مبارزه با سالک در دامغان/ اعتبارات اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نوید دانایی بعد از ظهر دوشنبه در نشست مقابله با بیماری سالک در استانداری سمنان با بیان اینکه در حوزه بیماری‌های واگیر دار، باید یک همکاری جدی و همگانی در بین دستگاه‌های اجرایی متولی امر صورت بگیرد، چرا که اختیار بسیاری از موارد مرتبط با مبارزه و مقابله با بیماری سالک، در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی نیست، تاکید کرد: سال گذشته درگیری بسیار زیادی در حوزه کرونا در کشور و استان به وقوع پیوست، اما با این وجود اقدامات در حوزه مبارزه و مقابله با سالک به صورت مستمر انجام شد.

وی با بیان اینکه به دلیل ترسالی سال گذشته، در تمامی استان‌هایی در کشور که بیماری سالک در آن مناطق شیوع داشت، بیماری شدت پیدا کرد، افزود: بیماریابی بسیار فعالی در سال ۹۹ در خصوص سالک صورت گرفت که یکی از دلایل افزایش تعداد بیماران در این حوزه، این مهم است.

مقابله فیزیکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان کرد: اگر سالک کنترل نشود، گستره فیزیکی آن افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع را به عنوان زنگ خطری بسیار مهم باید جدی بگیریم. انتقال از انسان به جونده، از جونده به پَشه و سپس مجدد توسط پُشه به انسان زنجیره چرخش در انتقال این بیماری است که باید قطع شود.

دانایی با بیان اینکه اعتبار تخصیص داده شده در خصوص مبارزه و مقابله با بیماری سالک نکته بسیار مثبتی است، ابراز کرد: اقدامات مبارزه‌ای و مقابله‌ای با بیماری سالک باید از ماه‌های ابتدایی سال صورت گیرد که در همین خصوص نیز اقدامات از ابتدای سال انجام شده و همچنان در دستورکار قرار دارد.

وی گفت: اقدامات در این خصوص به سه بخش تقسیم شده که بخش اول اقدامات مبارزه با جوندگان ناقل است، بخش دوم آموزش مردم برای جلوگیری از گَزش بوده که بسیار مهم است و بخش سوم درمان بیماری است همچنین باید گفت این بیماری در استان سمنان بیماری جلدی، ظاهری و بر روی پوست محسوب شده و درونی نبوده لذا به راحتی قابل شناسایی است.

اطلاع رسانی در دامغان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه اغلب استان‌های حاشیه کویر در کشور با مقوله بیماری سالک درگیر هستند و این مهم تنها و صرفاً به شهرستان دامغان در استان سمنان اختصاص ندارد، گفت: کنترل این بیماری برای جلوگیری از انتشار در ابعاد بیشتر و گسترده‌تر باید به صورت جدی در دستور کار قرارگیرد.

دانایی افزود: آموزش و پیشگیری یکی از مهمترین ابعاد اقدامات در این حوزه است که به صورت ویژه و حضوری توسط بهورزان و بهیاران دانشگاه علوم‌پزشکی و همچنین از طریق رسانه‌های مجازی و غیرمجازی در دستور کار قرار گرفت همچنین تهیه پوستر و بنر آگاهی بخشی و آموزشی نیز در برنامه عملیاتی این دانشگاه گنجانده شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه دفع بهداشتی زباله و فاضلاب و پیگیری جهت دور کردن محل‌های نگهداری دام از اماکن انسانی، جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و همچنین جمع آوری فضولات حیوانی از سطح روستاها در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: ارائه خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی به صورت رایگان، تهیه دارو تجهیزات و تهیه نقشه مناطق آلوده از دیگر موارد برنامه عملیاتی این دانشگاه است.

اقدامات کنترلی در جنوب دامغان

فرماندار دامغان نیز در این نشست با بیان اینکه اقدامات در خصوص کنترل و مبارزه با بیماری سالک در سطح شهرستان و استان، با همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی امر در حال انجام است، گفت: از طریق ستاد مدیریت بحران کشور نیز پیگیری‌ها صورت گرفت تا بتوان اعتباری را در این خصوص اختصاص دهیم.

مهدی بندر آبادی با بیان اینکه پنج میلیارد تومان اعتبار برای این مهم توسط معاون اول ریاست جمهوری تخصیص و ابلاغ شده که باید به بهترین نحو از این مهم استفاده کنیم و کارنامه‌ای درخشان در این حوزه همراه با اقدامات مؤثر داشته باشیم، تاکید کرد: ریشه کنی این بیماری تقریباً غیرممکن است اما کنترل آن می‌تواند به صورت مؤثر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری و استفاده از نظرات گسترده و تخصصی، این قرارگاه به سطح استانی ارتقا یافت و برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی با اعتبار تخصیص یافته ازسوی آن دستگاه تدوین شده است، افزود: چندین مرحله لانه کوبی از دی ماه سال گذشته در مناطق آلوده آغاز و انجام شده است همچنین اقدامات مردمی در این خصوص نیز در سطح شهرستان شکل گرفت.

error: Content is protected !!