قرص هیدروکسی زین | درمان بیشتر آلرژی ها

قرص هیدروکسی زین درمان بیشتر آلرژی ها

قرص هیدروکسی زین هیدروکسی زین دارویی ضدحساسیت از گروه آنتی هیستامین ها می باشد که برای درمان استرس قبل و بعد از عمل جراحی و همچنین برای درمان خارش های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد

قرص هیدروکسی زین چیست؟


هیدروکسی زین یک آنتی هیستامین با آنتی کولینرژیک ( خشک کردن ) و دارای خواص آرام بخش است که برای درمان واکنش های آلرژیک استفاده می شود. بدن در طی انواع مختلفی از واکنش های آلرژیک و به میزان کمتر در برخی عفونت های ویروسی، مانند سرماخوردگی، هیستامین آزاد می کند. هنگامی که هیستامین به گیرنده اش در سلول متصل شود که این امر سبب می شود تا سلول رسانه های شیمیایی آزاد نماید که منجر به عطسه، خارش و افزایش تولید موکوس می شود. آنتی هیستامین ها، مانند هیستامین، به گیرنده های هیستامین اتصال پیدا می کند هنگامی که آنها به گیرنده ها متصل شوند سبب می شود تا سلول برای آزاد کردن هیستامین تحریک نشود. علاوه بر این، آنها از اتصال و تحریک سلول ها برای آزاد کردن هیستامین جلوگیری می کنند هیدروکسی خودش فعالیتی مانند هیستامین ندارد. بعد از مصرف، آن به فرم فعال تبدیل می شود. فرم فعال هیدروکسی زین دارویی به نام ستیریزین (Zyrtec) است. اگر چه، هر دو هیدروکسی و ستیریزین به عنوان آنتی هیستامین ها عمل می کنند هیدروکسی آرام بخشی بیشتر از ستیریزین دارد FDA هیدروکسی را در سال ۱۹۵۶ تایید کرده است.


هیدروکسی زین برای درمان خارش ناشی از آلرژی استفاده می شود این یک آنتی هیستامین است و باعث مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص ( هیستامین ) آزاد شده در اثر واکنشهای حساسیتی می شود هیدروکسی نیز ممکن است در کوتاه مدت برای درمان اضطراب یا برای کمک به احساس خواب آلودگی و آرامش قبل و بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد.



قبل از مصرف هیدروکسی زین


با وجود اینکه تهیه ی هیدروکسی زین بدون نسخه ی پزشک از داروخانه امکان پذیر می باشد، اما پیش از تهیه و شروع مصرف آن لازم است به نکات زیر توجه فرمایید:


-در افراد بالای ۶۵ سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر می باشد و ممکن است منجر به خواب آوری عمیق در فرد گردد.


-در صورت سابقه ی مشکلات کبدی،کلیوی، قلبی، چشمی (آّب سیاه یا گلوکوم )، مشکلات پروستات یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، صرع، مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم و برونشیت و سایر موارد حتما پزشک خود را مطلع سازید.


-در صورتی که مبتلا به انسداد روده ی کوچک می باشید (حتی از نوع خفیف)حتما پزشک خود را مطلع سازید.


-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.


در صورتی که به هیدروکسی زین ، سیتریزین و لووتیسیازین حساسیت دارید


اگر دچار انسداد در دستگاه گوارش ( معده و روده ) هستید .


اگر انسداد مثانه و یا هرگونه مشکل ادراری دارید


در صورت ابتلا به آب سیاه و گلوکوم


اگر هرگونه مشکل قلبی دارید مانند : کند بودن ضربان قلب ، آریتمی و …


اگر مشکل عدم تعادل الکترولیتی مانند بالا بودن سطح پتاسیم خون دارید


در صورتی که اخیرا حمله قلبی داشته اید


اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید


در صورتی که در دوران شیردهی هستید .



عوارض مصرف هیدروکسی زین


افزایش ضربان قلب / درد قفسه سینه


سردرد / سرگیجه / تشنج


خواب آلودگی / عدم تمرکز / مشکل در حفظ تعادل


خارش پوست / پف کردن لب ، زبان ، گردن ، پلک ها و …


کاهش سرعت صحبت کردن / مشکل در پیدا کردن کلمات / مشکل در جمله سازی


دیدن چیزها و یا کسانی که وجود ندارند / شنیدن صداهایی که وجود ندارد / توهم


خشکی دهان / تورم زبان / سرفه / تنگی نفس



مقدار و نحوه مصرف قرص هیدروکسی زین


معمولا مصرف این دارو بصورت یک مرتبه شب ها پیش از خواب، علائم را کنترل می نماید. با این حال ممکن است این دارو دو تا سه مرتبه در روز با توجه به شدت علائم شما تجویز شود. مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند.


مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می باشد:


بزرگسالان: به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ، مقدار ۱۰۰ – ۲۵ میلی گرم ، سه یا چهار بار در روز تجویز می شود و همچنین به عنوان داروی ضد اضطراب یا آرام بخش مقدار ۱۰۰ – ۵۰ میلی گرم یکجا مصرف می شود.


کودکان: در کودکان زیر ۶ سال به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ، ۵/۱۲ میلی گرم هر ۶ ساعت مصرف می شود و همچنین به عنوان داروی ضد اضطراب یا آرام بخش روزانه ۵۰ میلی گرم در دوزهای منقسم مصرف می شود. در کودکان بالاتر از ۶ سال به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ۲۵ – ۵/۱۲ میلی گرم هر ۶ ساعت مصرف می شود و به عنوان داروی ضد اضطراب و آرام بخش ، ۱۰۰ – ۵۰ میلی گرم در روز در دوزهای منقسم مصرف می شود.


در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید. این دارو را می توان همراه غذا ، آب یا شیر مصرف نمود.



تداخل دارویی هیدروکسی زین


هیدروکسی زین می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند. در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید . مصرف هیدروکسی زین با داروهای خواب آور ، آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ، داروهای ضدافسردگی ، تشنج و …می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته و تداخل دارویی شود .


مصرف هیدروکسی زین با داروهای آنتی بیوتیک ، داروهای ضد اضطراب ، داروهای آریتمی قلب ، داروهای ضدویروس ، داروهای سرطان ، مالاریا و ایدز می تواند باعث بروز مشکلات قلبی جدی شود . همچنین هیدروکسی زین ممکن است با برخی مکمل ها ، مولتی ویتامین ها و داروهای گیاهی تداخل داشته باشد . در این مورد از پزشک خود راهنمایی بگیرید .



برخی از داروهایی که یا هیدروکسی زین تداخل دارند عبارتند از :


آنتی هیستامین هایی مانند : آزیترومایسین (Zithromax، ZMax)،


داروهای ضدافسردگی مانند : سیتالوپرام (Celexa) و فلوکستین (Prozac، Sarafem، Selfemra)؛


داروهای آریتمی قلب مانند آمیودارون (کوردارون، نکسسترون، پیکرن)، پروکاریامین، کینیدین (در Nuedexta) و سوتولول (Betapace، Sorine، Sotylize)؛ باربیتورات ها؛ کلاریترومایسین (Biaxin، در Prevpac)؛ دوپروئیدول (Inapsine)؛ اریترومایسین (Eryc، Ery-Tab، PCE، دیگران)


داروهای خاصی برای بیماری های روانی مانند کلرپرومازین، کلوزاپین (کلوزیریل، فازاکلو ODT، ورثکلوس)، ایلئوریدون (فاناپت)، کریتیاپین (سرکوئل) و زیپرازیدون (Geodon)؛ مپریدین (Demerol)؛ متادون (Dolophine، Methadose)؛ مکسیفلوکساسین (Avelox)؛ دا ایندستسترون (زفران، زولنز)؛ پنتامیدین (Nebupent، Pentam)؛



اشکال دارویی


مقدار و نحوه استفاده از هیدروکسی اسید کلریدریک


این دارو را از راه دهان با یا بدون غذا طبق دستور پزشک استفاده کنید معمولاً سه یا چهار بار در روز استفاده می شود اگر شما شکل مایع از این دارو را استفاده می کنید دوز را به دقت محاسبه کنید و مقدار آن را در یک قاشق غذاخوری اندازه گیری کنید


دوز بستگی به سن شما، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان دارد در کودکان دوز ممکن است بر اساس وزن تعیین شود.


خوردن دوز بیش از حد هیدروکسی زین


اگر مشکوک به مصرف بیش از حد هستید بلافاصله با یک مرکز کنترل مسمومیت و یا اورژانس تماس بگیرید علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، تشنج در کودکان، تغییرات ذهنی یا خلق و خوی مانند ( بی قراری، تحریک پذیری) که ممکن است قبل از خواب آلودگی رخ می دهد.


دوز: حداکثر اثر هیدروکسی زین در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس مصرف آن است. اثرات آن در حدود ۴ تا ۶ ساعت طول می کشد.


دوز توصیه شده برای درمان خارش ۲۵ میلی گرم ۳ یا ۴ بار در روز از طریق دهان یا تزریق عضلانی می باشد هنگامی که برای آرام بخشی استفاده می شود دوز توصیه شده ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم خوراکی یا ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم در تزریق عضلانی است. اضطراب و تنش با ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در ۴ دوز منقسم یا ۵۰ – ۱۰۰ میلی گرم تزریق عضلانی در ۴ یا ۶ دوز منقسم استفاده می شود. در درمان ترک الکل ۵۰ – ۱۰۰ میلی گرم بصورت تزریقی و ممکن است هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز تکرار شود. دوز برای تهوع و استفراغ ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم تزریقی است.



اشکال دارویی هیدروکسی زین


آمپول: ۵۰ میلی گرم در ۲ میلی لیتر


شربت: ۵ میلی گرم در ۱۰ میلی لیتر


قرص: ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی

error: Content is protected !!