محدودیت‌های شبانه مهمترین چالش سازمان انتقال خون در ماه رمضان است

بشیر حاجی بیگی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افرود: استمرار منع تردد عبور و مرور در شب امکان حضور داوطلبان اهدای خون را کاملاً محدود می‌ کند و این سازمان را با چالش عدم حضور اهدا کنندگان خون در مراکز انتقال خون در ساعات پس از افطار مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد:  باید در جلسات ستاد ملی کرونا امکان لغو عبور و مرور شبانه در ماه مبارک رمضان برای اهدا کنندگان خون و پلاسما و پلاکت مورد ارزیابی و بررسی سریع قرار گیرد.

حاجی بیگی گفت: اهدای خون در ماه مبارک رمضان اقدامی جهادی و نماد همدلی و ایثارگری است. یک تشکر ویژه از اهدا کنندگان خون در سراسر کشور دارم که سازمان انتقال خون و بیماران را تنها نگذاشتند و هچنین تشکر از همه عزیزانی که در رسانه های سمعی و بصری و نوشتاری کمک ما بودند را در این خصوص ضروری می دانم که مانند همیشه یاری گر ما بودند.

همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون کاهش می یابد
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری هموطنان عزیز، از آمار اهدای خون در کشور کاسته می‌شود.

وی تاکید کرد: تدابیر ما برای جبران کاهش آمار اهدای خون شامل تغییر ساعات فعالیت مراکز اهدای خون در کل کشور با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در ماه مبارک رمضان در شیفت های شب و پس از افطار امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه است زیرا این موضوع این سازمان را با چالش جدی عدم حضور اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی مواجه خواهد شد.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران موظف است و باید جوابگوی نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما باشد و باید همکاری های لازم از طرف مسئولان ذیربط با سازمان انتقال خون ایران برای حضور اهداکنندگان خون طبق سنوات گذشته در ساعات منع تردد بعد از افطار صورت پذیرد.

مکاتبه با ستاد ملی مقابله با کرونا برای اتخاذ تدابیر لازم
حاجی بیگی تصریح کرد: در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا صورت گرفته که امیدواریم همکاری های لازم با اهداکنندگان خون از نظر تردد به مراکز مرکز اهدای خون انجام شود.

 رعایت همه پروتکل های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: همه پروتکل های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور در جهت سلامت اهداکنندگان خون رعایت می شود و اطمینان داریم که همه مراجعان برای اهدای خون از سالم‌ترین افراد جامعه هستند که اصول خود مراقبتی را به خوبی انجام می‌دهند.

وی اعلام کرد: همچنین همه وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون کاملاً استریل و یکبار مصرف هستند.

روزه داری منعی برای اهدای خون نیست
حاجی بیگی گفت: روزه داری منعی برای اهدای خون نیست با توجه به نیاز خون و فرآورده های آن به صورت روزانه اهدای خون باید به صورت مستمر صورت پذیرد.
وی خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد از خون های اهدایی مردم عزیز کشورمان به مصرف بیماران خاص نظیر عزیزان تالاسمی می رسد و کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان‌های شمالی کشور مثل گیلان و مازندران و خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر ،هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود و مردم عزیز این استان‌ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسئولانه باشد.

error: Content is protected !!