لزوم هدایت فعالیت‌های خیرخواهانه به سمت تحقیقات حوزه سلامت

به گزارش روز چهارشنبه  ایرنا از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مراسم امضای این تفاهم نامه با حضور فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیرصادقی مدیرکل امور خیرین سلامت، بیتا مسگرپور مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، علی علیزاده مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و سیده مریم حائری ریییس اداره امور موسسات خیریه سلامت برگزار شد.

نجفی در ابتدای این نشست اظهارکرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت گام مهمی در جهت ساماندهی فعالیت های خیرخواهانه و هدایت آنها به سوی سرمایه گذاری در حوزه سلامت و همچنین تحقیق و پژوهش در سلامت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه احصا و اولویت بندی نیازهای تحقیقاتی و فناورانه سلامت کشور از جمله مفاد این تفاهم نامه است، گفت: معاونت نیازهای تحقیقاتی و فناورانه در حوزه سلامت کشور را احصا و اولویت‌بندی می کند و پس از اعلام به اداره کل انتظار می‌ رود مشارکت و سرمایه گذاری خیرین به این حوزه ‌ها جلب شود؛ همینطور از پایان نامه‌ های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و طرح‌های پژوهشی اعلام شده از سوی معاونت در راستای ماموریت‌های اداره کل نیز حمایت هایی به عمل خواهد آمد.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، محققان و اعضای هیات علمی به مشارکت در ارائه، چاپ مقالات در نشریات علمی – پژوهشی و انتشار کتب در راستای اهداف تخصصی طرفین ترغیب و تشویق خواهند شد و به موجب این تفاهم‌نامه نماینده معاونت باید در کمیته‌های مرتبط حضور یابد و در برگزاری رویدادها و جشنواره‌های پژوهشی حوزه مشارکت‌های اجتماعی نظام سلامت همکاری دو جانبه صورت می‌ پذیرد.  

استفاده از ظرفیت کار داوطلبانه در حوزه تحقیقات و فناوری

صادقی نیز در ادامه این جلسه به تعهداتی که پیرو این تفاهم‌نامه بر عهده دارد، اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت در طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه حوزه پیشگیری، غربالگری و درمان، جلب همکاری و مشارکت خیرین در ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های پژوهشی/ اتاق‌های تمیز و سایر زیرساخت‌های تحقیقات و فناروی حوزه سلامت، جلب همکاری خیرین در تجهیز و توسعه مراکز رشد و نوآوری سلامت، جلب و مشارکت خیرین در ساخت و راه اندازی پارک‌های فناوری سلامت از جمله اهداف ما در این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به اینکه سمن‌ها نیز در این تفاهم‌نامه دیده شده اند، عنوان کرد: طبق این تفاهم‌نامه اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت متعهد شده تا در تاسیس سمن‌های پژوهشی حوزه سلامت با ظرفیت انجمن‌های علمی مشارکت کند و سمن‌ها را به اضافه کردن واحد تحقیق و فناوری در ساختار و فعالیت‌های نوآورانه تشویق کند.

مدیرکل امور خیرین سلامت افزود: استفاده از ظرفیت کار داوطلبانه در حوزه تحقیقات و فناوری، بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در حل نیازها و مشکلات تحقیقات و فناوری سلامت کشور و ایجاد ظرفیت ارائه دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه در رویدادهای مرتبط با خیرین و سازمان‌های مردم نهاد نیز از جمله اهداف تاکید شده در این تفاهم‌نامه به ‌شمار می‌رود.

گفتنی است؛ جهت نظارت بر اجرای انجام تعهدات و انجام هماهنگی‌های لازم مسگرپور و خانم سیده مریم حائری به عنوان نمایندگان طرفین در این تفاهم‌نامه انتخاب و معرفی شدند.

error: Content is protected !!