مازندران با کرونا کیش و مات شد/بازگشت دوباره محدودیت ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: داده‌های آماری نشان می‌دهد مازندران در ۱۴ ماه سپری شده از شیوع بیماری کرونا، دارای بیشترین دوره وضعیت قرمز کرونایی را به دوش کشیده، به علت بی‌توجهی‌های گسترده چند هفته گذشته نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، بار دیگر سایه سنگین محدودیت‌ها به این استان برگشته است.

در سه موج همه گیری و شیوع بیماری کرونا در کشور، مازندران، بیشترین دوره ماندگاری وضعیت قرمز کرونایی را در نمودارهای آماری به نام خود ثبت کرده است. اوج تاریکی این وضعیت کشته شدن شمار زیادی در یک روز در ماه‌های تیر و مرداد سال گذشته بوده که وضعیت اسفناکی را برای این استان برجای گذاشته بود.

شهرستانی آمل از جمله مناطق قرمز و کرونایی استان به شمار می‌رود که در سال کرونایی ۱۳۹۹ نه تنها در شمار بیماران، بلکه در عادی انگاری و همچنین بی توجهی به محدودیت‌ها نیز تاکنون پیشتاز دیگر مناطق استان و حتی کشور بوده است.

سیر صعودی آمار ابتلاء به کووید ۱۹ در شهرستان آمل و قرار گرفتن دوباره این شهرستان در وضعیت قرمز این بیماری، باعث شد تا محدودیت‌های کرونایی بار دیگر به این خطه بازگردد.

بر اساس اعلام نرم افزار ماسک، شهرستان بیش از ۴۱۵ هزارنفری آمل به همراه ۱۷ شهرستان از مجموع ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

مسئولان شهرستان آمل هم اعلام کرده‌اند که افزایش ابتلاء به کرونا و آمار بالای بستری‌ها به علت بی توجهی مردم به شیوه نامه‌های بهداشتی رخ داده است، بی توجهی‌ها و غفلت‌هایی که در خریدهای نوروزی، دید و بازدیدهای عید و در روز طبیعت سبب جولان این بیماری شد.

بر اساس اعلام ستاد کرونای شهرستان آمل، مراجعه شهروندان این شهر به مراکز بهداشتی و درمانی با افزایش بیش از ۶ برابری نسبت به دو هفته گذشته را نشان می‌دهد. در پی افزایش شمار مراجعه شهروندان به مراکز بهداشتی، هم اکنون هر ۵ بیمارستان فعال شهرستان آمل، همزمان درکنار ارائه سایر خدمات به بیماران، بیماران کرونایی نیز پذیرش که در آستانه تکمیل ظرفیت قرار گرفته است.

هم اکنون بیش از ۲۳۲ نفر در مراکز درمانی این شهرستان به علت ابتلاء به بیماری کرونا بستری هستند که در مقایسه با حدود دو هفته قبل که کمتر از ۶۰ نفر بوده، با افزایش چندین برابری مواجه شده است. متأسفانه اکنون بیش از ۵۰ نفر در بخش ویژه بیمارستان‌های آمل به علت تشدید وضعیت کرونایی تحت درمان قرار دارند.

محدودیت‌های جدید با تاکتیک تکراری

مسئولان اعلام کرده‌اند که با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان و تبدیل تعداد زیادی از شهرهای استان از جمله شهرستان آمل از وضعیت نارنجی به قرمز، محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز در مورد این شهرستان نیز از روز شنبه ۲۱ فروردین ماه اعمال می‌شود.

بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای شهرستان آمل، فعالیت همه صنوف درجه ۲ تا ۴ تعطیل است و تنها اصناف و دستگاه‌هایی که خدمات ضروری و امدادی عرضه می‌کنند می‌توانند فعالیت کنند.

با اعلام این ستاد، ترددهای شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد هم ممنوع است و رستوران‌ها نیز به صورت بیرون می‌توانند فعالیت کنند. این ستاد همچنین اعلام کرد، ادارات شهرستان نیز باید با ۵۰ درصد کارمندان در محیط کاری حضور داشته باشند.

تعلیق فعالیت تمامی باشگاههای ورزشی در آمل

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آمل از تعلیق فعالیت تمامی باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی این شهرستان تا اطلاع بعدی خبر داد.

اسماعیل پهلوان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان آمل و برابر ابلاغیه اداره کل ورزش و جوانان مازندران و مصوبه ستاد کرونا شهرستان آمل فعالیت تمامی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی در تمامی رشته‌های ورزشی تا عادی شدن وضعیت ممنوع است.

ممنوع شدن فعالیت پاساژهای صنفی و تالارهای پذیرایی در آمل

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان آمل، هم از بازگشت موج جدید محدودیت‌های کرونایی در سطح پاساژهای صنفی، تالارها و رستوران و قهوه خانه‌های در این شهرستان به دنبال شرایط بحرانی و قرمز شدن ناشی از این بیماری از روز شنبه ۲۱ فروردین خبر داد.

علی اصغری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت، ممنوعیت فعالیت همه پاساژهای صنفی شهرستان آمل به مدیران اتحادیه صنف پوشاک شهرستان اطلاع داده شده و طبیعتاً متصدیان واحدهای صنفی از این وضعیت اطلاع پیدا کردند.

وی با تاکید بر اینکه البته از روز ۱۵ فروردین به بعد فعالیت همه تالارهای برگزاری جشن‌ها تا اطلاع بعدی ممنوع شد، افزود: فعالیت همه رستوران‌ها، کبابی و فست فودها و قهوه خانه‌ها نیز تا عادی شدن شرایط فقط به صورت ارائه خدمات بیرون بر مجاز خواهد بود.

پلمب واحدهای متخلف صنفی در صورت تخلف

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل گفت: این تصمیم‌ها بر اساس مصوبه ستاد کرونای استان و نیز شهرستان آمل در پی تغییر وضعیت شهرستان به حالت فوق حاد بیماری کرونا و قرمز شدن رنگ بندی در این شهرستان با اجرای محدودیت‌ها برای تمامی صنوف گرفته شده و از روز شنبه ۲۱ فروردین به طور جدی قابل اجرا است.

اصغری ادامه داد: فقط مشاغل گروه یک به شرط رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: همه واحدهای صنفی برابر مصوبه ستاد کرونای استان و شهرستان ملزم به رعایت شیوه نامه‌ها و تصمیم‌های گرفته شده هستند و در صورت بی توجه بودن به مصوبات ستاد کرونا، با همکاری اتاق اصناف و نیروی انتظامی، با پلمب واحد صنفی خود مواجه خواهند شد.

۵ بیمارستان فعال آمل رنگ کرونایی گرفت

معاون استاندار مازندران و فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: شرایط قرمز کرونایی شهرستان آمل در روزهای گذشته باعث شده تا هر ۵ بیمارستان فعلی این شهرستان با حداکثر ظرفیت بیماران کرونایی پذیرش کنند.

علیرضا شریعت در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متأسفانه در روزهای گذشته تعداد آزمایش‌های کرونایی گرفته شده شهروندان درآزمایشگاه‌های این شهرستان مثبت بوده که این وضعیت و آمارهای موجود نگران کننده و تکان دهنده است.

افزایش ۶ برابری ویزیت سرپایی در بیمارستان‌ها

فرماندار ویژه آمل، با اشاره به اینکه مراجعه روزانه افراد برای ویزیت سرپایی در پنج بیمارستان این شهرستان اکنون بیش از ۶۰۰ نفر در روز رسیده است، تصریح کرد: متأسفانه اکنون بیش از ۲۳۲ نفر در مراکز درمانی این شهرستان به علت ابتلاء به بیماری کرونا بستری هستند که در مقایسه با حدود دو هفته قبل که کمتر از ۶۰ نفر بوده، با افزایش چندین برابری مواجه شده است.

شریعت اضافه کرد: متأسفانه اکنون بیش از ۵۰ نفر در بخش ویژه بیمارستان‌های آمل به علت تشدید وضعیت کرونایی تحت درمان قرار دارند.

کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در آمل

وی یکی از دلایل افزایش چند برابری مبتلا شدن شهروندان آملی به بیماری کرونا را عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در تعطیلات نوروز توسط شهروندان بیان کرد و ادامه داد: البته ورود مسافران نوروزی به شهرستان آمل نیز به روند کنترل شده شیوع بیماری کرونا در این شهرستان با مشکل مواجه کرده و متأسفانه این وضعیت باعث شده آمار مبتلایان کرونا در شهرستان آمل افزایش یابد.

شریعت اضافه کرد: افزایش شیوع بیماری کرونا و قرمز شدن وضعیت شهرستان آمل زمینه اوج گیری موج چهارم این بیماری در این شهرستان شده و به همین خاطر مجبور هستیم مطابق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و زدن ماسک را با جدیت بیشتری مورد پایش قرار دهیم.

همکاری مردم برای قطع زنجیره

فرماندار آمل همچنین با تاکید بر اینکه برای قطع زنجیره و شیوع بیماری کرونا، چاره به جز همکاری همه شهروندان و رعایت همه موارد شیوه نامه‌های بهداشتی است، گفت: مردم عامل اصلی قطع زنجیره بیماری کرونا هستند و با رعایت دستورالعمل‌ها این مهم محقق می‌شود.

شریعت گفت: متأسفانه رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش آمار بیماران کرونایی بار سنگینی بر دوش کادر درمانی گذاشته است.

وی در پایان از شهروندان درخواست کرد تا به سلامتی خود، خانواده و جامعه اهمیت دهند و شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

حال و روز مازندران در روزهای اخیر خوش نیست و در مجموع حدود هزار و ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

error: Content is protected !!