مراکز ثابت انتقال خون کنگاور و اسلام‌آبادغرب امسال راه‌اندازی می‌شود

دکتر «پژمان صالحی‌فر» روز شنبه به مناسبت سالروز تاسیس سازمان انتقال خون و آغاز هفته ملی انتقال خون در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در ۱۴ شهرستان استان هم اکنون فقط یک مرکز ثابت انتقال خون وجود دارد این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت استان در شهرستان‌ها زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: برخی داوطلبان اهدای خون نمی توانند به مرکز کرمانشاه مراجعه کنند و سازمان انتقال خون به دلیل نبود نیروی انسانی نمی تواند هر روز تیم سیار به شهرستان های استان اعزام کند.

مدیر کل انتقال خون کرمانشاه اظهار داشت: تیم سیار اهدای خون به صورت ماهانه هر یک تا ۲ بار در ماه به شهرستان های اسلام آبادغرب، کنگاور، سنقر و روانسر اعزام می‌شوند و برای بقیه شهرستان های استان به دلیل در اختیار نداشتن مکان موقت امکان ارسال تیم سیار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه ۲۴ مرکز درمانی مصرف کننده خون وجود دارد، گفت: این مراکز روزانه نیاز به ۲۰۰ واحد از فرآورده های خونی دارند، علاوه بر این مرکز باید ذخیره بالای پنج روز از هر نوع گروه خونی را داشته باشند که اکنون به اندازه ۳.۵ تا چهار روز ذخیره خون وجود دارد.

صالحی فر افزود: با طراحی شبکه ملی خونرسانی در کشور کل موجودی خون اهدایی به صورت روزانه رصد می شود و برای بعضی از استان ها که نیاز بیشتری به خون دارند مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران و برخی از استان‌های شمالی، دیگر استان ها موظف به تامین خون مورد نیاز آنها شده اند.

وی گفت: به ندرت و در شرایط خاص خون از استان های دیگر وارد کرمانشاه می شود و معمولا تمام نیاز خونی استان با اهداکنندگان کرمانشاهی رفع می شود.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه تصریح کرد: برخی بیماری ها مانند بیماری تالاسمی، فرد بیمار باید هر ۲۰ روز یک بار خون دریافت کند و برای تامین نیاز بیماران، اهدای خون باید به صورت مستمر انجام گیرد.

وی گفت: مراکز درمانی امام رضا (ع)، دکتر محمد کرمانشاهی و طالقانی بیشترین مصرف پلاکت در استان را دارند و روزانه ممکن است نیازهای این مراکز به ۱۷۰ تا ۱۸۰ واحد برسد و پلاکت خون به دلیل تاریخ انقضای سه روزه قابلیت ذخیره سازی ندارد و به صورت روزانه حداقل بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ اهدا کننده خون در استان را داریم که بتوانیم نیاز مراکز درمانی را تامین کنیم.

صالحی فر، با اشاره به طرح نذری خون افزود: این طرح چندین سال است که توسط سازمان انتقال خون مطرح شده است و اهداکنندگان برای اهدای نذری خون فقط در روزهای نهم و دهم محرم به مرکز انتقال خون مراجعه نکنند.

وی اضافه کرد: از روز اول تا نهم محرم در چند شهرستان استان به صورت تیم های سیار و نهم و دهم محرم در مرکز کرمانشاه به صورت صبح و بعد از ظهر در خدمت داوطلبان اهدای خون خواهیم بود.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه گفت: طبق آمارهای جهانی هر دو تا سه ثانیه یک بار یک فرد به خون نیاز پیدا می‌کند. از مردم خواهش می‌کنم که به صورت مستمر در مراکز انتقال خون حضور یابند چرا که خون اهدایی آنها می تواند نجات بخش زندگی افراد باشد.

error: Content is protected !!