مراقبت های پس از دریافت واکسن کرونا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وبدا، دکتر پیام طبرسی استحمام پس از تزریق واکسن را بدون مانع برشمرد و افزود: استحمام هیچ ممانعتی ندارد و افراد می توانند با خیال راحت حمام کنند.

وی، درد محل تزریق را یکی دیگر از عوارض ناشی از واکسن عنوان کرد و اظهارداشت: درد محل تزریق واکسن در روزهای اولیه کاملا عادی است و به تدریج رفع می شود. اما در موارد بسیار نادر ممکن است ورم و آبسه یا هماتوم در محل تزریق واکسن مشاهده شود که در این صورت می توان تا ۴۸ ساعت کمپرس سرد و گرم محل تزریق را انجام داد و در صورت عدم بهبودی، بزرگتر و شدیدتر شدن ورم و درد و ایجاد تب به پزشک مراجعه کنند.

بیماری کووید ۱۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل پیشگیری است

طبرسی با اشاره به این که فعلا در شرایط حساسی قرار داریم، گفت:  بیماری کرونا امروزه قابل پیشگیری است. تمام افراد جامعه برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان باید پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری و محدودیت های  اعمال شده را رعایت کنند تا واکسیناسیون به طور عمومی در جامعه انجام شود و از شر بیماری رها شویم.

وی افزود:تا پیش از واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه بر ضد ویروس کووید ۱۹، همچنان تمامی افراد حتی واکسینه شده ها باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، نباید در محل های عمومی پرازدحام و  فضاهای مسقف و وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و تاکسی ماسک خود را بردارند یا این که آزادانه و بدون توجه به محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی به مسافرت رفته یا در مهمانی شرکت کنند.

این پزشک با اشاره به این موضوع که افراد دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن ایمنی لازم را پیدا می کنند،  اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کردند دچار بیماری شده و در بیمارستان ها بستری هستند که این امر نشان می دهد تا وقتی دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ نگذشته باشد ایمنی لازم در بدن ما ایجاد نمی شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: زمانی می توانیم در جامعه به شرایط معمول و عادی برگردیم که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده باشند و تا آن مرحله هنوز فاصله داریم. بنابراین کماکان رعایت نکات بهداشتی برای همه افراد حتی کسانی که واکسن دریافت کردند الزامی است.

مصرف اغلب داروها با تزریق واکسن ممانعتی ندارد

به گفته این متخصص بیماری های عفونی، در فرد واکسینه شده مصرف داروهایی که از قبل توسط پزشک معالج وی تجویز شده ممنوعیتی وجود ندارد و به غیر از برخی داروهایی که باعث سرکوب سیستم ایمنی و در نتیجه عدم پاسخگویی واکسن می شوند همچنان افراد می توانند داروهای قبلی خود را استفاده کنند.

وی داروهایی مانند متوتروکسات و یا دوزهای بالای کورتون را از جمله داروهایی برشمرد که باعث عدم پاسخگویی مناسب واکسن می شوند و خاطرنشان کرد: افرادی که این داروها را مصرف می کنند با مشورت و هماهنگی پزشک معالج خود می توانند مدتی قبل و بعد از تزریق واکسن این داروها را قطع کنند تا واکسن اثربخشی لازم را داشته باشد. اما در سایر موارد  داروهای تجویز شده توسط پزشکان ممانعتی با تزریق واکسن ندارد.  

 به گفته طبرسی، کسانی که پس از تزریق واکسن دچار عوارضی مانند بدن درد و تب می شوند در صورتی که عوارض آنها خفیف باشد بهتر است تحمل کرده و دارویی مصرف نکنند. اما اگر تب و درد عضلانی و استخوانی آنها شدید است می توانند از مسکن استفاده کنند که ترجیحا بهتر است استامینوفن مصرف کنند.

این فلوشیپ عفونت در نقص سیستم ایمنی  تاکید کرد: افراد پس از واکسینه شدن نیز باید پروتکل های بهداشتی را همچون گذشته کامل و جدی رعایت کنند. به گفته مرکز CDC امریکا همه افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کردند وقتی در کنار هم  در خانواده قرار دارند می توانند ماسک خود را بردارند که ما هنوز به آن مرحله نرسیدیم بنابراین همچنان استفاده از ماسک  ضروری است.

طبرسی خاطرنشان کرد: تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشده است رعایت نکات بهداشتی بسیار ضرورت دارد. گرچه در حال حاضر آمار بیماران کاهش یافته است اما درصورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها ممکن است وارد پیک بعدی شویم.

براساس وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۱۹ هزار و ۵۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸ دوز رسید.

هفته گذشته یک میلیون دوز واکس کرونا وارد کشور شد و به گفته مقامات هلال احمر قرار است یک میلیون دوز دیگر نیز به کشور برسد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایرنا(اسفند ۹۸) تا کنون ۸۲ هزار و ۸۵۴ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

۱۳۵۲

error: Content is protected !!