مازندران پیشتاز روند صعودی کرونا در کشور

به گزارش ایرنا، کرونای هندی که از ۳۰ خرداد در مازندران با افزایشی شدن روند بستری‌ها و مراجعات موج پنجم همه‌گیری را آغاز کرد ، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۲ تخت دیگر از زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی مازندران را اِشغال کرد تا تعداد تخت‌های اِشغال شده توسط بیماران کرونایی مازندران به سه‌هزار و ۴۰۴ برسد.

بر اساس آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری و ۶۷۶ نفر نیز پس از گذراندن خدمات اولیه درمان و بهتر شدن حال جسمی برای گذراندن دوران نقاهت در خانه از مراکز درمانی ترخیص شدند.

در این مدت با اضافه شدن هشت بیمار دیگر به مجموع بیماران بدحال کرونایی مازندران که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند برای نخستین بار از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد مبتلایان بدحال به کرونا در مازندران از مرز ۴۰۰ نفر هم گذشت و به ۴۰۲ نفر رسید.

همچنین با مرگ ۲۴ نفر برای سومین روز پیاپی، تعداد قربانیان کرونا در مازندران از ابتدای مرداد تا کنون و طی ۱۱ روز به ۲۰۱ نفر رسید.

مازندران پیشتاز روند صعودی کرونا در کشور

تایید کشوری پیشتازی مازندران 

شب گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون به تشریح آخرین وضعیت موج پنجم کرونا در کشور پرداخت که در بخشی از این اظهارات شرایط استان‌های دارای بیشترین درگیری و روند صعودی را طبق نمودارها شرح داد.

وی در این برنامه تلویزیونی گفت: روند صعودی کرونا در مازندران از میانگین کشور بالاتر است. در حال حاضر به ترتیب استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، اصفهان، خراسان رضوی و فارس روند صعودی بسیار شدیدی دارند. نکته قابل توجه در مورد این استان‌ها مسافرپذیر بودن همه آن‌هاست.

این مسئول به عبور سیستان و بلوچستان از پیک موج پنجم اشاره کرد و افزود: بررسی نمودار موج پنجم کرونا در سیستان و بلوچستان یک نکته هشدار دهنده را به ما نشان می‌دهد. از آغاز موج پنجم کرونا تا نقطه اوج و آغاز روند نزولی در این استان حدود دو ماه طول کشیده است که این می‌تواند هشداری برای سایر استان‌ها باشد.

مازندران پیشتاز روند صعودی کرونا در کشور

بنا به اظهارات حریرچی این احتمال وجود دارد که موج پنجم کرونا در استان‌ها دست‌کم تا رسیدن به قله حدود دو ماه زمان نیاز داشته باشد که در این صورت با توجه به آغاز موج پنجم در مازندران از ۳۰ خرداد، باید همچنان شاهد افزایش آمارهای کرونایی در مازندران تا پایان مرداد یعنی ۲۰ روز دیگر باشیم.  

حریرچی خاطرنشان کرد: ما در تعداد تخت بیمارستانی به ازای جمعیت با وجود افزایش هشت سال اخیر از میانگین جهانی پایین‌تر هستیم. مشکل اینجاست که از نظر تخت به دلیل افزایش مراجعات و بستری‌ها با کمبود مواجهیم و در سیستم اکسیژن‌رسانی دچار فرسودگی شدیم. از نظر تاب آوری کادر درمان هم با مشکل جدی مواجهیم. تنها راه مدیریت این وضعیت همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

طبق نمودارهای ارائه شده توسط معاون کل وزارت بهداشت، درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران زیر ۴۰ درصد ارزیابی شده است.

وضعیت فوق بحرانی در شهرستان‌ها

آمارهای دانشگاه علوم پزشکی بابل نشان می‌دهند که تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کووید۱۹ در این شهرستان نیز امروز برای نخستین بار چهار رقمی شد و به یکهزار و ۲۶ نفر رسید که بیشترین آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی در این شهرستان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون است و وضعیت فوق حاد بابل را نشان می‌دهد.

همچنین در سایر شهرستان‌های مازندران نیز ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و با اضافه کردن تخت‌های جدید، خدمت‌رسانی به بیماران انجام می‌شود. ناصر بزرگیان مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار از تکمیل ظرفیت بیمارستان این شهرستان خبر داد و با بیان این که وضعیت کرونایی این شهرستان بسیار وخیم است اعلام کرد که تعداد مراجعان سرپایی روزانه در فریدونکنار از مرز ۵۰۰ نفر عبور کرده است.

در آمل نیز به گفته علیرضا شریعت فرماندار این شهرستان، وخامت وضعیت کرونایی به حدی رسیده که درخواست تعطیلی یک هفته‌ای کامل در این شهرستان به استانداری فرستاده شده است. در حال حاضر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان آمل به حدود ۵۰۰ نفر رسیده و ۱۳۰ نفر نیز به صورت بستری موقت روزانه در حال دریافت داروی ضد کرونا هستند که آمار بسیار زیادی است. بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که تقریبا تمام بخش‌های بیمارستانی شهرستان آمل در حال ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند ، تا جایی که بخش ویژه کودکان بیمارستان امام(ع) نیز اخیرا به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

در جویبار، ساری و قائمشهر نیز وضعیت کاملا بحرانی است و علاوه بر تکمیل تخت‌های بیمارستانی، تخت‌های موقت برپا شده نیز به طور کامل پر شده‌اند.

مازندران پیشتاز روند صعودی کرونا در کشور

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

error: Content is protected !!