مراقبت بهداشتی در مرزهای شرقی با جدیت ادامه دارد

حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، گفت: امروز باعث افتخار خراسان جنوبی است که علی‌رغم شیوع ویروس هندی از مرزهای شرقی هیچ‌گونه ورود این نوع ویروس به استان گزارش نشده است.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس هندی در کشورهای اطراف، تمامی موارد پیشگیری در دستور کار قرار گرفت و حتی کسانی که گواهی یا آزمایش داشتند دوباره از آنها تست گرفته شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در ارتباط با مرز از زمان شیوع ویروس هندی طبق مصوبات ستاد کرونا با تاکید بر همکاری‌های مشترک مرزی و توسعه کیفیت و کمیت صادرات، پایانه مسافربری تعطیل شد اما مبادلات در بازارچه مرزی ادامه دارد و مدیریت در این حوزه با حساسیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ورود ویروس هندی به برخی مناطق کشور و آمار مرگ و میر کرونا در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان گفت: رفت و آمدها باید با جدیت کنترل شود و در ارتباط با وضعیت ترددها کمیته‌ای با قید فوریت در استان تشکیل و نتیجه کارشناسی را به ستاد اعلام کنند.

ملانوری از تغییر رسته‌های کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها از گروه‌های شماره سه به ۲ طبق اعلام وزارت کشور خبر داد و افزود: هرگونه فعالیت در این اماکن باید صرفا با رعایت موازین و مقررات ابلاغی باشد.

وی همچنین گفت: انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یکی از مهمترین افتخارات نظام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است و مشارکت ۷۴ درصدی مردم خراسان جنوبی هم برگ زرینی دیگری در تاریخچه ولایتمداری مردم این منطقه به شمار می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در ارتباط با مسایل بهداشتی و پیشگیری از انتقال کرونا از ماه‌‍‌ها قبل انتخابات رصد شد تا شاهد انتخاباتی پرشور و سالم در استان باشیم.

وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان ثبت‌نام داوطلبان راضی‌کننده بود و در زمان تبلیغات نامزدها نیز جز تعداد محدودی رعایت شد.

ملانوری افزود: در روز برگزاری انتخابات هم طبق آمار ۱۰۰ درصد دست‌اندرکاران در خراسان جنوبی پروتکل‌ها را رعایت و از ماسک استفاده کردند، ۸۷ درصد مردم هم ماسک زدند و درصد تامین تهویه مناسب طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۹۹ درصد بوده است.

وی به تداوم برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور و استان اشاره کرد و گفت: تمامی امکانات دستگاه‌ها از قبیل خودرویی و فضای فیزیکی در صورت نیاز باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار گیرد تا در امر واکسیناسیون خللی ایجاد نشود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در ارتباط با کنکور تمامی دست‌اندرکاران در نظر داشته باشند که ضوابط و مقررات بهداشتی بدون کم و کاستی رعایت شود.

وی گفت: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان مورد تاکید است اگرچه جامعه احساس می‌کند تب و تاب کرونا کاهش یافته اما کرونا همچنان غافلگیر می‌کند و اگر عادی‌انگاری کنیم دوباره جامعه را گرفتار خواهد کرد.

ملانوری با تاکید بر اینکه خودمراقبتی‌ها باید تداوم داشته باشد افزود: اقدام مقام معظم رهبری برای تزریق و حمایت از واکسن ایرانی کرونا قوت قلبی برای همه دست‌اندرکاران بود و امیدواریم با قولی که به رهبری در زمینه تولید انبوه داده شد بتوانیم در آینده‌ نه چندان دور شاهد تزریق واکسن به صورت گسترده در استان باشیم.

براساس جدیدترین به‌روز رسانی جدول رنگ‌بندی کشور از امروز (پنجم تیر)، شهرستان درمیان هم به مناطق نارنجی استان خراسان جنوبی اضافه شد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان و درمیان در وضعیت پرخطر شیوع کرونا هستند.

شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، زیرکوه، طبس، فردوس و بشرویه نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

خراسان جنوبی در اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و با وجود کاهش موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا اما وضعیت این استان همچنان شکننده است.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

error: Content is protected !!