محدودیت‌های بی‌تاثیر و موج نگرانی‌ در مازندران از حضور مسافران

به گزارش ایرنا، جاده‌های مازندران از ظهر روز دوشنبه ۲۸ تیر و پس از اعلام تعطیلی ۶ روزه همه دستگاه‌های دولتی و ادارات و بانک‌ها در استان‌های تهران و البرز با ترافیک سنگین خودروهای مسافران عازم مازندران قفل شد.

ترافیک سفرهای ناگهانی روز دوشنبه از حوالی ظهر ۲۸ تیر در ورودی جاده چالوس به سمت مازندران آغاز شد و به مرور به سایر محورهای ورودی مازندران نیز کشیده شد. به طوری که با وجود اعلام مسدود شدن خروجی‌های تهران به سمت مازندران از ساعت ۱۸ دیروز، تا حوالی نیمه شب دوشنبه ترافیک سنگینی در جاده‌های منتهی به مازندران قابل مشاهده بود و امروز نیز نتیجه این ترافیک در بسیاری از شهرهای مازندران به ویژه مناطق غربی این استان قابل مشاهده است.

البته مسئولان می‌گویند از ورود بسیاری از خودروها جلوگیری شد و تعداد زیادی از خودروهایی که طی ۲۴ ساعت گذشته به مازندران آمدند جریمه شدند. به گفته سرپرست پلیس راه مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۵۴۱ دستگاه خودرو با جریمه‌های در نظر گرفته شده به دلیل ورود به مازندران اعمال قانون شدند و از ورود ۲۲۹ دستگاه خودرو به مازندران نیز توسط نیروهای پلیس‌راه این استان جلوگیری شد.

اعمال قانون برای خودروهای غیر بومی

سرهنگ هادی عبادی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: ۲ هزار و ۵۴۱ خودرویی که به دلیل ورود به مازندران اعمال قانون شدند خودروهایی هستند که جریمه تسلیمی توسط همکاران ما برای آن‌ها اعمال شد. اما به جز این خودروها، تمام خودروهای پلاک غیربومی مازندران که از زمان اعمال محدودیت‌های کرونایی از تهران خارج شده و به مازندران سفر کردند بلااستثنا با ثبت تردد توسط دوربین‌های پلاک‌خوان مشمول جریمه یک میلیون تومانی شدند.

وی می‌افزاید: همکاران ما در مبادی ورودی استان علاوه بر اعمال جریمه، از ورود بسیاری از خودروها نیز جلوگیری می‌کنند. از زمان آغاز محدودیت‌ها تا کنون ۲۲۹ خودرو در مبادی ورودی استان به مبدأ برگردانده شدند. البته این تعداد شاید چندان زیاد به نظر نرسد. اما در واقع این ۲۹۹ خودرو مواردی هستند که همکاران ما با رانندگان آن به طور مستقیم وارد مذاکره شدند و متقاعدشان کردند که به مبدأ برگردند. با توجه به در ترافیک ماندن بسیاری از خودروها، هزاران دستگاه خودرو پیش از این که همکاران ما به آن‌ها تذکر دهند از میانه‌های راه یا در مبدأ ورودی استان بدون چانه‌زنی مسیر خود را به سمت مبدأ سفر تغییر دادند.

محدودیت‌های بی‌تاثیر و موج نگرانی‌ در مازندران از حضور مسافران

سرپرست پلیس‌راه مازندران خاطرنشان می‌کند: قطعا همه خودروهایی که با پلاک غیربومی طی این روزها وارد مازندران می‌شوند در شهرها و مسیرهای بین شهری مازندران رفت‌وآمد می‌کنند طی روزهای آتی نیز توسط همکاران ما در پلیس‌ راهور جریمه خواهند شد. علاوه بر نیروهای پلیس‌ راهور، ۶ دوربین نیز در مسیرهای بین شهری استان برای ثبت تردد این خودروها فعال است که به طور مستقیم اعمال جریمه توسط آن‌ها انجام می‌شود.

محدودیت‌های بی‌تأثیر

به گفته عبادی از نیمه‌های شب دوشنبه حجم ترافیک در محورهای منتهی به مازندران کم شده و ورودی‌های استان نیز تحت کنترل است. اما بنا به اظهارات بسیاری از شهروندان و بر اساس مشاهدات میدانی، روز دوشنبه بخش زیادی از مسافرانی که قصد ورود به مازندران را داشتند به هر شکلی و حتی با پذیرفتن جریمه به این استان سفر کردند و اکنون در این استان مستقر هستند.

 به همین دلیل مازندران که اکنون روی شیب صعودی موج پنجم کرونا قرار دارد از حضور این مسافران به طور جدی تهدید می‌شود و اعمال محدودیت‌ها به شکلی که روز دوشنبه انجام شد عملا کمکی به مدیریت کرونا در مازندران نکرد. یعنی پیش‌بینی‌های ایرنا که روز دوشنبه در گزارشی به ان پرداخته شده بود متأسفانه درست از آب در آمد و مازندران اکنون علاوه بر فشاری که از موج سنگین کرونا متحمل می‌شود، باید فشار ناشی از حضور مسافران و گردشگران را نیز تحمل کند.

این موضوع را می‌توان از اظهارات شهروندان مناطق مختلف مازندران نیز دریافت. هادی خزایی شهروند ساکن رویان به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تعداد جمعیت شناور این شهر ساحلی از دیشب لحظه به لحظه بیشتر شد. به طوری که انگار هیچ محدودیتی اعمال نشده است. البته در ویدئوها و تصاویری که توسط مردم در فضای مجازی منتشر شده قابل مشاهده است که خودروها دیشب برای ورود به مازندران محدودیتی نداشتند.

وی می‌افزاید: از صبح امروز می‌توان حضور مسافران را در خیابان‌های رویان مشاهده کرد. اما معمولا مسافران صبح‌ها در ویلاهای خود مستقرو مشغول استراحت هستند و از بعدازظهر و عصر حضورشان در خیابان‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

این شهروند و فعال رسانه‌ای اظهار می‌کند: رویان شهری بر پایه اقتصاد گردشگری است. اما شهروندان این شهر در حال حاضر نگران وضعیت کرونایی و افزایش سرعت شیوع آن هستند.

ورود بی‌دغدغه به مازندران

بنا بر شنیده‌ها و اطلاعات کسب شده، ظرفیت بسیاری از شهرک‌های ویلایی غرب استان و مناطق ساحلی طی ۲۴ ساعت گذشته تقریبا پر شده است و بسیاری از خوش‌نشینان ساکن در ویلاهای مناطق روستایی نیز خودشان را برای گذراندن تعطیلات ۶ روزه در مازندران به مقصد مد نظرشان رسانده‌اند.

محمدحسین ملایی کندلوسی خبرنگار ساکن چالوس نیز به ایرنا می‌گوید: حضور مسافران در این منطقه مانند شرایط عادی ارزیابی و مشاهده می‌شود تا پایان شب گذشته تقریبا همه افرادی که قصد سفر به مازندران از محور چالوس داشتند وارد این استان شدند.

وی می‌افزاید: عصر دوشنبه که به منظور تهیه گزارش تصویری برای سیمای مازندران به عوارضی قطعه۴ آزادراه تهران-شمال رفتیم خبری از جلوگیری از ورود خودروها نبود. بسیاری از راننده‌ها می‌گفتند از عوارضی قطعه یک آزادراه نیز بدون مشکل وارد مسیر شدند. برخی هم می‌گفتند در ترافیک عوارضی و همچنین ترافیک تونل کندوان مدتی متوقف شدند تا به سمت تهران برگردانده شوند، اما حجم خودروهای مانده در ترافیک انقدر زیاد بود که در نهایت تصمیم گرفته شد تا راه برای خودروها باز شود.

محدودیت‌های بی‌تاثیر و موج نگرانی‌ در مازندران از حضور مسافران

تکمیل ظرفیت ویلاهای استیجاری و شخصی

وضعیت سایر شهرهای گردشگرپذیر مازندران نیز مشابه با همین شرایط است. پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که در رامسر تقریبا تمام ویلاهای خوش‌نشینان از دیروز پر از مسافر شده و حتی ویلاهای اجاره‌ای نیز به مسافران برای تطعیلات چند روزه اجاره داده شده‌اند.

یکی از فعالان حوزه املاک در رامسر که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: من و تعدادی از همکارانم کارهای واگذاری حدود ۱۰۰ ویلای استیجاری منطقه را انجام می‌دهیم که طی یک روز تمام این ویلاها اجاره داده شده است.

وی اظهار می‌کند: این که مسئولان اعلام می‌کنند جاده‌ها بسته شده و از ورود خودروها به مازندران جلوگیری می‌شود با آن‌چه که ما در واقعیت می‌بینیم هیچ سنخیتی ندارد. تقاضای اجاره ویلا بالاست و ویلاهای شخصی خوش‌نشینان نیز در کمتر از ۲۴ ساعت عمدتاً پر شده‌اند.

بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که با توجه به حجم بالای تقاضای اجاره ویلا در مناطق غربی مازندران به دلیل حضور پرتعداد مسافران، تعرفه‌های اجاره ویلا نیز در این مناطق به طور چشمگیری افزایش یافته است. به طوری که نرخ اجاره ویلا بسته به موقعیت و امکانات آن از ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان برای هر شبانه‌روز در نوسان است.

مهمان‌پذیری در وضعیت فوق حاد کرونایی

این حجم از حضور مسافران در مازندران در حالی مشاهده می‌شود که مازندران طی دو روز اخیر پیک موج‌های سوم و چهارم را نیز گذرانده است و در آستانه شکستن پیک دوم کرونا است.

بنا به آمارهای اعلام شده از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونای هندی در بیمارستان‌های سراسر استان تا روز دوشنبه به یکهزار و ۷۷۹ نفر رسید که هم از تعداد بستری شدگان موج‌ چهارم که بهار امسال رخ داد و هم موج سوم که پاییز پارسال شروع شد و تا نیمه زمستان ادامه داشت، بیشتر است. ضمن این که ۲۶۱ نفر از کل بستری شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

از سوی دیگر سرعت انتقال ویروس در مازندران هم به شکل چشمگیری افزایش یافته و حضور پرتعداد مسافران می‌تواند شرایط را برای مازندران بغرنج‌تر از گذشته کند. به گفته دکتر فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، طی روزهای ۲۶ و ۲۷ تیر حدود ۵۰ درصد تست‌های سریع کرونا که در این شهرستان انجام شد مثبت شده بود. این در حالی است که تا پیش از آن معمولا ۲۵ درصد این تست‌ها مثبت می‌شد. از طرفی بر تعداد مراجعان سرپایی افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در مازندران نیز افزوده شده است. به طوری که تعداد مراجعات روزانه در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به بیش از چهار هزار نفر در روز و در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل به بیش از هزار نفر در روز رسیده است.

در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود که بازه زمانی موج پنجم کرونا در مازندران طولانی‌تر از حد معمول باشد. چرا که حدود دو هفته پس از پایان تعطیلات ۶ روزه باید منتظر اثرگذاری این تجمع میلیونی مسافران در مازندران باشیم و یک تا دو هفته بعد از آن نیز احتمالا استمرار روند افزایشی مرگ‌های کرونایی در استان رقم می‌خورد.

error: Content is protected !!