مخالفت با "فعالیت عطاری‌‌ها" در شرایط شیوع کرونا "خیانت" است

دکتر مهدی فهیمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با بیان این‌‌که کشاورزی ما باید به سمت کشت و پرورش گیاه دارویی تغییر مسیر دهد، اظهار کرد: عطاری‌‌ها خط مقدم عرضه محصولات گیاهی به مردم هستند و اگر با وجود و فعالیت عطاری‌‌ها مخالفت شود و عملکرد عطاری‌‌ها دچار مشکل شود، تمام کشاورزانی که از طریق کشت و پرورش گیاهان دارویی سلامت جامعه را حفظ کرده و ارتقا می‌‌دهند، دچار مشکل خواهند شد.

وی در واکنش به اظهارات عجیب “مینو محرز” در مخالفت با فعالیت عطاری‌‌ها در این روزهای شیوع کرونا تصریح کرد: ما به نظرات بزرگان علمی کشور احترام قائلیم به شرطی که این افراد هم بر اساس تخصص خودشان اظهارنظر کنند؛ برخی اعضای ستاد ملی کرونا به مخالفت با عطاری‌‌ها می‌‌پردازند که این کارشان اشتباه است و نباید وقتی تخصصی در گیاهان دارویی و حوزهر طب سنتی ندارند در آن اظهارنظر کنند؛ اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حیطه تخصص خودشان نیز در کنترل بیماری کرونا در کشور موفق نبوده‌‌اند.

دکتر فهیمی افزود: البته تخلفات عطاری‌‌ها در برخی از موارد نیز جای بحث دارد؛ خلأ برنامه‌‌ریزی و نبودن مدیریت صحیح در وزارت بهداشت سبب شده که فعالیت تعداد معدودی از عطارها به خطا برود؛ در همه اصناف نیز این خطاها رخ می‌‌دهد اما دلیل ندارد که وقتی چند نفر از عطارها خطا کرده‌‌اند با فعالیت کل عطاری‌‌های کشور مخالفت شود.

وی افزود: باید به عطارها آموزش داده شود؛ بارها این درخواست از وزارت بهداشت شده که برای ساماندهی و آموزش عطاری‌‌ها وارد عمل شود و حتی از سوی برخی آموزشگاه‌‌های طب سنتی در بخش خصوصی نیز این آمادگی اعلام شده که اگر وزارت بهداشت قصد آموزش به عطاری‌‌ها را ندارد، بخش خصوصی به امر آموزش آن‌‌ها بپردازد اما به این پیشنهاد توجهی نشده و وزارت بهداشت هم در این زمینه مانع‌‌تراشی کرده است و هم خودش تاکنون برنامه‌‌ریزی خاصی برای ساماندهی عطاری‌‌ها انجام نداده است.

دکتر فهیمی ادامه داد: سالیان سال است که با آموزش و صدور مجوز آموزشی و ساماندهی عطاری‌‌ها از سوی وزارت بهداشت مخالفت شده و نتیجه‌‌اش این شده که عطاری‌‌ها امروز از سوی برخی اعضای ستاد ملی کرونا مورد حمله قرار بگیرند که این اقدام “خیانت” است.

این متخصص طب سنتی متذکر شد: اگر وزارت بهداشت را به عنوان متصدی حفظ سلامت مردم بدانیم، بنده به عملکرد این وزارتخانه در زمینه آموزش سلامت به مردم نمره خوبی نمی‌‌دهم زیرا در کشور ما در حوزه مزاج‌‌شناسی که مربوط به طب ایرانی است و می‌‌تواند باعث ارتقای سلامت شود، کار خاصی انجام نشده است.

وی یادآور شد: در حوزه تأمین بهداشت روانی مردم و دانش‌‌آموزان، آموزش سلامت به مدارس و در حوزه تأمین غذای سالم و نظارت بر کیفیت غذاها نیز عملکرد خوبی نداشته‌‌ایم و متاسفانه وزارت بهداشت در حوزه آموزش به مردم برای اصلاح سبک زندگی‌‌، اصلاً نقشی برای خود قائل نیست! از طرفی استقبال مردم از طب سنتی و گیاهان دارویی بالا بوده و وزارت بهداشت نه تنها برای ارتقای سلامت جامعه تلاشی نکرده بلکه با هر حرکتی که می‌‌تواند دانش مردم را در حوزه طب سنتی بالا ببرد مخالفت کرده است.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!