قرار گرفتن در وضعیت نارنجی تا افزایش شمار بستری شده‌ها در قم

آغاز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۷۵ سال در قم 

روابط عمومی مرکز بهداشت قم اعلام کرد: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۷۵ سال که هفته گذشته توسط مراقبان سلامت مرکز بهداشت فراخوان شده‌اند، از امروز شنبه آغاز شد.

بر اساس این گزارش، ‌این افراد باید برای دریافت واکسن کرونا طبق نوبت اعلام شده به یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه نمایند.

این گزارش حاکی است: سالمندان بالای ۸۰ سالی که هنوز برای واکسیناسیون اقدام ننموده‌اند نیز می‌توانند هم‌زمان به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه نموده و واکسینه شوند.

افزایش شمار بستری شدگان کرونایی در قم 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به افزایش مجدد شمار بستری شدگان کرونایی در این استان گفت: درحالی که روز سه‌شنبه هفته گذشته ۴۹۸ بیمار در مراکز درمانی قم بستری بودند، این آمار روز چهارشنبه با ۱۶ مورد افزایش به ۵۱۴ بیمار بستری شده رسید.

تزریق حدود ۱۹ هزار دوز واکسن در قم

بر اساس این گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۷ اردیبهشت از مرکز واکسیناسیون کرونای شماره ۱ قم بازدید و در این بازدید از کارکنان خدوم مرکز بهداشت به‌ویژه واکسیناتورها و مراقبان سلامت و دست‌اندرکاران این امر تقدیر کرد.

محمدرضا قدیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۹ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده که بر اساس اعلام اولویت از سوی وزارت بهداشت بوده است.

مرکز شماره ۱ واکسیناسیون استان قم در میدان روح‌الله، خیابان معلم و مرکز شماره ۲ واکسیناسیون در بلوار کارگر شهر قم قرار دارند.

قرنطینه بازرگانان هندی مبتلا به ویروس جهش یافته در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: در پی سفر ۱۱ بازرگان هندی به قم و شناسایی سه مورد ویروس جهش یافته هندی در میان آنان، پروتکل قرنطینه در خصوص این افراد در محل هتل اجرا شد.

در پی اعلام وزیر بهداشت مبنی بر شناسایی سه مورد تایید شده موتاسیون هندی کرونا در قم، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت ویروس جهش یافته هندی در این استان گفت: همشهریان بدانند که رهگیریها همچنان در حال انجام است و از مردم تقاضامندیم، دستورهای بهداشتی را رعایت و استفاده از ماسک و حضور پیدا نکردن در تجمع‌ها را فراموش نکنند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: بیش از ۲ هفته قبل ۱۱ تَن تاجر از هند وارد قم شده بودند که در هتل محل سکونت بلافاصله شناسایی و با توجه دستورالعمل وزارت بهداشت آزمایش بر روی آن‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: نتیجه آزمایش کرونای سه نفر از آن‌ها مثبت شده و جهت بررسی نوع جهش یافته هندی به انستیتو پاسپور تهران ارسال شد.

قدیر خاطرنشان کرد: قرنطینه این افراد از همان ابتدا انجام و عملیات رهگیری  صورت گرفت که در این خصوص ۳۰۰ نفر که با این مسافران در ارتباط بودند، مورد رهگیری  و آزمایش قرار گرفتند.

آغاز واکسیناسیون سالمندان روستایی 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال ساکن روستاهای استان قم آغاز شد.

سیامک محبی در این زمینه افزود:واکسن به افرادی تزریق می‌شود که دارای پرونده سلامت باشند و افرادی که دارای پرونده نیستند حتما به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند.

به گفته وی،  ۳۷ هزار دوز واکسن تاکنون وارد قم شده که ۱۶ هزار نفر نیز در قم تاکنون واکسینه شده‌اند.

قم در وضعیت نارنجی کرونایی 

بر اساس اعلام رسمی اپلیکیشن ماسک، قم از روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه به رنگ نارنجی کرونایی تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، رنگ نارنجی به‌عنوان منطقه پرخطر کرونایی محسوب می‌شود.

لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در وضعیت نارنجی کرونایی 

استاندار قم با اشاره به نارنجی شدن وضعیت کرونایی قم و ضرورت پرهیز از عادی انگاری این وضعیت گفت: همچنان نیازمند مراقبت بیشتر و رعایت دستورالعمل‌ها هستیم، چرا که وضعیت نارنجی نیز به معنای مواجه بودن با شرایط پرخطر است.

بهرام سرمست هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: همچنان از موج چهارم کرونا عبور نکرده‌ایم ولی به لحاظ کنترل بیماری‌ به یک‌روند کاهشی رسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که بر اساس تجربه، هر گونه کاهش محدودیت‌ها و پایین آمدن میزان رعایت دستورالعمل‌ها، موجب شیوع دوباره کرونا شده است گفت: تنها راه مقابله با این بیماری، رعایت مستمر و دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جدی گرفتن خطرهای این ویروس است.

استاندار قم خطر شیوع ویروس کرونا در این وضعیت را نیز نگران‌کننده توصیف و تصریح کرد: باید همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و توجه به سایر نکته‌های بهداشتی به‌عنوان یک اولویت در دستور کار باشد و امیدواریم نارنجی شدن وضعیت، گشایشی را در کسب‌وکارها و زندگی مردم ایجاد نماید.

وضعیت کرونا در قم همچنان نامطلوب است

جلسه ستاد اطلاع‌رسانی استان روز دوشنبه هفته گذشته در سالن کرامت استانداری برگزار و در آن، وضعیت نامطلوب کرونا در قم با توجه به آمار روزانه مبتلایان و فوتی‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

معاون سیاسی، اجتماعی و استانداری قم در این جلسه گفت: آمارهای روزانه کرونا در استان حکایت از ضرورت توجه بیشتر به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دارد و نباید تصور شود در حال عبور از قله پیک کرونا هستیم.

بیژن سلیمان‌پور تاکید کرد: این‌که گفته شود در هر روز تست۴۰۰ نفر مثبت می‌شود نشان از حساسیت شرایط دارد و به همین دلیل صحبت از توقف بیماری و کاهش میزان مبتلایان در تولیدهای رسانه‌ای که موجب عادی انگاری می‌شود، صحیح نیست.

وی گفت: در بحث تمدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها باید رعایت دستورالعمل‌ها در دستورکار همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باشد و کوتاهی در این زمینه از هیچ فرد و نهادی پذیرفته نیست.

وی بیان کرد: در بحث خدمات الکترونیک آن اقدام‌هایی که مورد نیاز بود هنوز انجام نشده است، باید با هر سازمان، نهاد و بخشی که در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی می‌کند برخورد لازم صورت گیرد.

شناسایی روزانه ۴۰۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در قم 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت:  تقریبا ۵۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال ۱۱۰ تن از آنان وخیم است، همچنین روزانه حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در قم شناسایی می‌شوند.

سیامک محبی افزود: ارقام قابل توجه است و نشان می‌دهد ما همچنان درگیر موج هستیم؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز در استان میان ۶۵ تا ۷۰ درصد است و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به این‌که نیازمند همراهی بیشتر مردم برای عبور از این شرایط هستیم، ادامه داد: اجرای گام‌های جدید طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون از اقدام‌های مهمی است که با جدیت در قم دنبال می‌شود.

وی افزود: با قرنطینه به‌موقع افرادی که تست کرونا آن‌ها مثبت می‌شود توسط گروه‌های ره‌گیری، گام‌های موثری برای مدیریت وضعیت بیماری کرونا در استان برداشته شده است.

محبی با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته برای ارتقای وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان،‌ گفت: در میان برخی از گروه‌ها میزان رعایت‌ها مطلوب نیست اما در بخش‌هایی مانند نماز جمعه و اماکن متبرک همراهی مطلوب را شاهد هستیم.

تشویق مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط گروه‌های جهادی

همچنین جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم در این جلسه گفت: یکی از وظایف اصلی ستاد این است که معروف و منکر در موارد خاص محدود نشود و در همین رابطه از ظرفیت‌های آن برای مبارزه با بیماری کرونا استفاده می‌شود.

سید محمدتقی حسینی افزود: با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی مطالبه‌گر که ۳۰ گروه در قم فعال هستند و سایر گروه‌های مردمی در سطح شهر نسبت به تشویق افراد نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تذکر به کسانی که به این مهم توجه ندارند، اقدام می‌شود.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی درقم 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در این استان، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ اردیبهشت‌ماه جاری ۱۳۹ بیمار با علایم کرونا پذیرش سرپایی شدند.

محمدرضا قدیر با بیان این‌که در حال حاضر ۵۲۳ بیمار در زمینه کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند و ۱۰۴ نفر از آن‌ها بدحال هستند، افزود: در این مدت ۹۵ بیمار جدید بستری و همچنین ۹۴ بیمار در این زمینه از مرکزهای درمانی استان ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت یک هزار و ۲۸۰ مورد آزمایش (تست) روزانه در زمینه کرونا در استان قم انجام شده که ۳۱۴ مورد از آنان مثبت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت استان قم در زمینه کرونا «نارنجی» است، تصریح کرد: مجموع واکسن تزریق شده، تعداد ۱۸ هزار و ۹۲۷ دوز است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.  

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!