قهر همدانی‌ها با سیزده بدر، آشتی با تندرستی

به گزارش ایرنا؛ خانه تکانی، چهارشنبه سوری، سفره هفت سین، تحویل سال و دید و بازدید عید را در هاله ای از بیم و اکراه کرونایی سپری کردیم و حالا سیزده بدر آمده، سنتی کهن تا نوروز را بدرقه کند.

 دو سال پیش در چنین روزی سیل سر و روی شهر و روستاهای همدان را شسته و خیلی از خانه ها را با خود برده بود، نه دل خوشی بود و نه مخمل سبز زمین و نه حتی یک وجب جا برای پهن کردن سفره سیزده بدر در دامان طبیعت.

هر چه بود سیلی های مکرر سیلاب بر چهره گلگون این دیار بود و سبزه های مادرانه ای که بی هیچ کنکاشی برای یافتن آب‌روان بر خشم سیلاب کبود و ویرانگر سپرده می‌شد.

سیزده بدر پارسال نیز همدانی ها مات و مبهوت مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا بودند و به ناچار تمام روزهای عید و حتی روز طبیعت را در قرنطینه خانگی سپری کردند.

امسال نیز کرونای سخت و سمج زودتر از همه به سیزده بدر  رفته و کنار درختان نوشکفته و لای به لای پرز چمن های نورسته به انتظار قربانیان نشسته تا برای ادامه زندگی خود، ما را آلوده کند.

از چند روز پیش مسئولان هشدارهای لازم را به مردم می دادند که از رفتن به دامان طبیعت پرهیز کنند تا اینکه دبیرهماهنگی ستاد مدیریت کرونا استان همدان آب پاکی را روی دست همگان ریخت و با تصویب مصوبه‌ای هرگونه دورهمی و تجمع در بوستان ها و پارک های استان را در روز طبیعت ممنوع کرد.

مهرداد نادری فر شرایط فعلی استان را شکننده دانست و همه مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی سفارش کرد.

او شهرداری و نیروی انتظامی را هم به مدد خواست تا در اجرای این مصوبه به طور جدی وارد شوند و  همشهریان را به در خانه ماندن ترغیب کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان هم بیکار ننشست و با صدور اطلاعیه ای از امکان یک طرفه شدن مسیر تفرجگاهها خبر داد.

سرهنگ علی فکری از مردم خواست برای سفر درون شهری به اماکن تفریحی برنامه ریزی نکنند زیرا از ساعت ۱۸ به بعد امکان یک طرفه شدن محورهای گنجنامه، بلوار ارم، سداکباتان و حیدره وجود دارد ضمن اینکه از ساعت ۲۱ تردد خودروها اعمال قانون می شود.

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان نیز دورهمی در روز طبیعت را سرآغاز یک موج جدید کرونایی اعلام کرد و گفت: مردم شادی و پایکوبی در آغوش پر مهر بهار را به فرصتی دیگر موکول کنند و در خانه بمانند.

ربانی مهر تاکید کرد: مردم با در خانه ماندن و پرهیز از دورهمی و تجمع کمک بزرگی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا می کنند.

به هر حال مسئولان توصیه های لازم را کرده و گفتنی ها را گفتند و حالا نوبت من و شماست که این هشدارها را جدی بگیریم یا سهل انگارانه از کنارش عبور کنیم.

 سازمان هواشناسی هم وزش باد شدید را برای سیزده بدر همدان پیش بینی کرده و امید می رود اگر پند و ارزهای مسئولان کارساز نباشد دستکم تندباد بتواند مردم را خانه نشین کند تا مانند ۲ سال گذشته این سنت کهن ایرانی را پاس بدارند.

شاید اینگونه زیباتر باشد که همچون نیاکانمان سبزه های نوروزی را به احترام زمین به چشمان مشتاق و آغوش مهربان خاک باغچه ها بسپاریم.

و چه پسندیده است مانند پیشینیان سیزده بدر را به نیایش و دعا برای طلب باران و برکت و پاکیزگی زمین سپری کنیم و شکرگذار آفریدگار دانا باشیم.

error: Content is protected !!