فعالیت بازار روز قائمشهر در روزهای قرمز کرونایی

به گزارش ایرنا ، شهرستان قائمشهر از یازدهم تیر ماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت و با گذشت دو هفته همچنان در این وضعیت باقی مانده است.

کارشناسان بهداشت یکی از مهم ترین عامل وضعیت قرمز کرونایی شهرستان را فعالیت بازارهای روز و هفتگی می دانند ، اما ظاهرا اهمیت معیشت بر سلامت در تصمیم گیری برای تعطیلی این بازارها می چربد. با وجود محدودیت های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا که بر تعطیلی مراکز تجمع مردم در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارد ، باز بودن بازارهای روز و هفتگی در قائمشهر و احتمالا دیگر مناطق مازندران و نبود نطارت بر رعایت پروتکل ها سبب شده است تا کرونا به یکه تازی خود ادامه دهد.

بازار روز و هفتگی در نقاط مختلف قائمشهر همچون خیابان های جویبار،  بابل (کوچه اخوان)، تهران، ساری و کوچکسرا به منظور ارائه خدمات به شهروندان دایر است و دستفروشان  هم همه روزه با پهن کردن بساط خود در این بازارها فعالیت دارند.

طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، با توجه به وضعیت قرمز کرونایی قائمشهر این بازارها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی باز است در آنها علاوه بر این که فاصله گذاری اجتماعی در چیدن بساط دستفروشان رعایت نشده، بلکه برخی از دستفروشان فاقد ماسک هستند.

یکی از دستفروشان بازار روز قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه محدودیتی مبنی بر بساط نکردن در بازار هفتگی به ما اعلام نشده است، افزود: بنده با بساط کردن وسایلم در بازار روز به امرار معاش می پردازم و امیدوارم با باز بودن این بازار بتوانم مخارج زندگی خانواده ام را تامین کنم.

این بانوی دستفروش که فاقد ماسک بود ، علتش را داشتن مشکل ریوی اعلام کرد و افزود : درست است که کارشناسان و بازرسان از این بازار بازدید به عمل می آورند و در صورت مشاهده نداشتن ماسک و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط دستفروشان تذکرات لازم را ارئه می هند ، اما من نمی توانم از ماسک استفاده کنم و همین توضیح را هم به آنها ارائه می کنم.

یکی دیگر از دستفروشان قائمشهری هم با بیان اینکه با رعایت پروتکل های بهداشتی هر روزه بساطش را پهن می کند ، گفت : درست است که هم اکنون و در این شرایط قرمز کرونایی نسبت به پهن کردن بساط خود اقدام کرده ام، اما واقعیت این است که جنس زیادی برای عرضه به مردم ندارم و با کمبود اجناس مواجه شده ام.

وی افزود : به خاطر این که وضعیت شهرستان قرمز است ، جنس جدید خریداری نکردم و نگران بودم که اجازه فعالیت ندهند ولی اکنون با کمبود جنس تنها استرسش برایم باقی می ماند و کسب و کار چندان رونق ندارد.

اعتراض شبکه بهداشت

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از باز بودن بازارهای هفتگی و روز شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی آن هم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت کافی گلایه کرد و گفت : فعالیت همین بازارها بر روند افزایش بستری بیماران کرونایی در این شهرستان بسیار تاثیر گذار بوده است.

دکتر محمد گران با تاکید بر اینکه در مصوبه ستاد ملی کرونا تاکید شده بود که در وضعیت قرمز کرونایی، این بازارها حق فعالیت ندارند، افزود : فعالیت بازار روز و هفتگی خلاف پروتکل های بهداشتی است و هزینه آن را مردم و کادر درمان با به خطر انداختن سلامتیشان باید بپردازند.

وی از شهرستان قائمشهر به عنوان متراکم ترین شهر کشور بعد از تهران نام برد و گفت : باز بودن بازارهای هفتگی، برپایی مجالس عروسی و عزا در این شرایط کرونایی تنها به جمعیت این شهر می افزاید و این تجمع ها منجر به افزایش بستری بیماری کرونایی خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با هشدار این که هرگونه تجمع باعث سرعت گرفتن شیوع کرونا می شود ، افزود : متاسفانه کمتر از ۵۰ درصد از مردم قائمشهر از ماسک استفاده می کنند.

وی با اعلام این که بیش از ۱۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های رازی و قائمشهر بستری هستند، گفت : روز پنجشنبه ۳۳ بیمار جدید در بیمارستان های شهرستان بستری شدند.

فعالیت به شرط رعایت پروتکل‌ها

فرماندار قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اعتقاد به معیشت مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی با هم داریم ، گفت : به دستفروشان و بازارهای روز و هفتگی اعلام شد که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده کردن از ماسک می توانند نسبت به پهن کردن بساط خود اقدام نمایند.

یحیی یوسف پور افزود : همچنین از این افراد خواسته ایم تا به افراد فاقد ماسک خدمات ارائه ندهند.

وی گفت: در صورت مشاهده رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و استفاده نشدن از ماسک بار دیگر نسبت به بستن این بازارهای روز و هفتگی اقدام خواهیم کرد.

error: Content is protected !!