم است همواره مراکز درصدی از حق العلاج پزشکان را برای خود در نظر بگیرند که برای همه قابل پذیرش است و ۲ قانون پلکانی و غیر پلکانی دراین بحث وجود دارد که بر اساس قانون غیر پلکانی درصدهای متفاوت تا ۱۰۰ درصد حق العلاج پزشک باید به وی داده شود اما در قانون پلکانی ۴۵ درصد و در شرایط خاص تا ۵۵ درصد حق العلاج قابل پرداخت به پزشک است.

وی با اشاره به اینکه قانون پلکانی در سیستم بخش دولتی اجرا می‌شود، اضافه کرد: درصد مشخص شده از محل حق العلاج در این قانون برای توسعه و تجهیز دستگاه‌های بیمارستانی و جذب دانشجویان جدید استفاده می‌شود.

این پزشک متخصص گفت: استناد بخش خصوصی در قرارداد با پزشکان متخصص برای فعالیت در مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس قانون پلکانی و پرداخت ۴۵ در نهایت ۵۰ درصد حق العلاج است و باقی آن به جیب بخش خصوصی می‌رود که پزشکان مخالف آن بوده و خواهان ۷۰ درصد از حق العلاج برای فعالیت در این مرکز هستند.

طباطبایی افزود: تاکنون این خواسته پزشکان مورد موافقت بخش خصوصی قرار نگرفته و ورود نیروهای مردمی، واسطه گری امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز باعث تغییر نظر بخش خصوصی و رسیدن به یک درصد عادلانه مورد توافق دو طرف نشده است.

یکی از کارکنان حوزه بهداشت و درمان گنبدکاووس که نخواست اسمش در این گزارش گفته شود اعلام کرد: امکانات و تجهیزات لازم برای مرکز آنژیوگرافی بیمارستان پیامبراعظم(ص) شهرستان آماده است و با امضای قرارداد با پزشکان متخصص مشکلی برای پذیرش بیماران در این مرکز وجود ندارد.

وی، وجود مشکل میان پزشکان متخصص قلب و شرکت خصوصی را مانع فعالیت مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس عنوان کرد و افزود: تاکنون هیچ قراردادی میان پزشکان متخصص و بخش خصوصی منعقد نشده است.

این کارمند حوزه بهداشت و درمان گنبدکاووس با اشاره به اینکه خدمات در این مرکز با تعرفه دولتی ارائه می‌شود، گفت: محاسبه خدمات در مرکز آنژیوگرافی به ۲ صورت حق فنی و حق حرفه‌ای(حق العلاج) است که ۳۵۰ هزار تومان حق فنی برای هر عمل آنژیوگرافی توسط دولت به بخش خصوصی صاحب دستگاه پرداخت و حق حرفه‌ای تقریبی ۶۰۰ هزار تومان برای هر آنژیوگرافی نیز توسط دولت به بخش خصوصی و پزشکان پرداخت می‌شود.

به گفته وی، پزشکان و بخش خصوصی در سهم پرداختی به پزشکان اختلاف نظر دارد زیرا نظر بخش خصوصی پرداخت ۴۵ درصد از هر ۶۰۰ هزار تومان حق العلاج به پزشکان است در صورتی که پزشکان خواستار پرداخت ۷۰ درصد از کل مبلغ هستند.

وی اظهارداشت: هم اینک ۱۲ پزشک برای فعالیت در مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس اعلام آمادگی کردند به شرط آنکه بخش خصوصی حق العلاج ۷۰ درصدی مورد نظر آنان را بدهد اما این مساله هنوز مورد قبول بخش خصوصی قرار نگرفته است.

در همین پیوند فرید عابدی رییس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس، نبود تفاهم میان پزشکان متخصص قلب و بخش خصوصی را مهمترین مانع فعالیت مرکز آنژیوگرافی این بیمارستان دانست و گفت: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک میان بخش خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، پزشکان و مسوولان قضایی استان هر چه زودتر شاهد حل مشکل  و فعالیت این مرکز باشیم.

فعال نشدن مرکز و بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب در شرق گلستان که نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان در این منطقه زندگی می‌کنند سبب شده تا مردم این خطه علاوه بر روبرو شدن با مخاطرات جانی، برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی خود هزینه‌های جانبی زیادی متحمل شوند.

error: Content is protected !!