لزوم پرداختن به طب سنتی با رویکرد علمی

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر آرمان زرگران در برنامه “انارستان” هدف طبابت در دو شاخه سنتی و مدرن را یکی دانست و اظهار کرد: همیشه اعتقاد شخصی من این است که باید مسیر علمی را طی کنیم و هیچ ابایی نداریم هر چقدر هم سختگیری بیشتر باشد ما پذیرا هستیم؛ دوست داریم کارمان علمی و بی‌نقص باشد و واقعاً شواهد آن را ببینیم، بعضی وقتها شارلاتانیزمی در این حوزه وجود دارد که البته در همه جای دنیا متاسفانه هست و از باورهای مردم سوء‌استفاده میکنند؛ در عین حال که با اینها مخالفیم اما معتقدیم رویکرد علمی با همه استانداردهای روز دنیا باید در علم طب حاکم باشد.

 زرگران ادامه داد: اصل ماجرا سلامت مردم است؛ ما از خدایمان هست که هر کسی میتواند کاری کند، تا میزان مرگ‌ومیر کم شود، عوارض کمتر شود و بهبودی تسریع یابد، حالا در این راه از طب ایرانی کمک می‌گیریم یا هر طب دیگر؛ مهم سلامت مردم است اما بعضی اوقات احساس می‌کنم و امیدوارم، غلط باشد که به جای تمرکز روی اصل موضوع، درگیر حاشیه‌ها می‌شویم که مثلاً چون این طب ایرانی است گارد، بیشتری میگیریم.

وی با اشاره به مسئله ساخت واکسن گفت: بعضی وقتها رویکرد ما افراط و تفریط می‌شود که رویکرد بدی است؛ افراط یعنی چشم خود را ببندیم و هر کاری از آن طرف، آمد بپذیریم و تفریط هم برخی واکنشهای عجیب و غریبی است که اتفاق می‌افتد که مثلاً وای واکسن وحشتناک است و بیاید چه بلایی سر ما می‌آید؛ دو طرف افراط و تفریط غلط است.

زرگران افزود: مسیر درست این است که تیم علمی و این همه متخصص داریم، بیایند واکسنها را بررسی کنند تا آنچه در داخل تولید می‌شود، تسریع شود و آنچه در خارج است را ببینند چه منبعی دارد؟ کدام بهتر است؟ کدام صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ کدام شدنی‌تر است با توجه به شرایط حمل و نقل و … با کدام می‌توانیم همکاری بهتری با مراجع آن داشته باشیم و نتایج علمی آنها را مشاهده کنیم؛ مطمئن شویم واکسنی که می‌دهند همان واکسنی هست که خودشان استفاده می‌کنند؛ این بررسیها باید انجام شود تا بتوانیم از واکسن، خوب و درست استفاده کنیم و این رویکرد خوبی است که باید غالب شود و امیدوارم در این مسیر پیش رویم؛ مخالفت و موافقت کورکورانه و غش کردن به هر دو سمت، غلط است باید حد اعتدال با حفظ منافع ملی و مسیر علمی و صحیح آن طی شود.

مشاور امور بین‌الملل وزارت بهداشت در خصوص تولید ۲۳ داروهای گیاهی در کشور گفت: پژوهشگران باید نتایج پژوهشی را با کارخانه‌ها و شرکتهای دارویی تعامل کنند و ما باید کمک کنیم تا این اتفاق رخ دهد.

زرگران، سازمان غذا و دارو را مسئول پاسخگویی به تولید چهار داروی گیاهی ثبت شده در کشور دانست و گفت:  این بحث جدایی دارد اما ۲۳ دارویی که عرض کردم باید مسیر خود را طی کند و تیم پژوهشگر هم پشت این قضیه باشد و امیدواریم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، فرقی نمی‌کند اسم آن چه گذاشته ‌شود؛ مهم جان مردم است و اعتقاد به آن مسیر علمی که باید به آن پایبند باشیم.

در حال حاضر فصل چهارم “انارستان” روزهای زوج از شبکه افق در حال پخش است؛ این برنامه در حوزه سلامت مسائل را از منظر طب سنتی به بحث و گفتگو می‌نشیند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/

error: Content is protected !!