مادران مبتلا به کرونا می‌توانند به نوزادان خود شیر دهند

مدیر گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مادران مبتلا به کووید۱۹ با حال عمومی خوب، می‌توانند با شستن دست و داشتن ماسک، شیردهی را انجام دهند و نگران تحت تاثیر قرار گرفتن نوزادشان نباشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نیلوفر ستارزاده با ارائه توصیه‌هایی برای مادران باردار به منظور پیشگیری از کرونا اظهار کرد: مراقبت‌ها باید در سه ماهه اول در انجام یک سونوگرافی و یک غربالگری، در سه ماهه دوم در یک غربالگری و در سه ماهه سوم در یک سونوگرافی تکمیلی خلاصه شود.

وی، داشتن تغذیه مناسب و دوری از استرس، انجام وزش‌ها و حرکات نرمشی در منزل و مصرف به موقع ویتامین‌ها را از عوامل موثر در طی کردن دوران بارداری بی‌خطر عنوان کرد.

مدیر گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: مادران با شروع علایم زایمان به مراکز بیمارستانی مراجعه کرده و مطمئن باشند که تمام پروتکل‌های محافظتی در بیمارستان‌های ما رعایت می‎شوند و نگران انتقال بیماری به خودشان یا فرزنداشان نباشند.

ستارزاده در ادامه با بیان اینکه نوزادان به ندرت به عفونت کرونا مبتلا می‎شوند و شواهدی مبنی بر انتقال عفونت از مادر به فرزند وجود ندارد، گفت: شاید تعداد نوزادان مبتلا در دنیا انگشت شمار باشد و مطلبی تحت عنوان « تولد نوزادی با کووید۱۹» در ادبیات پزشکی نادر است که در مورد مادرزادی بودن آن و یا انتقال بیماری حین زایمان نیز شک وجود دارد.

وی، گفت: مادران می‌توانند با یک ترازوی خانگی و با استفاده از فشار سنج، وزن و فشار خونشان را به صورت هفتگی و یا ماهانه کنترل کرده و به پزشک و یا مراقب مامایی گزارش دهند و لزومی به مراجعه حضوری به مطب برای کنترل قد و وزن و یا فشار خون نیست.

مدیر گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: مادران باردار می‌توانند مراقبت‌‎ها را به صورت مجازی با استفاده از تلفن یا با برقراری ارتباط با مراقبان سلامت و مامایی انجام دهند، به عنوان مثال، ارسال تصویر سونوگرافی به مراقب یا پزشک متخصص، یکی از راهکارها است که مادران را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند.

وی گفت: برای انجام مراقبت‌های روتین، مراقبت‌ها را به هر چهار هفته یک بار تقسیم بندی کرده‌ایم، زمانبندی‌ها از قبل انجام شده و بهتر است که مادران از قبل وقت تعیین کنند تا با کم‌ترین مراجعه و یک به یک مراقبت شوند.

ستارزاده تاکید کرد: مادران دقت کنند که هنگام مراجعه حضوری و یا انجام آزمایشات، موارد بهداشتی را برای جلوگیری از آلودگی رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنا به توصیه‌هایمان به تمام افراد جامعه مبنی بر در خانه ماندن و به حداقل رساندن ترددها در محیط خارج از خانه، به مادران باردار نیز چنین توصیه‌هایی را داریم.

error: Content is protected !!