قرص پلاویکس ۷۵ میلی گرم چیست؟ | عوارض قرص پلاویکس

قرص پلاویکس 75 میلی گرم چیست عوارض قرص پلاویکس

قرص پلاویکس ۷۵ میلی گرم چیست برای جلوگیری از لختگی خون از قرص پلاویکس استفاده می شود مکانیسم پلاویکس به این گونه است که باعث می شود پلاکتهای خون بهم نچسبند در این مقاله به توضیح کاملی درباره قرص پلاویکس یا همان کلوپیدوگرل پرداخته ایم

پلاویکس چیست؟


کلوپیدوگرل (Clopidogrel) با نام تجاری پلاویکس (Plavix) یک مهار کننده تجمع پلاکتی است که با کاهش و یا متوقف کردن پلاکت ها از چسبیدن به دیواره های رگ های خون و یا بافت های مجروح جلوگیری می کند. پلاویکس از انعقاد (لخته شدن) ناخواسته خون که می تواند با شرایط قلب و رگ های خونی خاصی رخ دهد جلوگیری می کند. پلاویکس در افراد مبتلا به اختلالات خاص از قلب یا عروق خونی٬ به منظور جلوگیری از لخته شدن خون پس از حمله اخیر قلبی یا سکته مغزی استفاده می شود . موارد مصرف پلاویکس در کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، سایر مشکلات گردش خون ناشی از تنگی و سخت شدن رگ ها، و یا برخی از مشکلات قلبی دیگر (به عنوان مثال، آنژین ناپایدار).



توضیحات پلاویکس


نام ژنریک: کلوپیدوگرل (Clopidogrel)


نام تجاری: پلاویکس (Plavix)


کلاس درمانی: ادغام بازدارنده پلاکت کلاس دارویی


ADP : ناشی ادغام بازدارنده



مصرف پلاویکس در دوران بارداری


نتظار نمی رود که این دارو برای جنین مضر باشد٬ اگر شما باردار هستید یا قصد بارداری را دارید حتما پزشک خود را در رابطه با مصرلف این دارو در جریان قرار دهید . معلوم نیست که آیا کلوپیدوگرل به شیر مادر عبور می کند یا می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. در هر صورت قبل از مصرف این دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید .



قبل از مصرف پلاویکس


در صورتی که به کلوپیدوگرل آلرژی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. همچنین در صورتی که خونریزی فعال مانند زخم معده یا خونریزی مغزی ( مثلاً جراحاتی در سر) دارید نباید این دارو را مصرف نمایید و باید سابقه ی مشکلات انعقادی و یا خونریزی های مختلف را به اطلاع پزشک معالج برسانید.


در مواقعی که به هر دلیلی نتوانیم به بیمار داروی پلاویکس و یا موارد مشابه را تجویز کنیم، استنت گذاری و فنر و بالون در عروق قلبی و یا مغزی را نباید انجام دهیم.



در موارد زیر پیش از مصرف این دارو، با پزشک صحبت کنید:


• اختلالات خونی یا انعقاد خون مانند هموفیلی یا TTP (پورپورای ترومبوسیتوپنیک)


• سابقه سکته مغزی و خونریزی مغزی از جمله سکته های خفیف


• زخم معده یا کولیت زخمی


• بیماری کلیه


• در صورتی که به داروهای مشابه مانند پراسوگرل ، تیکاگرلور و تیکلوپیدین آلرژی دارید



پلاویکس برای جنین خطری ندارد اما در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.


هنوز مشخص نیست آیا این دارو از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود یا می تواند خطری برای کودک شیرخوار داشته باشد یا خیر. بنابراین در حین مصرف دارو نباید کودک را از شیر خود تغذیه کنید.



روش مصرف پلاویکس


دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز دارو را کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده پزشک مصرف نکنید یا مدت مصرف آن را طولانی تر نکنید.


این دارو را می توانید همراه با غذا یا بدون همراهی غذا مصرف کنید.


از آنجایی که دارو باعث جلوگیری از انعقاد خون می شود، احتمال افزایش خونریزی به هنگام جراحت بیشتر است. در صورتی که خونریزی تان متوقف نمی شود، با پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.


توجه داشته باشید هرگز نباید مصرف دارو را به صورت ناگهانی متوقف کنید. حتی در صورتی که احساس می کنید بهبود یافته اید یا علائمی دیگر مشاهده نمی کنید، به مصرف مرتب دارو ادامه دهید.


حین مصرف این دارو، حتی از ورزشهایی که احتمال ضربه و آسیب و جراحت دارند، بپرهیزید.


دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و رطوبت نگهدارید.



در صورت فراموش یک نوبت دارو


به محض این که به یاد آوردید، دارو را مصرف کنید. در صورتی که تقریباً نوبت بعدی فرا رسیده است، لازم نیست نوبت فراموش شده را جبران کنید. نباید برای جبران نوبت از دست رفته، داروی بیشتری مصرف کنید. یعنی نباید در نوبت بعدی، دو برابر مصرف کنید.



هنگام مصرف پلاویکس از چه کارهایی باید اجتناب نمود؟


از فعالیت هایی که خطر خونریزی یا جراحت را افزایش می دهد، پرهیز کنید. هنگام مسواک زدن یا اصلاح کردن بیشتر مراقب جلوگیری از زخم و خونریزی باشید. از مصرف الکل پرهیز کنید چرا که خطر خونریزی معده یا روده را افزایش می دهد.



عوارض جانبی پلاویکس


در صورتی که علائم واکنش آلرژی به دارو را مشاهده نمودید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژی عبارتند از کهیر، دشواری تنفس، تورم صورت، لب، زبان یا گلو.


در صورتی که هر یک از این علائم جدی را تجربه کردید، فوراً مصرف دارو را متوقف نمایید و با پزشک تماس بگیرید:


خونریزی بینی یا خون ریزی های دیگر که متوقف نمی شود


مدفوع خونی یا قیری، استفراغ یا بالا آوردن خون که شبیه به قهوه آسیاب شده به نظر می رسد


رنگ پریدگی، ضعف، تب و یا زردی (زردی پوست یا چشمها)


کبودی آسان، خونریزی غیرطبیعی ( بینی، دهان، واژن یا مقعد)


علائم حمله قلبی مانند درد سینه یا فشار سینه، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع، تعریق


علائم سکته مغزی مانند بی حسی یا ضعف ناگهانی (بخصوص در صورتی که در یک طرف بدن باشد) ، سردرد شدید ناگهانی، لکنت، مشکلات بینایی و یا به هم خوردن تعادل بدن


این فهرست شامل تمام عوارض جانبی دارویی نمی شود و علائم دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد.



چه داروهایی بر پلاویکس تأثیر می گذارد؟


برخی از داروهای دیگر نیز ممکن است در صورت مصرف همزمان با پلاویکس، احتمال خونریزی را افزایش دهد. در صورتی که آسپیرین مصرف می کنید به خصوص اگر سکته قلبی داشته اید، پیش از مصرف پلاویکس با پزشک صحبت کنید.


به طور کلی تمام داروهایی را که مصرف می کنید به اطلاع پزشک برسانید. به خصوص داروهای رقیق کننده خون (مانند وارفارین یا کومادین، ریواروکسابان یا زارلتو و… )، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مانند آسپرین، ناپروکسن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و ایبوپروفن)، داروهای ضد افسردگی (مانند فلوکستین (پروزاک)، دولوکستین، پاروکستین، ترازودون و غیره).



جالب است در آخر بدانید که…


بنا به گذارش شماره اخیر مجله نیوانگند، داروی ضد چسبندگی پلاکت کلودیپگرول( پلاویکس و اوسویکس) در پیشگشری از عود و تشدید سکته مغزی بعلت گرفتگی مویرگها، در بیمارانی که آسپیرین دریافت میداشتند علاوه بر اینکه اثر مثبت نداشته با خطر بیشتر خونریزی و مرگ و میر همراه بود.


ویرایش جدید(۲۱-۱۲-۹۱) بنا به مطالعات جدید که در مجله پزشکی نیوانگلند به تاریخ هفتم سپتامبر ۲۰۱۲ منتشر شده از تعداد۳۰۲۰ بیمار ستکه ترومبوتیک مغزی که درمانشان با اضافه کردن کلودی پگرول(اوسویکس – پلاویکس) به آسپیرین مقایسه شده اند اثر مثبت درمانی مشاهده نشده ولی میزان خونریزی شدید مرگ دو برابر بیشتر داشته است.


در بیماران با خطر بالای سکته مغزی و قلبی ممکن است پزشک تجویز توام درمان را ضروری تشخیص دهد.

error: Content is protected !!