مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران از مرز سه هزار نفر گذشت

به گزارش ایرنا، موج پنجم کرونا در مازندران همچنان با سرعتی چشمگیر و پشت سر گذاشتن تمام رکوردهای کرونایی ۱۴ ماه اخیر این استان، روندی صعودی دارد و به نظر می‌رسد با گذشت حدود ۴۰ روز ، هنوز تا رسیدن به پیک موج پنجم کرونا راه زیادی باقی مانده است.

آخرین آمارهای اعلام شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مراکز درمانی این استان امروز به سه هزار و ۳۶ نفر رسیده است که ۹۱۸ نفر از این تعداد در مراکز درمانی شهرستان بابل بستری هستند و دو هزار و ۱۱۸ نفر دیگر نیز در ۲۱ شهرستان دیگر و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت درمان قرار دارند. تعداد بیماران بستری و بستری موقت کرونایی در شهرستان آمل نیز از ۸۰۰ نفر گذشته است.

بالاترین تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج چهارم یکهزار و ۶۴۴ نفر، در موج سوم یکهزار و ۴۱۶ نفر، در موج دوم یکهزار و ۹۱۳ نفر و در موج اول حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بود ، ولی موج پنجم با سویه هندی هنوز به نقطه پیک نرسیده ، تمامی این رکوردها را برای مازندران شکسته است.

آمار بستری‌شدگان کرونایی مازندران در حالی همچنان مسیر افزایشی را طی می‌کند که این استان در مجموع حدود چهار هزار و ۵۰۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی دارد. کارشناسان حوزه سلامت و مسئولان بهداشت و درمان مازندران پیش‌بینی کرده اند که این استان با ادامه روند موجود وارد روزهای بسیار سخت‌تری شود.

در حال حاضر طبق آخرین ارزیابی‌های انجام شده توسط سامانه ماسک، ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. پنج شهرستان از این تعداد در تازه ترین ارزیابی این سامانه که دیروز پنجشنبه منتشر شد، رنگ نارنجی خود را از دست دادند و قرمز شده اند.

البته در رنگ‌بندی جدید کرونایی برای برخی شهرستان‌های مازندران رنگ قرمز تیره یا کبود در نظر گرفته شده که وخامت وضعیت این استان را نشان می‌دهد. دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز روز جمعه عنوان کرد که موج پنجم کرونا در استان‌های شمالی سنگین‌تر از سایر مناطق کشور است.

همچنین تعداد جان‌باختگان کرونایی در مازندران نیز با اضافه شدن ۲۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۹ نفر در ماه جاری و ۸۹۱ نفر از ابتدای امسال تا روز هشتم مرداد رسیده است.

مجموع بستری‌شدگان کرونایی از مرز سه هزار نفر گذشت

موج گسترده کرونای دلتا در مازندران طی یک ماه به حدی افزایش یافت که تخت‌های اشغال شده برای مراقبت از بیماران بدحال کرونایی در مراکز درمانی مازندران هم که یکم تیر و در ابتدای موج پنجم ۷۴ تخت بود، اکنون به ۳۸۰ تخت افزایش یافته است.

روند رو به رشد تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی در مازندران سبب شده که مسئولان برخی شهرستان‌ها از جمله بابل به فکر برپایی اقامتگاه‌های موقت نگهداری بیماران کرونایی بیفتند. بنا به اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ظرفیت بیمارستان‌ها در بعضی شهرستان‌ها مانند آمل و قائمشهر تقریبا تکمیل شده و به همین دلیل برخی بیماران مبتلا به کرونا که موقتا باید در مراکز درمانی تحت مراقبت قرار گیرند ناچارند در راهروها منتظر دریافت خدمات بمانند.

تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مازندران در حالی رقم خورده است که هزاران نفر از مبتلایان به کرونا نیز اکنون در خانه‌های خود و با مشورت پزشکان در حال گذراندن دوره درمان هستند. تعداد مراجعان سرپایی روزانه با علائم کرونا به مراکز درمانی سراسر مازندران از مرز هشت هزار نفر فراتر رفته است. گفته می‌شود دست‌کم حدود ۵۰ درصد از این افراد کرونامثبت هستند.

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی ، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعداد مناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. پنجشنبه ۷ مرداد نیز اعلام شد که تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به ۲۰ شهرستان رسید.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

error: Content is protected !!