قرص گاباپنتین چیست؟ | از کاربرد تا منع مصرف

قرص گاباپنتین چیست از کاربرد تا منع مصرف

قرص گاباپنتین چیست قرص گاباپنتین یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد, اما امروزه برای استفاده های مختلفی استفاده می شود

قرص گاباپنتین یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، اما امروزه برای استفاده های مختلفی استفاده می شود از جمله کاهش درد، به خصوص دردهایی با منشأ عصبی (مانند سردرد و کمردرد).


برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.


این دارو با نام های تجاری (مختلفی در داروخانه ها عرضه می شود. نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام های شناخته شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می توان از نوروپنتین نام برد.


گاباپنتین به صورت کپسول ۱۰۰ میلی گرمی مصرف شده و از راه کلیه دفع می شود. از این رو ممکن است برای افرادی که دچار ناراحتی های کلیوی می باشند، مناسب نباشد.



عوارض مصرف قرص گاباپنتین


تمام داروهای شیمیایی در کنار خاصیت و فوایدی که دارند، عوارضی نیز دارند که باید به آنها توجه شود. از جمله عوارض این قرص می توان به:


اختلالات رفتاری


رفتارهای تهاجمی


اختلالات تمرکزی


بی قراری و نیز بیش فعالی


اشاره کرد که در این عوارض بیشتر در کودکان شایع است و در بزرگسالان خواب آلودگی، گیجی و نیز تورم اندام ها از جمله عوارض شایع مصرف گاباپنتین است.


علاوه بر موارد بیان شده برای عوارض این دارو تب غیر طبیعی، زردی پوست و چشم، خستگی غیر طبیعی، تیره شدن ادرار، تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه از جمله عوارض جانبی نادر گاباپنتین می باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن ها نیز باید فورا به پزشک مراجعه شود. از دیگر عوارض جانبی و نادر این دارو می توان به واکنش های آلرژی به آن اشاره کرد. برخی از واکنش های آلرژیک به این دارو عبارت است از: جوش، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده این علائم نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.



هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی یا سریع دارو می تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می شود.



مقدار و نحوه مصرف گاباپنتین


مقدار مصرف باید با صلاح دید پزشک تعیین گردد اما به طور متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می شود. این دارو را می توان بدون توجه به غذا مصرف کرد. شرایط نگهداری دارو خاص نیست و در دمای اتاق می تواند باشد.



نکات قابل توجه:


توجه:


۱. برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.


۲. اثربخشی و بی خطری دارو در کودکان کوچکتر از ۳ سال ثابت نشده است.



در طی دوران بارداری، کنترل تشنج از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بطوری که تشنج می تواند هم مادر و هم جنین را در معرض آسیب قرار دهد. هرگز بدون تشخیص و تجویز پزشک خود اقدام به مصرف یا قطع مصرف گاباپنتین برای تشنج نکنید و در صورتی که در طی مصرف این دارو باردار شدید، حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.


در صورتی که به هر یک از موارد زیر مبتلا هستید نباید از این دارو استفاده نمائید:



بیماری های کلیوی


دیابت


در صورتی که افسردگی یا اختلال خلقی دارید و به خودکشی فکر می کنید یا سابقا به انجام آن اقدام کرده اید.


تشنج (مگر اینکه گاباپنتین را برای درمان تشنج مصرف می کنید)


ابتلا به بیماری های کبدی


بیماری های قلبی



برخی از افراد به هنگام مصرف این دارو به خودکشی فکر می کنند؛ در چنین شرایطی پزشک باید شرایط شما را بطور دقیق و در ویزیت های مختلف مورد بررسی قرار دهد. خانواده یا سایر مراقبین شما نیز باید به تغییرات خلق و خو و یا نشانه هایتان توجه داشته باشند و تغییرات مشاهده شده را به پزشک تان اطلاع دهند.

منابع:

ستاره

ویکی پدیا

error: Content is protected !!